Brandfirm logo
NL EN

Alles over YouTube adverteren in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over YouTube adverteren in 2024. Met deze YouTube adverteren gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 27 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat YouTube ads is
  • hoe YouTube adverteren werkt
  • wat de belangrijke termen bij YouTube adverteren zijn
  • wat de mogelijkheden van YouTube adverteren zijn
  • wat de tips en tricks voor je YouTube-video zijn
  • welke verschillende doelgroepen en targeting-opties YouTube ads biedt

1. Wat is YouTube ads?

Bijna twee miljard gebruikers bekijken elke maand verschillende soorten video’s op YouTube. Zo heeft het platform een enorme capaciteit om je bedrijf te helpen bij:

  • het bereiken van jouw doelgroep
  • en het opbouwen van een loyale klantenkring.

Elke bezoeker spendeert gemiddeld 11 minuten en 24 seconden op YouTube, en elk bezoek leidt gemiddeld tot 6,5 pageviews. Je snapt dat YouTube een ideaal platform is om aan je online marketingstrategie toe te voegen.

Ook kan je op YouTube adverteren. Deze noem je YouTube ads en worden zowel via de app als op de website weergegeven. Daarnaast worden ze afgespeeld op partnersites die bekend staan als het Google Display Network (GDN).

YouTube advertentie voorbeeld Routinely

Omdat YouTube deel uitmaakt van Google, profiteren de adverteerders van de uitgebreide gebruikersgegevens. Dat betekent ook dat je enkel kunt adverteren via Google Ads.

Als bedrijf kun je YouTube-advertenties gebruiken om:

  • merkbekendheid te vergroten
  • verkoop te stimuleren
  • te communiceren met je doelgroep
  • evenementen te promoten
  • of nuttige product- en servicegerelateerde inhoud te delen.

Voordelen van adverteren op YouTube

Maar waarom zijn YouTube ads nou zo belangrijk voor jouw marketingstrategie? Dat leggen we je uit.

Gerichte advertenties

Google verzamelt informatie uit zoekgeschiedenis van kijkers en hun kijkgewoonten op YouTube. Die informatie kan rechtstreeks worden gebruikt om een gerichte campagne te maken.

Juist die gerichtheid is wat YouTube advertising zo aantrekkelijk maakt. De advertenties van je bedrijf worden weergegeven naast, voorafgaand of zelfs tussen de relevante YouTube-video's die miljoenen mensen bekijken voor hun plezier of om iets bij te leren.

Connectie maken met je doelgroep

Dit voordeel geldt niet alleen voor YouTube-advertenties, maar ook voor videoadvertenties zelf. De mogelijkheden zijn eindeloos, en je kunt zo creatief zijn als je maar wilt. Video's zijn een geweldig hulpmiddel, omdat je altijd je idee kunt overbrengen als je emotioneel betrokken bent.

YouTube advertentie Coolblue

Bezoekers kunnen zich verbonden voelen met de verhaallijnen in je video. Aangezien de boodschap essentieel is voor het publiek, zullen ze bereid zijn om te zien hoe hun leven zal verbeteren door jouw product of dienst.

Verschillende bedrijven gingen je al voor bij het creëren van een emotionele band met de kopers. Zo kun je bijvoorbeeld een personage creëren dat voor meer betrokkenheid tussen aanbieder en koper zorgt. Denk aan de herkenbare familie in de Jumbo en Albert Heijn reclames.

YouTube advertentie Albert Heijn

Hoge Return-on-Investment (ROI)

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat YouTube een hogere ROI oplevert dan televisieadvertenties. Dit laat natuurlijk goed zien wat het succes is van YouTube-reclame.

ROI berekening voorbeeld

YouTube beïnvloedt koopgedrag

Miljoenen mensen kijken dagelijks op YouTube naar hun favoriete video’s. Een YouTube advertentie kan dan een significante impact hebben op het gedrag van klanten.

Tijdens het kijken naar een YouTube-video zijn kijkers direct verbonden met de inhoud, en dit is het beste moment om het publiek te targeten. Als jouw video advertentie wordt bekeken, is er een enorme kans dat ze volledig betrokken zijn en interesse tonen in jouw bedrijf.

Een recent YouTube-analyserapport geeft ook aan dat meer dan 72% van de kopers van auto's, 66% van de kopers van schoonheidsproducten en 62% van de kopers van smartphones melden dat YouTube hun aankoopbeslissingen heeft beïnvloed.

Invloed van YouTube advertenties

Als je bedrijf in een van deze categorieën valt, heeft YouTube een grote invloed op de aankoopbeslissingen van de meeste van je klanten, en dat is een gouden kans die je wil benutten. Als je bedrijf in een andere categorie valt, is het altijd een slimme optie om het consumentenbereik van YouTube te benutten met een aantal goedgeplaatste advertenties of merkvideo's.

Advies nodig over YouTube adverteren?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je YouTube strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Hoe werkt YouTube adverteren?

Nu je weet wat de voordelen van YouTube adverteren zijn, wil je er mee aan de slag. Wij leggen je stap voor stap uit hoe YouTube ads werken.

Sinds Google YouTube heeft overgenomen, hebben ze er alles aan gedaan om adverteren op YouTube net zo eenvoudig en aanpasbaar te maken als het maken van advertenties in Ads. De opties zijn bijna even talrijk, met als twee belangrijkste opties display-advertenties en videoadvertenties.

YouTube adverteren doe je in Google Ads. Het verschilt wel van andere kanalen als Google Search, Google Shopping en Google Display. Je betaalt alleen voor een view als de gebruiker langer dan 30 seconden blijft hangen of de hele video bekijkt.

3. Mogelijkheden van YouTube adverteren

Als je een goede strategie neerzet kun je echt veel halen uit advertising op YouTube. In dit hoofdstuk leggen we je uit welke soorten advertenties er zijn.

Verschillende soorten YouTube advertenties

Er zijn verschillende soorten advertenties op YouTube waar jij als bedrijf je voordeel mee kunt doen. Wij leggen je uit waar dat verschil in zit.

In-stream video

In-stream videoadvertenties kunnen zowel vóór als tijdens een video worden getoond. Deze advertenties spelen minimaal 5 seconden af en daarna heeft de kijker de keuze om ze over te slaan. Over het algemeen moet de video-advertentie minimaal 12 seconden duren en het is aan te raden om het onder de 3 minuten te houden.

In-stream video advertentie YouTube

Een van de voordelen van dit type YouTube-advertentie is dat je alleen betaalt als iemand ten minste 30 seconden kijkt, de hele advertentie afkijkt (voor elke advertentie van minder dan 30 seconden), of als ze erop klikken. Doet de kijker dit niet en klikt hij je advertentie weg, brengt Google geen kosten in rekening.

Out-stream video

Naast in-stream video's kennen we ook out-stream video's. Met deze mobielspecifieke advertenties kun je potentiële klanten op partnersites bereiken, zoals op websites of in apps. Ze worden alleen getoond aan gebruikers op mobiele apparaten. Gebruikers kunnen de videoadvertentie bekijken door erop te klikken. En wil de gebruiker het niet zien? Dan kan hij of zij eenvoudig doorscrollen, wanneer ze het laatste nieuws lezen of online shoppen.

Out-stream videoadvertentie YouTube

Ook hier geldt: klikt de gebruiker niet op de advertentie, dan brengt Google geen kosten in rekening.

TrueView Discovery ads

Een andere vorm van een YouTube-advertentie is de TrueView video discovery ad. Deze advertenties verschijnen bovenaan de zoekresultaten van YouTube voor de door jou gekozen zoekwoorden.

TrueView advertentie YouTube

YouTube toont deze resultaten net zoals Google advertenties bovenaan de resultatenpagina's plaatst. Deze advertenties worden ook weergegeven op de startpagina van YouTube en in de zijbalk met gesuggereerde video's aan de rechterkant.

Video discovery-advertenties zijn het meest geschikt als je een video wilt promoten die langer is dan een minuut.

Non-skippable ads

Deze advertenties kunnen ook vlak voor of tijdens een video afspelen, eigenlijk is het enige verschil dat er helemaal geen knop is om over te slaan. Gezien het feit dat een hoog percentage, zo'n 76% van de mensen, de advertenties die worden geserveerd in YouTube video's overslaan, is de non-skippable advertentie het beste wanneer je merk echt nodig hebt om het bewustzijn te verhogen en wil niet het risico lopen honderden en duizenden ad skips te krijgen.

Non-skippable video advertentie YouTube

De manier waarop deze advertenties adverteerders in rekening brengen is een beetje anders; kosten worden gemaakt per impressie, of meer specifiek, per 1000 weergaven (CPM).

Bumper ads

Het tegenovergestelde van een discovery ad is de bumper ad. Dit zijn superkorte video's van 6 seconden of minder die niet kunnen worden overgeslagen.

Bumper ads video advertentie YouTube

Bumper ads komen minder vaak voor, omdat ze zo kort zijn. Ze worden vooral gebruikt om de naamsbekendheid te vergroten, omdat ze te snel zijn om veel te communiceren en je voor elke weergave de volledige advertentiekosten voor YouTube moet betalen. Toch kan een bumperadvertentie een essentiële rol spelen in retargeting- en follow-upcampagnes.

Het is een geweldige manier om mensen te herinneren aan je merk en campagnes zonder het risico te lopen dat ze gefrustreerd te raken.

Non-video ads

YouTube biedt ook non-video ads voor bedrijven met een kleiner budget. Ten eerste kun je ervoor kiezen om een display-advertentie weer te geven aan de rechterkant van de resultaten terwijl een video wordt afgespeeld. Deze advertentie bevat een afbeelding, tekst aan de rechterkant van de afbeelding, en een knop om door te klikken naar de website.

Non-video advertentie YouTube

Je kunt ook een banneradvertentie plaatsen. Die verschijnt tijdens een video op een kanaal van iemand die geld wil verdienen met video’s.

4. 5 tips voor je YouTube-video

Als je net begint met YouTube als onderdeel van je marketingstrategie, kan de taak om een sterke advertentie te maken moeilijker lijken dan het is. Vooral als je een beperkt videoproductiebudget hebt of je krap zit in je tijd.

Je vraagt je af: moeten we onze videoadvertenties op tv of Facebook gewoon uploaden naar YouTube en die gebruiken? Hoe lang moeten onze video's zijn? Zijn er bepaalde dingen die we wel of niet moeten opnemen in een YouTube-advertentie om deze meer klantgericht te maken?

Om je te helpen bij het creatieve proces, zijn hier vijf creatieve aanbevelingen voor video's die je in gedachten moet houden als je je volgende YouTube-advertentiecampagne lanceert.

1. Pak de aandacht

Op YouTube wil je kijkers in de eerste vijf seconden grijpen, met een video die iets opvallends, onverwachts of onvergetelijks heeft - zonder toe te geven aan gimmicks, natuurlijk.

Het volgende doel is om je geloofwaardigheid en expertise te vestigen door je bedrijf voor te stellen en kort te beschrijven wat je doet en welke oplossingen en resultaten je kunt leveren om het leven van jouw doelgroep een stuk aangenamer te maken.

2. Toon wie je bent als bedrijf

Vooral voor video's die worden getoond aan een publiek dat nog niet eerder met je bedrijf in aanraking is geweest, wil je ervoor zorgen dat je advertentie duidelijk laat zien wat je doet en hoe dat voor je publiek interessant is. Daarbij spelen je huisstijl en bijbehorende kleuren een grote rol. De volgende keer dat jouw doelgroep die stijl ziet, herinneren ze zich jouw advertentie.

3. Maak gebruik van goede audio

Bij het maken van een video gaat het om meer dan alleen visuele beelden. Je moet ervoor zorgen dat je geluid goed klinkt voor een effectieve en boeiende advertentie.

Denk goed na over je muziek. Niet alleen de beat en het tempo, maar ook het volume. Je wilt dat de muziek je advertentie versterkt, niet overheerst.

Sommige video-advertenties werken het beste als de muziek de hele tijd speelt, terwijl anderen het beter doen als de muziek in- en uitfadet. Sommige werken juist goed zonder muziek. Dat is iets wat je wil gaan testen.

Het belangrijkste onderdeel van een goede advertentie is wanneer je de kijker iets laat voelen. Je wilt een emotie opwekken die ervoor zorgt dat je doelgroep loyaal aan je blijft.

Om dit succesvol te doen, moet je een beroep doen op zo veel mogelijk gebruik te maken van zintuigen. Wanneer audio en visuals naadloos samen gaan is slagen gegarandeerd.

4. Een heldere boodschap

Het is natuurlijk heel leuk om te experimenteren met verschillende soorten reclames om zo te zien wat het beste werkt voor je doelgroep. Maar vergeet niet dat duidelijkheid het belangrijkste is bij het creëren van een goedwerkende advertentie.

Met een heldere boodschap in je video weet je publiek precies wat je wil vertellen en wat ze hebben aan jouw bedrijf.

5. Vertel kijkers wat je wilt dat ze doen (CTA)

YouTube is al heel lang een geweldig brandingkanaal, maar het is ook een heel fijn platform wanneer je je omzet wil verhogen. Om dat te bereiken moet je je advertenties actiegericht maken. Maak in je video duidelijk welke actie je wilt dat de kijker onderneemt, of dat nu het aanschaffen van je producten is, het bekijken van een demo of inhoud, of het abonneren op je nieuwsbrief.

CTA in video advertentie YouTube

Het werkt het beste als deze oproep tot actie zowel in audio als in beeld wordt versterkt, en vervolgens wordt weergegeven in de overlay met tekstoproepen die je via het Google ads platform kunt toevoegen.

Het maken van effectieve en boeiende YouTube-advertenties hoeft geen intimiderende taak te zijn. Als je de bovenstaande tips als uitgangspunt neemt, ben je al een heel eind op weg om krachtige video's te maken die het succes van je bedrijf stimuleren.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

5. Zo zet je in 10 stappen je YouTube-campagne op

Nu je weet hoe je een goede YouTube video maakt, is het tijd om te adverteren. De eerste stap voor het maken van een campagne is het hebben van zowel een Google AdWords- als een YouTube-account.

Zodra je klaar bent met de basis, volg je onze stap-voor-stap handleiding om je YouTube en Google AdWords campagne op te zetten.

1. Koppel je YouTube-kanaal

Zodra je je hebt aangemeld bij AdWords klik je op het moersleutelicoontje in de rechterbovenhoek (Tools en Instellingen) en zoek je 'gekoppelde accounts' onder Instellen.

Gekoppelde accounts in Google Ads

Op de volgende pagina scroll je naar beneden om YouTube te vinden en klik je op 'details'. Je kunt je kanaal toevoegen door op de rode knop '+ kanaal' te klikken en eenvoudig de instructies in te vullen.

Google Ads platforms overzicht
YouTube aan Google Ads linken

2. Maak een nieuwe campagne

Terug op de AdWords-pagina klik je op het tabblad 'campagnes' aan de linkerkant.

Klik vervolgens op de blauwe '+'-knop om een nieuwe campagne te maken. Klik nu op het tabblad video.

Nieuwe YouTube campagne maken

Je hebt de mogelijkheid om te kiezen tussen diverse doelen:

  • verkoop
  • leads
  • websiteverkeer
  • product- en merkoverweging
  • merkbekendheid en bereik
  • app-promotie
  • lokale winkelbezoeken en promoties

Ook kun je kiezen voor een campagne zonder ingesteld doel.

YouTube campagne doelstellingen

Klik vervolgens onderaan op ‘doorgaan’.

3. Bepaal je naam, budget en de data

Geef je campagne een naam en stel een budget in op basis van je doelen.

In de budget-sectie kun je een dagelijks budget of een budget voor de hele campagne instellen.

Kies vervolgens de start- en einddata om je campagne uit te voeren.

YouTube campagne naam

4. Kies het netwerk

Onderstaande zijn de beschikbare netwerken:

  • YouTube zoekresultaten: dit toont de advertentie wanneer gebruikers zoeken naar video's
  • YouTube video's: je advertentie wordt getoond vóór andere YouTube video's
  • videopartners op het Display Netwerk: toont je advertentie op andere sites die video-inhoud tonen (anders dan YouTube)

Wanneer een conversie strategie wordt gehanteerd is het niet meer mogelijk deze aan- of uit te zetten.

"Videocampagnes die conversies opleveren, laten nu advertenties zien op meerdere netwerken, zodat u meer mogelijkheden heeft om potentiële klanten te bereiken."

Hierdoor worden alle 3 de netwerken automatisch toegepast en zal het algoritme van Google / YouTube zorgen dat de advertentie op het juiste moment op het juiste netwerk bij de juiste persoon terecht zal komen.

YouTube netwerken kiezen

5. Kies talen, locaties en je biedingsstrategie

Met het specificeren van de taal en locaties begin je met het vaststellen van je doelgroep. We raden je aan om de locatie per provincie te selecteren. Zo kun je ook op provincie-niveau optimaliseren.

Kies de taal die overeenkomt met de video en beperk de locaties naar wens. Vaak voegen we ook Engels toe aan de video, omdat veel kijkers hun webbrowser internationaal hebben ingesteld.

YouTube campagne locatie en taal kiezen

6. Stel de frequentie, inhouduitsluitingen en schema in

Onder frequency capping pas je de impressies en views aan op basis van hoe vaak je wilt dat kijkers je video te zien krijgen.

Er zijn twee verschillende soorten frequency capping:

  • vertoningsfrequentie
  • weergavefrequentie

Met de vertoningsfrequentie beperk je hoe vaak advertenties in deze campagne aan dezelfde gebruiker kunnen worden getoond.

Met weergavefrequentie beperk je het aantal keren dat advertenties in deze campagne worden weergegeven aan of interactie kunnen hebben met dezelfde gebruiker.

Ons advies is om tussen 1 en 5 vertoningen te blijven, zodat je mensen niet te veel opdringt met je advertentie.

YouTube aanvullende campagne instellingen

Voor inhoudsuitsluitingen kun je inhoudscategorieën aanvinken of uitvinken op basis van waar je wilt dat je videoadvertentie wordt weergegeven. Je kunt ook inhoudstypes zoals livestreams en games uitsluiten.

7. Ad-groepen maken

Maak een Ad Group naam en stel je bod in. Dat doe je op campagne-niveau. Het maximale bod moet het hoogste bedrag zijn dat je wilt betalen als iemand je video kijkt. Je kunt dit gedurende je campagne controleren en aanpassen. Het is het beste om te beginnen met een hoog bod, en dit geleidelijk te verlagen.

YouTube advertentiegroep maken

8. Pas je doelpubliek op YouTube aan

In het gedeelte ‘personen’ vind je verschillende opties om je doelgroep te verkleinen.

Demografische gegevens komen overeen met het geslacht, de leeftijd, de ouderlijke status en het gezinsinkomen van je doelpubliek.

YouTube campagne doelgroep kiezen

Met doelgroepsegmenten kun je specifieker worden. Dit zijn de vier belangrijkste categorieën:

  • affiniteit: mensen met interesses voor je product of dienst, maar die niet actief op zoek zijn naar jouw specifieke product of dienst. Je kunt aangepaste affiniteitsdoelgroepen maken op basis van relevante interesses en URLs.
  • intentie en levensgebeurtenissen: mensen die een belangrijke levensgebeurtenis ondergaan, zoals een nieuwe baan of het kopen van een huis.
  • in-market audiences: bijv: auto's en voertuigen, beroepen, computers en randapparatuur, datingservices, zakelijke diensteverlening, zakelijke en industriele producten.
  • remarketing: mensen die al interactie hebben gehad met je bedrijf. Dit is je best getargete doelgroep omdat ze al eerder interesse in jou hebben getoond.

Effectieve targeting

Je kunt targeting ook op andere platforms gebruiken, maar het is vooral effectief op YouTube. Je kunt kiezen voor contextuele targeting. Hierbij richt je je op inhoud die verband houdt met je eigen content. Je kunt ook kiezen voor demografische targeting, waarbij je je richt op mensen op basis van bepaalde leeftijds- en geslachtsspecificaties. Andere vormen van targeting zijn affiniteitsgroepen, doelgroepen in de markt, levensgebeurtenissen, video remarketing en meer.

9. Content aanpassen

Beslis waar je je advertenties wilt laten zien. Dat doe je op de volgende manier:

  • zoekwoorden: selecteer zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw video. Probeer brede zoekwoorden te vermijden en maak deze zo gericht mogelijk.
  • onderwerpen: dit is een iets minder gerichte optie. Je kiest uit een categorie of verschillende categorieën die relevant zijn voor je doelgroep.
  • plaatsingen: hier kun je specifieke YouTube-kanalen, video's, websites, apps en appcategorieën kiezen waar je je advertentie wilt laten verschijnen.
YouTube campagne content

10. Maak je videoadvertentie

Kopieer en plak de URL van je YouTube video.

YouTube videoadvertentie maken

Kies vervolgens het videoadvertentie formaat:

  • in-stream: de advertentie wordt automatisch afgespeeld voordat een YouTube-video begint.
  • Video Discovery Ad: de advertentie zal verschijnen in YouTube-zoekresultaten naast gerelateerde video's.

Zo maak je een YouTube-campagne.

Het opzetten van je campagne is slechts één deel van het proces. Zorg ervoor dat je de voortgang bijhoudt en je kosten per view aanpast in Google Ads onder Ad Groups en de campagnepagina naarmate de campagneperiode vordert en je na verloop van tijd meer te weten komt over je doelgroep. We leggen je in de volgende hoofdstukken precies uit hoe je dat doet.

Voor een YouTube campagne maak je veelal aparte doelen per campagne aan, omdat dit een ander type campagne is dan search of display. Binnen YouTube gebruik je liever een Google Ads Tag omdat je hier meer mee kan meten dan de Google Analytics tag. Met de Google Ads tag kun je ook bijvoorbeeld het viewthrough percentage nauwkeuriger analyseren dan met de Analytics tag. Hiervoor maken we dus een ander account aan voor YouTube campagnes of stellen we dit apart in op campagne niveau.

De eerste stap is het aanmaken van een nieuw Google Ads account waardoor je de YouTube data en de data van andere campagnes los van elkaar laat. De reden hiervan is dat het een ander type campagne is dan bijvoorbeeld search.

Een YouTube campagne opzetten waarbij de conversie instellingen vanuit Google Analytics worden geïmporteerd volstaat hier niet. Er zal een aparte Google Ads tag moeten worden geïmplementeerd waardoor er meerdere signalen kunnen worden herkend wat voor een betere aansturing van de campagnes zorgt.

6. De beste YouTube Ad Campagnestructuur

Nu je weet hoe je een campagne aanmaakt gaan we aan de slag met de beste campagnestructuur. Dat doen we door middel van het See-Think-Do-Care model, dat je helpt met het maken van een salesfunnel.

See-Think-Do-Care

Het See-Think-Do-Care model is een praktisch en krachtig hulpmiddel dat je helpt te beoordelen hoe je met je doelgroep communiceert in een digitale omgeving. Het model is speciaal ontworpen voor digitale kanalen, zodat je marketing gericht, specifiek en effectief is om je ideale doelgroep te bereiken. Heel nuttig dus bij het opzetten van jouw YouTube-campagne!

See Think Do Care model

Dat komt omdat elke klant zich op een ander punt in het klantreis-traject bevindt. Zo is de een vooral bezig met oriënteren, waar de ander al klaar is om over te gaan tot het aanschaffen van een product of dienst. Zo vraagt elke fase dus om een andere boodschap.

Het STDC-model bestaat uit de volgende intentiefases:

  • SEE-fase: bewustwording
  • THINK-fase: oriëntatie
  • DO-fase: aankoop
  • CARE-fase: je klant aan je binden

See

De see-fase vertegenwoordigt de toestand waarin je klant je product of dienst weliswaar zou kunnen gebruiken, maar ofwel nog niet weet dat het bestaat, ofwel nog niet weet dat jouw bedrijf bestaat. Met andere woorden: ze zijn niet van plan te kopen - ze hebben geen commerciële intentie.

De see-fase richt zich op het best benaderbare publiek. Dit is dus eigenlijk een groep van mensen die op een dag jouw product of dienst zouden kunnen gebruiken.

Think

De think-fase beschrijft de situatie waarin consumenten je product of dienst zouden kunnen gebruiken. Ze weten dat het bestaat - misschien zelfs dat jij bestaat - en hebben belangstelling om het product of de dienst te kopen, maar niet op dit moment. Ze hebben enige commerciële intentie.

De think-fase richt zich dus op het best benaderbare publiek dat een zwakke commerciële intentie heeft.

Do

De do-fase is de fase waarin de klant niet alleen je product of dienst zou kunnen gebruiken, maar het nu ook echt wil aanschaffen! Dat betekent niet dat ze het precies van jou willen kopen. Vaak ben je niet de enige aanbieder van een product of dienst. Maar toch heeft deze klant veel commerciële intentie.

Dat betekent dat de do-fase zich richt op het best benaderbare publiek met een sterke commerciële intentie.

Care

De care-fase is de makkelijkste fase. Het vertegenwoordigt jouw klant die je product of dienst twee keer of meer hebben gebruikt en (hopelijk) nog steeds van plan zijn het op een bepaald moment in de toekomst opnieuw te gebruiken.

De care-fase richt zich op je klanten die ten minste twee keer van jouw bedrijf hebben gekocht.

Toepassen

Door het See-Think-Do-Care model toe te passen, krijg je dus niet alleen een beter inzicht in je doelgroepen, maar maak je een duidelijk plan over hoe, wat en waar je iets met je klant communiceert. Dat doe je door:

  • uit te zoeken welke content past bij welke intentiefase
  • al je kanalen af te stemmen op het contentplan dat je hebt bedacht (sommige kanalen zullen meer resultaten leveren dan andere in elke specifieke fase en dat is prima)
  • maak een plan om de consument naar de volgende intentiefase te leiden
  • werk een meetbaar model uit dat het beste past bij elke intentiefase en dat ervoor zorgt dat je jouw bedrijfsdoelstellingen haalt

7. Wat kost YouTube adverteren?

Er is geen vast bedrag als het gaat om YouTube reclame kosten. De bepalende factor voor de hoogte van de kosten van je YouTube advertenties is het bieden op advertentieplaatsing.

Je bepaalt zelf een dagelijks budget van wat je bereid bent te betalen voor je YouTube-reclame. De meeste bedrijven geven ten minste €10 gemiddeld per dag voor hun YouTube-campagnes. Dit bedrag wordt alleen verhoogd als ze eenmaal hebben geëxperimenteerd met verschillende opties. Je betaalt alleen wanneer iemand zich bezighoudt met je advertentie. Misschien kijken ze 30 seconden naar je skippable ad, of klikken ze op een call-to-action op een display-advertentie.

YouTube advertentie budget en biedstrategie

Zorg ervoor dat je targeting toepast voordat je je biedopties instelt. Dat doe je aan de hand van je biedingsstrategie. De biedsuggesties die YouTube doet, veranderen als je je targeting wijzigt.

Kosten per weergave (CPV)

In de meeste gevallen bied je op CPV - kosten per weergave. Dit betekent dat je bereid bent om voor elke view (van 30 seconden of langer) te betalen tot je biedingsbedrag.

Je stelt ook een maximum bedrag in dat je bereid bent te betalen per dag. Dit zorgt ervoor dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan als je merkt dat er meer mensen naar je advertenties kijken dan je had verwacht.

Je zult gevraagd worden om op een maximum aantal kosten per view te bieden. YouTube zal je een typisch bereik van biedingen geven - deze zullen, natuurlijk, afhangen van hoeveel je je publiek hebt beperkt in je targeting.

Conversies maximaliseren

Conversies maximaliseren geeft Google in principe een dagelijks budget om mee te werken dat ze zullen gebruiken om zo veel mogelijk conversies te krijgen terwijl ze binnen het budget blijven.

Target CPA

Target CPA betekent Target Cost Per Action (in feite, Target Cost Per Conversion). Met deze strategie geef je Google in feite een richtlijn door te zeggen: 'ik wil dat je mij zoveel conversies geeft voor X bedrag als mogelijk'

We adviseren je op basis van het doel van de campagne en de fase van het STDP-model. Wanneer in de see-fase/bereik-fase zit, zal er veelal gekozen worden voor de CPV-strategie. Wanneer je op conversies target afhankelijk van leads of productwaarde kies je voor één van de anderen. Het is dus afhankelijk van de voorgaande instellingen.

We raden aan als er leads binnen gehaald dienen te worden te targeten op Conversies maximaliseren en deze na 3 weken naar een doel-CPA strategie te plaatsen.

Moet er conversiewaarde behaald worden gebruiken we de conversiewaarde maximaliseren strategie welke we na 3 weken naar een doel-ROAS strategie vormen.

Bij beide is de periode van 3 weken afhankelijk van de conversiedata die in de periode is verzameld.

Zit je eerder in de funnel en wil je op bereik sturen zal je een CPV of klikken maximaliseren strategie hanteren.

8. Resultaten meten

Het maken van een sterke YouTube-advertentie begint met het kennen van je publiek, het begrijpen wie je wilt bereiken en het aanpassen van de advertentie aan die doelgroep. Data helpt je daarbij. We leggen je uit hoe je jouw resultaten kunt meten.

Google Ads tag

Door Analytics en Google Ads te koppelen, kun je je Google Analytics statistieken bekijken in Google Ads Tag en de Google Ads prestaties analyseren in Google Analytics 4.

Bij de koppeling van Google Ads met Google Analytics gaat het om veel meer dan alleen het verzamelen en weergeven van gegevens. Je krijgt inzichten die je kunnen helpen een concurrentievoordeel te behalen.

In wezen gaat het om het analyseren van gebruikers, ongeacht of ze conversies genereren of niet. Dit is waar de kracht van Google Analytics ligt. Je krijgt een overzicht van de mate waarin je relevante gebruikers bereikt. Op basis van deze gegevens kun je biedingen en advertentieteksten aanpassen en het tijdstip en de plaats van de advertenties herdefiniëren. Zo bereik je de gebruikers die dan conversies genereren.

Zelfs eenvoudige evaluaties kunnen leiden tot een merkbare verbetering van de prestaties van je Google Ads-account. Bijvoorbeeld door het vinden van zoekwoorden zonder conversies die toch verkeer van bovengemiddelde kwaliteit genereren (laag bouncepercentage, lange websitebezoeken etc.).

Inzicht in statistieken voor actieve weergave

Met de actieve weergave van Google Ads kan je bepalen of je advertentie zichtbaar is voor potentiële klanten. Zo gebruik je de statistieken van de applicatie voor campagnes om inzicht te krijgen in hoe vaak je advertentie wordt weergegeven op een positie op een webpagina, op een apparaat of in een app. Wij vertellen je welke statistieken handig zijn om bij te houden

Conversieratio

Je spreekt van een conversie wanneer een klik op je advertentie heeft geleid tot een waardevolle actie, zoals een aankoop, een belletje, een download of een aanmelding voor je nieuwsbrief. Het is belangrijk om dit bij te houden om te zien of je advertentie nut heeft. Dat doe je met de conversieratio.

Met de conversieratio meet je het gemiddelde aantal conversies per advertentie-interactie, uitgedrukt als percentage. Je berekent dit door het aantal conversies te delen door het totale aantal advertentie-interacties dat in dezelfde periode aan een conversie kan worden gekoppeld. Als je bijvoorbeeld 100 conversies hebt gegenereerd uit 1000 interacties, is je conversiepercentage 10%.

Wanneer je dit effectief bijhoudt kun je zien hoe je advertenties rechtstreeks invloed hebben op het succes van je bedrijf. Je wil dit percentage dan ook het liefst zo hoog mogelijk voor het beste resultaat.

Zichtbare vertoningen

Met de zichtbaarheid van je advertenties houd je bij hoe je advertenties worden weergegeven. Dat getal komt neer op het percentage advertenties van het totale aantal gemeten advertenties dat zichtbaar is.

Google Ads beschouwt een advertentie als vertoond wanneer 50% van de advertentie minstens één ononderbroken seconde op het scherm van een gebruiker wordt weergegeven.

Je kunt de zichtbaarheid van je advertenties dus bekijken en aan de hand van de zichtbaarheidspercentages aanpassingen doen om zoveel mogelijk vertoningen te krijgen. Dat doe je onder andere door boeiende content te maken, advertenties te tonen wanneer je doelgroep online is, en door je responsiviteit te verbeteren. Dit laatste houdt in dat de advertenties in de browser passen waarin de advertenties worden weergegeven. Dit leidt tot een goede gebruikerservaring, en dus meer interesse in je advertentie.

Klikken

Met het aantal klikken meet je hoe vaak mensen op jouw advertenties hebben geklikt. Door middel van de klikfrequentie, ook wel CTR genoemd, kun je meten hoe goed je advertentie presteert.

De CTR bestaat uit het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal weergaven. Is er 10 keer op je advertentie geklikt en heb je 100 vertoningen, is je CTR 10%. Een hoge CTR houdt dus in dat je doelgroep je advertentie interessant vindt.

Zet de CTR dus in om te zien hoe effectief jouw campagne is voor de doelgroep je wil bereiken.

Implementeer Google Ads tag

Let op: de meeste van deze statistieken zijn alleen in te zien wanneer de Google Ads Tag is geïmplementeerd. Zorg er dus voor dat je dat eerst hebt geregeld.

9. Het YouTube algoritme begrijpen

YouTube gebruikt een complex algoritme om de positie van video's in de aanbevelingen en lijsten te bepalen.

Het zal je niet verbazen dat de meeste video's op YouTube worden bekeken als gevolg van de aanbevelingen van het platform. Net als Netflix gebruikt YouTube AI om de 'beste' video's voor kijkers te bepalen (of in ieder geval voor de persoon wiens account op dat moment is ingelogd).

Clickbait

Vóór 2012 rangschikte YouTube zijn video's op basis van het aantal bekeken video's - hoe meer mensen een video bekeken, hoe meer deze aan andere kijkers werd getoond. Het probleem was dat mensen dit algoritme gemakkelijk konden omzeilen. Het enige wat ze hoefden te doen was een video een clickbait-titel geven, mensen aanmoedigen om de video te openen en een klein stukje te bekijken. Natuurlijk hadden ze dan al snel door dat de video niet deed wat hij beloofde. Ze lieten de video onmiddellijk links liggen en gingen verder met de volgende video in de wachtrij. Al snel klaagden mensen over de vele clickbait video's.

Clickbait YouTube voorbeeld

In 2012 veranderde YouTube daarom zijn algoritme, dit keer ten voordele van de duur - de kijktijd - en de sessietijd (de totale tijd die op het platform wordt doorgebracht).

AI en machine learning

In 2016 voegde YouTube echter AI en machine learning toe aan zijn algoritme. Dit heeft het soort video's dat het aan mensen voorschotelt drastisch veranderd. Het is bekritiseerd voor het uitlichten van samenzweringstheorieën en nepnieuws.

De meest recente (2019) wijzigingen in het algoritme zijn een reactie op sommige van het ongepaste materiaal dat mensen uploaden naar het platform. YouTube heeft onlangs aangekondigd dat ze het algoritme hebben aangepast om ‘borderline content’ te verbieden.

Veranderend algoritme

Het algoritme blijft nooit hetzelfde. Het verandert voortdurend, maar uiteindelijk heeft het systeem twee doelen:

  • kijkers helpen de video's te vinden die ze willen bekijken
  • de betrokkenheid en tevredenheid van de kijker op lange termijn maximaliseren

Volgens YouTube is er een reeks aan verschillende factoren die een impact hebben op de video's die het algoritme kiest. Deze omvatten:

  • het type inhoud dat iemand regelmatig bekijkt. Als iemand 95% van zijn tijd op YouTube doorbrengt met het bekijken van muziekvideo's, zal het algoritme hem voornamelijk andere muziekvideo's voorschotelen
  • hoe lang iemand naar een video kijkt; kijken de meeste mensen de video tot het einde of haken ze al na een paar seconden af?
  • de snelheid waarmee een video populair wordt (of niet).
  • hoe vaak het uploadende kanaal een nieuwe video maakt
  • de sessietijd die mensen op YouTube doorbrengen
  • betrokkenheid: vind-ik-leuks, shares, dislikes, aantal opmerkingen
  • eventuele negatieve feedback

10. Conclusie

Je hebt in deze handleiding alles geleerd over YouTube adverteren in 2024. Videoadvertenties zijn een geweldige manier om je content memorabel en aantrekkelijk te maken. In een wereld waar mensen worden gebombardeerd met advertenties op elk hoekje van het internet, maakt jouw content echt impact.

We vatten het nog kort even samen. Je leerde:

  • dat YouTube een krachtig platform is om in te zetten wanneer je als bedrijf de aandacht van je klanten wilt trekken
  • dat elke bezoeker gemiddeld 11 minuten en 24 seconden op YouTube spendeert, en elk bezoek leidt tot gemiddeld 6,5 pageviews
  • dat YouTube ads zowel via de app als op de website worden weergegeven en worden afgespeeld op partnersites die bekend staan als het Google Display Network
  • de ontelbare voordelen van adverteren op YouTube
  • welke verschillende vormen advertenties er zijn
  • handige tips voor het maken van je YouTube video
  • stap voor stap hoe je een YouTube ads-campagne opzet
  • dat het See-Think-Do-Care model een praktisch en krachtig hulpmiddel is dat je helpt te beoordelen hoe je met je doelgroep communiceert in een digitale omgeving
  • hoeveel het kost om op YouTube te adverteren
  • hoe je jouw advertentie-resultaten meet en verbetert
  • hoe het YouTube algoritme werkt

Nu je alles weet over YouTube advertenties is het tijd om aan de slag te gaan met je eerste campagne. Geen nood, als je er niet uitkomt, helpen we je als online marketing bureau in Amsterdam graag!

Advies over jouw YouTube strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere YouTube strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan