Alles over TikTok adverteren in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over TikTok adverteren in 2024. Met deze TikTok adverteren gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij:
- Wat TikTok ads is en hoe het werkt
- Welke mogelijkheden er binnen TikTok ads zijn
- Wanneer je TikTok ads inzet
- Hoe je jonge doelgroepen bereikt, zoals Gen Z
- Hoe je een TikTok campagne opzet
- Hoe je TikTok campagnes optimaliseert
In dit artikel
TikTok werd onder het grote publiek bekend als een platform waar grappige dansjes en korte video’s voor jongeren op geplaatst werden. In eerste instantie zou je daarom als ondernemer niet meteen denken dat het een interessant business platform is. Niets is echter minder waar. De app heeft inmiddels meer dan een miljard downloads en is razend populair bij jongeren. Wij vertellen je graag hoe je op TikTok kunt adverteren en waarom je dit platform zeker niet moet overslaan in jouw marketingstrategie.
1. Wat is TikTok ads?
Adverteren op TikTok is een fantastische manier om je marketingstrategie uit te breiden. Maar liefst 46% van de TikTok gebruikers geeft aan het kanaal te gebruiken om nieuwe dingen te ontdekken. Zo’n 57% van die TikTok gebruikers heeft zelfs aankopen gedaan dankzij de app.
Advies nodig over adverteren?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Ads-strategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
Adverteren via TikTok valt minder op dan bij andere social media kanalen, omdat de advertenties verwerkt zijn in de feed. Hierdoor blijven gebruikers langer kijken naar je video. Dit betekent dat de kans dat gebruikers op jouw website terechtkomen groter is dan bij andere social media advertenties.
Wat adverteren op TikTok zo anders maakt dan adverteren op andere social media kanalen, is dat je als bedrijf goed kunt scoren als je korte, vermakelijke video’s maakt. Je maakt als het ware natuurlijk wel advertenties, maar doet mee met de vibe van het social media platform.
Hierdoor is de kans dat gebruikers met jouw TikToks interacteren groter. Je kunt hiermee ook je verhaal op een creatieve en authentieke manier vertellen. Bovendien spreek je je doelgroep direct aan.
2. Hoe werkt TikTok ads?
Binnen TikTok ads zijn er een aantal belangrijke termen waarmee je jezelf bekend moet maken. Wanneer je inlogt op TikTok zie je de vijf belangrijkste termen bovenin de navigatiebalk staan. Daar vindt ook gelijk de meeste actie plaats.
Dashboard
Het TikTok dashboard is je eerste stop op de TikTok Ads Manager. Op deze plek heb je een overzicht van je gegevens. Hierin kun je ook wijzigingen in je prestaties bijhouden.
Campagnes
Op deze pagina in TikTok Business Manager kun je alle campagnes, advertentiegroepen en advertenties zien die je hebt gemaakt. Het is mogelijk om deze in bulk te beheren. Wanneer je op de knop Maken klikt, word je rechtstreeks omgeleid naar de pagina voor het creëren van advertenties.
Assets
Dit is de plek waar je onder andere externe trackers, website pixels, creatives en aangepaste doelgroepen kunt beheren. Hiermee creëer je de basis van je advertenties, zodat het mogelijk wordt om nieuwe klanten te bereiken. Assets heeft de volgende opties in de vervolgkeuzelijst: Event, Creative, Audience en Catalog.
Rapportages
Op deze pagina is het mogelijk om aangepaste rapporten op te zetten en om je resultaten van campagnes overzichtelijk uit te draaien.
Insights
Met TikTok Insights krijg je een idee van het gedrag van de gebruikers, hun interesses en hoe ze interactie aangaan met bepaalde content en merken.
Ontvang gratis groeitips
- +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.
3. Mogelijkheden van TikTok adverteren
Er zitten verschillende voordelen aan het adverteren op TikTok. Naast het feit dat het, in tegenstelling tot andere social media, een goedkope manier van adverteren is, bouw je ook loyaliteit op bij een jong (en koopgraag) publiek. Er zijn verschillende mogelijkheden tot adverteren op TikTok.
Pins
De meest standaard manier van adverteren via TikTok is met gesponsorde pins. Dit zijn afbeeldingen die op de feed van de gebruiker verschijnen. Ze verschijnen ook wanneer een gebruiker een specifieke zoekopdracht invoert.
Deze pins worden op een natuurlijke manier verweven in de feed. Daardoor zijn ze effectief. Wanneer een gebruiker op jouw gesponsorde pin klikt, worden ze automatisch naar je website doorgestuurd.
Carrousels
Voortbordurend op de standaard pins, bestaat er ook zoiets als carrousel pins. Hierbij draaien drie pins na elkaar door op dezelfde plek.
Deze pins horen bij elkaar en bij dezelfde campagne, maar vallen op bij de gebruiker doordat ze elkaar afwisselen. Je kunt carrousel pins herkennen doordat er bovenin het beeld een (1/3), (2/3) of (3/3) staat aangegeven.
Video pins
Bij een video pin bestaat de advertentie uit een korte video. Dit is een goede manier om bijvoorbeeld previews of DIY-hacks met gesponsorde producten te laten zien.
Deze pins vallen het meeste op in een feed omdat er sprake is van bewegend beeld. Je herkent een video pin doordat de lengte van de video linksboven in beeld staat (bijvoorbeeld 0:27).
Verschillende campagnetypes en videomogelijkheden
TikTok heeft een aantal nieuwe functies gelanceerd die betrekking hebben op de campagnetypes en de videomogelijkheden.
In-feed ads
Dit is het standaard advertentieformat van TikTok. Deze advertenties zijn geïntegreerd in de For You Feed van de gebruikers. De advertenties spelen automatisch af en gebruikers kunnen er interactie mee aangaan.
In-feed ads duren optimaal gezien zo’n 15 seconden. Deze advertentievorm kent een aantal voor- en nadelen.
Voordelen
Deze advertentievorm kan ingezet worden bij meerdere campagnestructuren
Het bekijken van deze advertentievorm voelt als organische content
CTA-knoppen kunnen gebruikers overal naartoe leiden, ook naar pagina’s buiten TikTok om
Nadelen
Deze advertentievorm valt niet erg op tussen alle andere video’s, het kan daardoor lastig zijn om de aandacht van de kijker te krijgen en te behouden
Spark ads
Bedrijven kunnen bestaande TikTok content promoten zonder dat ze een nieuwe video moeten maken. Deze advertenties zijn ook geïntegreerd in de For You Feed van gebruikers. Ook hier kunnen de kijkers interactie aangaan met de advertentie.
Het gebruik van Spark ads is ideaal voor bedrijven met goedlopende content waarmee ze een TikTok advertentie kunnen maken. Deze advertentievorm kent ook voor- en nadelen.
Voordelen
Het bekijken van deze advertentievorm voelt als organische content
Alle interactie die aangegaan wordt met een Spark ad wordt toegevoegd aan de originele post
CTA-knoppen kunnen gebruikers naar pagina’s buiten TikTok om leiden
Nadelen
Deze advertentievorm leent zich minder goed voor het direct verkopen van producten of diensten, het gaat hier meer om het maken van naamsbekendheid
TopView ads
Deze advertentievorm wordt getoond zodra de gebruiker de app opent. Deze verschijnt bovenaan de For You Feed. Gebruikers kunnen de video liken, delen, erop reageren of op een andere manier interactie aangaan met de advertentie.
Deze advertentievorm duurt optimaal zo’n 60 seconden. Ook deze advertentievorm kent voor- en nadelen.
Voordelen
Omdat deze advertentievorm langer is, heb je meer tijd en ruimte om je boodschap over te brengen
Omdat je advertentie gelijk bij het openen van de app wordt getoond, is er weinig concurrentie met andere content
Meer kans op een hoog aantal impressies
Deze advertentievorm werkt goed wanneer je wilt werken aan naamsbekendheid
Nadelen
Het is voor gebruikers gemakkelijker om deze advertentievorm te zien als een advertentie
Brand takeover ads
Net zoals bij TopView ads zijn Brand Takeover ads full-screen advertenties die dynamisch of statisch kunnen zijn. Deze advertenties worden ook getoond zodra men de app opent. Een gebruiker ziet maximaal één Brand Takeover ad per dag.
De optimale lengte van een Brand Takeover ad is 3 tot 5 seconden, of een 3-seconden durende afbeelding. Ook deze advertentievorm kent voor- en nadelen.
Voordelen
Deze advertentievorm garandeert je van een hoog aantal impressies
Gebruikers kunnen deze advertenties niet overslaan
Deze advertentievorm werkt goed voor het verkrijgen van naamsbekendheid
Nadelen
Gebruikers kunnen geen likes of opmerkingen achterlaten
Gebruikers herkennen deze content gemakkelijker als advertentie
Branded hashtag challenge ads
Deze advertentievorm kan eigenlijk meer als campagne gezien worden dan als advertentie. Het zijn gesponsorde hashtag challenges die getoond worden op de Discover pagina, op de For You Feed en op de hashtag challenge landingspagina. Deze advertentievorm kent een hoog engagement-gehalte.
Er is geen optimale lengte voor deze advertentievorm. Het gaat namelijk niet om de lengte van de video, maar juist om de challenge die ermee gepaard gaat. We weten dat er een aantal voor- en nadelen aan het gebruik van deze advertentievorm zitten.
Voordelen
Deze advertentievorm is populair bij gebruikers, de engagement is hoog
Deze advertentievorm voelt als organische content
Viraal gaan is een goede mogelijkheid met deze advertenties
Dit is een goede optie voor wanneer je wilt werken aan naamsbekendheid
Nadelen
Het succes van deze advertentievorm hangt enorm samen met hoe geïnteresseerd de gebruiker is om er interactie mee aan te gaan
Branded effects
Als bedrijf kun je ervoor kiezen om stickers, filters en andere effecten te creëren waarmee gebruikers kunnen experimenteren. Dit kan je doen in de vorm van een standalone campagne of integreren in een hashtag challenge.
Voordelen
Dit soort effecten zijn populair bij gebruikers, de engagement is hoog
Dit werkt goed voor het verkrijgen van naamsbekendheid
De jongere gebruikers van TikTok tonen een hoge interesse in deze advertentievorm
Effecten kunnen een hashtag challenge versterken
Nadelen
Het is moeilijker om tractie te bereiken voor je effecten dan bij andere advertentievormen
Advies over jouw TikTok strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
4. Verschillende doelgroepen en targeting opties
Als je denkt aan adverteren op sociale media, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan Facebook. Dat is logisch, want Facebook is nog steeds het grootste social media platform ter wereld.
Millennials en Gen Z’ers
Dat Facebook een populair social media platform is, geldt echter niet voor jongeren. Zij storten zich massaal op andere social media kanalen zoals Snapchat, YouTube, Instagram en TikTok. Wanneer jij je als bedrijf wilt richten op jongere generaties zoals Millennials (geboren tussen 1980 en 1997) en Gen Z (geboren tussen 1998 en 2015), dan is het belangrijk om te weten welke kanalen zij het meest gebruiken.
Gen Z’ers leven hun leven online en hebben een grote koopkracht. De cijfers daarover verschillen echter per rapport en worden geschat op 44 tot 143 miljard dollar per jaar. Veel geld dus!
Het beïnvloeden van het koopgedrag van de jongste Gen Z’ers, die zelf nog niet veel geld hebben om uit te geven, kan zelfs nuttig zijn. Een rapport van het Institute of Business Value geeft namelijk aan dat 70% van de ondervraagde Gen Z’ers de aankopen binnen hun familie beïnvloedt. Dus zelfs als jouw diensten of producten niet gericht zijn op deze generatie, kan het handig zijn om ze in je marketingplan mee te nemen.
Customer journey
TikTok gebruikers staan nog aan het begin van een funnel. Dit betekent dat TikTok wordt gebruikt nog voordat er sprake is van een koopintentie: TikTok gebruikers willen inspiratie opdoen.
Dit betekent dat het vervolg van de customer journey nog lang is. Als bedrijf liggen daar juist kansen. Zo kun jij vroegtijdig op het netvlies van jouw doelgroep komen te staan. Je vergroot je naamsbekendheid op deze manier, zodat klanten je niet snel zullen vergeten.
Wanneer het moment aanbreekt dat je doelgroep wél een koopintentie heeft, komen ze sneller terug naar jouw website of bedrijf omdat ze zich jou herinneren.
Targeting
Er zijn verschillende manieren om de aandacht van jouw doelgroep zo efficiënt mogelijk te krijgen. Zoals altijd is het hierbij belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep naar op zoek is.
Zoekwoorden
Targeting op basis van zoekwoorden betekent dat je advertentie alleen getoond wordt aan de gebruikers die specifiek zoeken op deze termen. Je kunt hierbij kiezen uit woordgroepen of uit exacte zoekwoorden. Je hebt de mogelijkheid om tot 25 woorden per advertentiegroep in te zetten.
Onderzoek doen naar zoekvolumes is nog niet mogelijk binnen het platform. Wel kun je zelf gebruik maken van de zoekfunctie binnen TikTok om interessante suggesties te vinden.
Demografie
Het is mogelijk om je doelgroep te verfijnen met de volgende demografische gegevens: gender, leeftijd, locatie, taal en apparaat (mobiel, tablet of desktop).
Interesses
Elke gebruiker heeft de mogelijkheid om hun interesses handmatig in te stellen binnen TikTok. Jij kunt als ondernemer kiezen voor deze manier van targeting. Je advertentie wordt dan getoond aan gebruikers met dezelfde interesses.
Plaatsingen
Je kunt kiezen waar je wilt dat jouw advertentie binnen TikTok verschijnt. Het is mogelijk om op de startpagina te verschijnen, maar ook binnen specifieke zoekresultaten of bij gerelateerde pins. Je kunt er ook voor kiezen om op alledrie de plaatsen zichtbaar te zijn
Doelgroepen voor remarketing
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van doelgroepen die zich ongeveer hetzelfde gedragen op TikTok als een doelgroep die je eerder hebt ingesteld. Dit worden ook wel ‘actalikes’ genoemd.
Een actalike-doelgroep gedraagt zich ongeveer hetzelfde als je huidige klanten. Hiermee kun je dus andere gebruikers bereiken die zich ongeveer hetzelfde gedragen op TikTok als jouw doelgroep.
Geautomatiseerd
Binnen TikTok is het ook mogelijk om het proces van zoveel mogelijk geïnteresseerde gebruikers bereiken te automatiseren. Met de functie ‘Doelgroepenuitbreiding’ helpt TikTok je daar een handje bij. De app laat dan automatisch je advertentie zien aan gebruikers die op zoek zijn naar vergelijkbare zoekwoorden en interesses die jij hebt aangegeven.
5. Wat kost TikTok adverteren?
Hoewel je met TikTok op een platform zit waar geen stevige concurrentie aanwezig is, is adverteren op TikTok niet voor je weggelegd wanneer je een budget optie zoekt.
Per 1000 views betaal je bij TikTok namelijk €10. Daarnaast vraagt het platform om een minimumbijdrage van €500 per campagne. Het kan zo zijn dat verschillende bedrijven andere bedragen betalen per 1000 views, het gaat hier om gemiddelden. De gemiddelde kosten per klik voor TikTok ads ligt op €1.
Het kan hierdoor lijken alsof adverteren op TikTok het niet waard is, simpelweg omdat het duurder is dan adverteren via Facebook of Instagram. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat adverteren op TikTok relatief nieuw is en dat de afwezigheid van concurrentie in de marketingwereld ervoor zorgt dat je jezelf kunt profileren als een early adopter.
6. Wanneer zet je TikTok adverteren in?
Adverteren op TikTok kent verschillende voordelen. Naast het feit dat het platform een groot gebruiksgemak kent en er verschillende advertentiemogelijkheden zijn, kan je er als bedrijf je creativiteit kwijt. Het draait op TikTok namelijk om creatieve content en engagement met je doelgroep. Maar er is meer! We zetten een aantal voordelen van TikTok adverteren voor je op een rij.
Diverse en geïnteresseerde doelgroep
Het klopt dat een groot gedeelte van de TikTok-gebruikers bij Gen Z behoort, maar er is ook een groot gedeelte TikTok-gebruikers die eerder geboren is. Het aantal volwassen TikTok-gebruikers groeit in de afgelopen maanden gestaag, wat jou als ondernemer veel mogelijkheden geeft wanneer het aankomt op het wekken van de interesse van je doelgroep.
De verschillende advertentiemogelijkheden van TikTok vergroten de kans dat je doelgroep interactie met je aangaat. Bovendien is TikTok een app die iedereen iets te bieden heeft. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit waar jouw bedrijf in gespecialiseerd is, de kans is groot dat jouw doelgroep allang actief is op het platform en simpelweg alleen nog op jouw content wacht.
Influencer marketing
Samenwerken met TikTok creators is een krachtige vorm van influencer marketing. Het grote verschil met bijvoorbeeld Instagram is dat de ervaringen op TikTok puurder en rauwer zijn. Er is op TikTok geen sprake van overgebruik van filters en perfecte lichten en make-up. Video’s worden simpelweg met een mobiele telefooncamera gemaakt en geüpload as they are. Dit maakt relatable en oprechte content waar de gemiddelde TikTok-gebruiker dol op is.
Samenwerken met een TikTok creator zorgt gemiddeld voor een 112% hogere viewer rate. Dat terwijl de moeite van de productie en de andere elementen van het creatieproces in handen van de influencer ligt. Daar hoef jij dus niet van wakker te liggen.
Exposure
Iedereen kan viraal gaan op TikTok. Als bedrijf kun je er natuurlijk voor kiezen om te investeren in bepaalde advertentie-opties zoals het opzetten van een branded hashtag challenge ad. Dit hoeft natuurlijk niet.
TikTok staat vol met niche content en unieke online gemeenschappen. Wanneer jij de juiste hashtags gebruikt, is de kans groot dat je binnen no-time een horde fijne volgers om je heen verzamelt.
7. Resultaten meten
Je kunt je resultaten meten met behulp van tracking. Dit doe je met de pixel, een code die je op je website plaatst. Deze code helpt jou om klanten te vinden, je campagnes te optimaliseren en advertentieprestaties te meten.
Marketingdoelgroepen aanmaken
Door de pixelcode op je website te installeren kun je marketingdoelgroepen aanmaken. Dit houdt in dat je aangepaste doelgroepen maakt op basis van wat je bezoekers doen op je website. Bekijken ze bijvoorbeeld een productpagina of doen ze een aankoop? Dan kunnen doelgroepen worden gebruikt om eerdere sitebezoekers opnieuw aan te spreken of om nieuwe klanten te vinden.
Advertentieweergave optimaliseren
Met de pixelcode kun je ook een optimalisatiedoel instellen voor bepaald gedrag van je bezoekers. Denk hierbij aan het toevoegen van een product aan het winkelwagentje, een aankoop doen of het weergeven van een pagina. Doordat de advertentieweergave wordt geoptimaliseerd, creëer je doelgroepen die eerder actie zullen ondernemen op je website.
Campagneprestaties meten
De pixelcode kan je ook helpen bij het meten van je advertentieprestaties en rendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Dit gebeurt op basis van een reeks conversiegebeurtenissen die jij vooraf definieert.
Pixel installeren
Er zijn twee manieren om de pixelcode te installeren op jouw website. Je kunt ervoor kiezen om dit handmatig te doen of via een partner. Wij bevelen aan om de pixel te installeren via een partner. Dit is namelijk minder foutgevoelig dan wanneer je er zelf mee aan de slag gaat.
Handmatige installatie
Voor de handmatige installatie van de pixelcode geef je de pixel een naam en selecteer je de optie ‘Pixelcode handmatig installeren’. Kies bij de instellingsmodus de ‘Standaardmodus’. Dit wordt aanbevolen voor de meeste adverteerders.
Vervolgens kopieer je de pixelcode en voeg je deze toe aan je website. Daarna maak je evenementen aan, volg bijvoorbeeld acties van websitebezoekers met klikevenementen en/of URL-evenementen door het aanmaken van events. Deze twee evenementen worden door de TikTok-pixel ondersteund.
Evenementen worden gedefinieerd als acties die een websitebezoeker onderneemt om een zakelijk doel te bereiken, zoals het toevoegen van een artikel aan winkelwagentje, het invullen van een formulier of het doen van een aankoop. Evenementen kunnen het gevolg zijn van een TikTok-advertentie of kunnen organisch ontstaan. Evenementen zijn nuttig voor het opbouwen van je marketingdoelen, het optimaliseren van je advertentieweergave en het meten van je campagneprestaties.
Het toevoegen van evenementen gebeurt nadat je de pixel hebt aangemaakt. Dit doe je door op de ‘Create event’ pagina te klikken op ‘Custom event name’ en een naam uit te kiezen. Dit is optioneel. Je kunt ervoor kiezen om een waarde toe te voegen, maar dit hoeft niet. Vervolgens kies je de valuta uit en selecteer je het ‘Statistiek type’ om te kiezen wanneer je een evenement activeert: elke keer of één keer per websitebezoeker. Klik vervolgens op ‘Complete’.
Daarna is het tijd om deze gebeurtenissen te testen. Verifieer de status van je pixelcode en test gebeurtenissen met behulp van Pixel Checker en/of Pixel Helper.
Maak nu advertenties en bekijk je gegevens: koppel de pixel aan advertentiegroepen en selecteer een evenement als optimalisatiedoel. Nadat je campagne live is gegaan, kun je alle evenementgegevens bekijken in de Evenementenmanager.
Installeren via een partner
Ook voor de installatie via een partner geef je de pixel een naam en selecteer je de optie ‘Pixelcode automatisch installeren via partnerintegratie’. Kies vervolgens een partner, zoals Google Tag Manager of Shopify.
Binnen Shopify kun je, dankzij een samenwerking tussen Shopify en TikTok, je advertenties maken, resultaten monitoren en bestellingen beheren zonder je Shopify-dashboard te verlaten.
Rapportage
Het is belangrijk om te weten hoe je campagnes, advertentiegroepen en individuele advertenties presteren. Dit wordt in het rapportagecentrum van TikTok bijgehouden.
Om bij dit rapportagecentrum te komen, ga je via ‘Advertenties’ naar ‘Rapportage’. Hier kun je de data-range selecteren en is het mogelijk om verschillende filters toe te passen zodat je de gewenste data kan overzien. Daarna kun je specifiek inzoomen op campagnes, advertentiegroepen, advertenties en trefwoorden. Je kunt je rapportage ook exporteren.
8. Welke content werkt het beste op TikTok?
TikTok is een platform waarbij entertainment centraal staat. Je hebt op TikTok een paar seconden om indruk te maken op je doelgroep. Daarom is het belangrijk om hun aandacht te trekken voordat ze verder scrollen.
De beste TikTok campagnestructuur bestaat uit vrolijke, luchtige en authentieke content. Dit werkt het beste bij TikTok-gebruikers. Daarnaast is het belangrijk dat alles om je campagne heen klopt, van je profiel tot hetgeen je wilt vertellen. Zorg er daarom voor dat je bedrijfsprofiel compleet is en dat je regelmatig nieuwe video’s plaatst.
Authenticiteit wordt binnen TikTok enorm gewaardeerd. Het maakt niet uit hoe lang je video is, het is belangrijk dat je jouw verhaal vertelt. Wil je bonuspunten scoren? Betrek dan je doelgroep bij je content. Stel ze vragen, praat met ze en nodig ze uit om te reageren op je video.
Hoewel authenticiteit zo’n beetje op nummer één staat bij een creatief social media platform als TikTok, is het ook belangrijk om je bewust te blijven van trends. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte blijft en spits je content daarop toe. Wees echter niet bang om te experimenteren en je doelgroep te laten zien wat je in huis hebt.
Viraal gaan is niet het doel van TikTok en zou ook niet je prioriteit moeten zijn wanneer je aan de slag gaat met een campagne. Je kunt immers nooit van tevoren plannen hoe een video ontvangen zal worden. Zorg er in plaats daarvan voor dat je toegevoegde waarde levert aan je doelgroep. TikTok-tools en analytics kunnen je helpen om te zien waar je doelgroep goed op reageert.
Succesvolle merken op TikTok hebben één ding met elkaar gemeen: ze posten likable en uitnodigende content. Om dit effect zelf ook te bereiken, is het belangrijk om op een creatieve manier je verhaal te vertellen op TikTok. We hebben een aantal tips voor je verzameld om hiermee te beginnen.
1. Vertel een verhaal dat de aandacht grijpt
Het vertellen van je eigen verhaal is de beste manier om indruk te maken op TikTok. Deel je reis, de goede en de slechte kanten en bouw zo een band op met je doelgroep.
De verhaalstructuur is ook effectief wanneer je content maakt over je product of dienst. Houd er bij dit soort video’s rekening mee dat de verhaalstructuur aanwezig moet zijn om een optimaal effect te behalen. Dit houdt in dat je TikTok een begin, midden en een einde heeft.
Het begin van je TikTok (à 3 tot 5 seconden) gebruik je om interesse en/of spanning op te wekken, bijvoorbeeld door een vraag te stellen. In het midden van je video (10 tot 15 seconden) bespreek en/of presenteer je de 3-5 belangrijkste voordelen van je product. Bijvoorbeeld de oplossingen voor een veelvoorkomend probleem. Je sluit je TikTok in 3 tot 5 seconden af met een overtuigende slotzin en/of een krachtige oproep. Bijvoorbeeld met een promocode of een tijdelijke aanbieding.
Bedenk dat je content niet perfect hoeft te zijn. Het is belangrijker dat jij jezelf bent, dan dat er nergens een imperfectie te bekennen is.
2. Zorg ervoor dat je content aantrekkelijk is
Aantrekkelijke TikTok-content vult het hele scherm (verticaal met een beeldverhouding van 9:16) en maakt gebruik van geluid, muziek en voice-overs. Binnen de Commercial Music Library van TikTok kun je rechtenvrije tracks opzoeken binnen de app.
Om je punt duidelijk te maken, kun je gebruikmaken van tekst-overlays. Ook is het mogelijk om je video’s rechtstreeks in de app te bewerken.
3. Keep it short and sweet
Korte video’s presteren over het algemeen beter op TikTok dan lange video’s. Videoreclames van 5 tot 60 seconden worden door TikTok ondersteund, maar een lengte van 21 tot 34 seconden wordt aanbevolen voor reclames in de feed.
Daarop voortbordurend is het goed om te weten dat je geen professionele apparatuur nodig hebt om een succesvolle TikTok-campagne te maken. Met je telefoon en met bovenstaande tips kom je, zo zal je ervaren, al een heel eind.
9. Step-by-step TikTok campagne opzet
Het opzetten van een TikTok campagne hoeft niet lastig te zijn. Je moet alleen even weten welke stappen je moet volgen. Gelukkig weten wij dat en hoef je het niet helemaal zelf uit te vogelen. Wij vertellen je graag hoe je stap voor stap een TikTok campagne opzet.
Heb je hulp nodig bij het bedenken van de ultieme campagnestructuur voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze experts. De ultieme campagnestructuur is namelijk verschillend per behoefte en per bedrijf, waardoor we graag met je meekijken om het zo efficiënt en succesvol mogelijk in elkaar te zetten.
Stap 1: Inloggen of account aanmaken
Om een TikTok campagne op te zetten, moet je ingelogd zijn op je zakelijke TikTok account. Heb je nog geen zakelijk TikTok account? Dan is het belangrijk om die aan te maken. Dit kan via https://ads.tiktok.com/i18n/signup/.
Wanneer je een account aanmaakt, is het belangrijk om bepaalde informatie over je bedrijf in te stellen. Denk hierbij aan de naam van je bedrijf, het land waarin je bedrijf gevestigd is, de tijdzone die je gebruikt en de valuta waarmee je werkt. Let op: de tijdzone kan maar één keer ingesteld worden en is daarna niet meer te wijzigen.
Op je ‘Dashboard’ bij ‘Account info’ onder ‘Account settings’ wordt er aanvullende informatie over je bedrijf gevraagd. Hier vul je de website van je bedrijf in, selecteer je de branche die het beste bij je bedrijf past, vul je de adresgegevens van je bedrijf in en kun je ervoor kiezen om je bedrijf te verifiëren. Dit laatste is niet noodzakelijk, maar geeft je wel de mogelijkheid om gebruik te maken van credit card opties en additionele TikTok For Business services.
Ten slotte selecteer je een betalingswijze. Hier kies je tussen handmatige betaling en automatische betaling. Automatische betaling is echter niet altijd mogelijk en is afhankelijk van verschillende factoren.
Wanneer je alle velden hebt ingevuld, klik je onderaan de pagina op ‘Submit’. Je zakelijke TikTok account is dan niet meteen live. Je gegevens worden eerst gecontroleerd, dit proces kan tot 24 uur duren.
Stap 2: Campagne
Bovenaan klik je op het kopje ‘campaign’. Geef je campagne een voor jou duidelijke naam. Daarna kies je de modus van je campagne uit.
Custom mode
Je kunt in deze stap van het proces kiezen tussen een ‘gesimplificeerde modus’ en een ‘custom modus’. Wij adviseren je te kiezen voor de custom mode. Op deze manier krijg je meer controle over je budget en je advertentie-uitingen.
Campagnedoel
Nu is het tijd om je campagnedoel te kiezen. Er zijn drie verschillende doelen waaruit je een keuze kunt maken. Welk doel je kiest, is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken.
Awareness
Het campagnedoel ‘awareness’ is bedoeld om je bereik te vergroten. Dit kan een voor jou passend doel zijn als je wilt dat meer mensen van het bestaan van jouw bedrijf afweten.
Consideration
Dit campagnedoel is bedoeld wanneer je specifieke dingen wilt bereiken vanuit je campagne. Wil je meer verkeer naar je website, wil je dat je app vaker geïnstalleerd wordt, wil je meer videoweergaven of een hogere omzet met behulp van meer leadgeneratie? Dan is dit campagnedoel geschikt voor jou.
Conversion
Wil je je conversieratio verhogen? Dan is dit campagnedoel de beste fit voor jou om je conversieratio te helpen omhoog te krijgen.
Split test
Wanneer je een campagnedoel uitgekozen hebt dat past bij wat je met de campagne wilt bereiken, maak je een keuze tussen het uitvoeren van een split test of niet. Dit wordt ook wel A/B testen genoemd. Kies je voor deze optie, dan wordt de impact van verschillende campagne-elementen getest door te vergelijken hoe deze elementen afzonderlijk van elkaar presteren.
Budget
Vervolgens stel je het dag- of looptijdbudget in voor je campagne. Dit budget kan ook ingesteld worden op advertentiegroepniveau.
Stap 3: Advertentiegroepen
Geef je advertentiegroep een voor jou duidelijke naam voordat je begint. Het is goed om te weten dat je voor elke advertentiegroep op advertentiegroepniveau specifieke advertentieplaatsingen, doelgroepen, campagnebudgetten, planning, optimalisatiedoelen en biedingen kunt instellen.
Plaatsingen
Wanneer je een advertentiegroep aanmaakt, kun je kiezen waar je je advertenties wilt laten tonen. TikTok adviseert zelf om die keuze te automatiseren, zodat het systeem de manier waarop je advertenties getoond worden kan optimaliseren. Je kunt er ook voor kiezen om zelf te bepalen waar je advertenties getoond worden.
Doelgroep
TikTok biedt verschillende opties om je doelgroep in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen hoe oud je doelgroep is, welke interesses ze hebben, welk gender ze hebben en meer. Voor een optimale campagne is het belangrijk om zo goed mogelijk te weten wie je doelgroep is, zodat je weet waar je doelgroep naar op zoek is.
Afbeelding: Screenshot doelgroep instellen
Campagnebudget en planning
De volgende stap is het instellen van een dagelijks budget of een budget dat geldt voor de loopduur van de campagne. Dit budget wordt door TikTok ads niet overschreden. Wel is er sprake van een minimumbedrag van €20 voor het dagelijkse budget of €20 voor de gehele campagne.
Daarna stel je de start- en eindtijd van je advertentiecampagne in. Je bent niet verplicht om een eindtijd in te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de campagne zonder afgesproken einddatum te laten lopen na het ingaan van de startdatum.
Ten slotte kun je in deze stap kiezen wanneer je advertenties getoond worden. Je kunt hier kiezen uit tijdsperiode van een half uur tot 24 uur. Indien je kiest voor ‘All day’, zullen je advertenties gedurende de gehele dag getoond worden binnen de data die je hiervoor hebt ingesteld. Indien je kiest voor ‘Select specific time’, worden je advertenties gedurende een specifiek tijdsbestek binnen deze data getoond. Het is hierbij belangrijk om te weten dat de tijdzone waar TikTok vanuit gaat afhankelijk is van de tijdzone die ingesteld staat in jouw account.
Optimalisatiedoelen en biedingen
In deze stap stel je je biedingen en optimalisatie-opties in. Hiermee kun je goed bijhouden hoe jouw advertentie presteert. Je kiest hiervoor uit één van de volgende optimalisatiedoelen: ‘Conversion’, ‘Click’ of ‘Reach’. Soms wordt dit automatisch voor jou uitgekozen door TikTok zelf.
Je kiest op dit punt ook je biedingen in. Zo kun je ervoor kiezen om per 1000 impressies te betalen, per klik of per conversie. Deze keuze is geheel aan jou en is afhankelijk van wat jij fijn vindt.
Het is belangrijk om te weten dat je optimalisatiedoelen niet meer gewijzigd kunnen worden wanneer je advertentiegroep aangemaakt is. Ben je er zeker van dat je met de juiste instellingen aan de slag wilt? Dan klik je op ‘Next’.
Stap 4: Advertenties
Het is tijd om door te gaan naar je advertenties. Geef ook je advertenties een voor jou duidelijke naam. Klik daarna op ‘Advertentie’ en op ‘Advertentie maken’.
Campagnedoel
Ook in deze stap van het proces kies je een campagnedoel. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende opties. Welk campagnedoel het beste bij jou past, is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken.
Merkherkenning
Je kiest voor dit campagnedoel wanneer je mensen kennis wilt laten maken met jouw bedrijf.
Videoweergaven
Dit campagnedoel past bij jou wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten door meer weergaven te genereren.
Overweging (voorheen Verkeer)
Wil je je doelgroep zoveel mogelijk doorsturen naar je eigen TikTok-account of naar een externe website? Dan kies je voor dit campagnedoel.
Conversies
Soms wil je je doelgroep stimuleren om actie te ondernemen. Denk hierbij aan het kopen van je producten of diensten of zich aanmelden op jouw website. In zo’n geval kies je voor dit campagnedoel.
Catalogus Verkopen
Dit campagnedoel is voor jou wanneer je je doelgroep wilt stimuleren om een specifiek product te kopen. De beste resultaten komen uit ‘Dynamische remarketing’.
Basisstappen
Ook hier stel je je dagelijkse of lifetime campagnebudget in en maak je advertentiegroepen aan. In dit stadium van het proces is het ook belangrijk om je doelgroep en je biedingen in te stellen. Je kunt hierbij kiezen voor automatische of handmatige biedingen.
De volgende basisstappen kunnen handig zijn wanneer je bezig bent met het voltooien van je advertentie:
Selecteer de gewenste advertentie-indeling
Voer de advertentiedetails in
Upload je media
Stel je weergavenaam en profielafbeelding in
Voeg tekst toe, inclusief kopieer- en call-to-action-knoppen
Voeg tracking toe
Heb je alles ingesteld zoals jij dat wilt? Dan klik je op ‘Starten’ om je advertentie te lanceren.
Stap 5: Submit
Je bent er bijna! In deze stap controleer je stap 1 tot en met 4 en maak je aanpassingen waar nodig. Wanneer je tevreden bent met het resultaat, dien je de campagne in. Nu is het tijd om te wachten tot je advertentie door TikTok beoordeeld wordt.
10. Het TikTok algoritme begrijpen
TikTok kent een gepersonaliseerde en constant vernieuwde For You Feed. Dit is als het ware de startpagina van TikTok waarop het algoritme video’s afstemt op de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker.
Het ontdekken van een nieuw merk, product of bedrijf gaat daardoor gemakkelijker dan je van andere social media kanalen gewend bent. Doordat TikTok op deze manier waarde schenkt aan ontdekking, betrokkenheid en interactiviteit is er voor (kleine) bedrijven ruimte om te groeien.
Opvallen op de For You Feed gebeurt wanneer je content aansluit bij waar TikTok-gebruikers naar op zoek zijn. Soms betekent het dat je verschillende creaties moet uitproberen om erachter te komen wat voor jouw bedrijf werkt.
De combinatie van organische en betaalde content werkt het beste om je aanwezigheid als ondernemer te versterken en om connecties te leggen met je doelgroep.
Doordat TikTok-gebruikers elke dag, meerdere keren per dag,online zijn, is het verstandig om regelmatig te posten. Inhaken op belangrijke momenten en het gebruiken van relevante hashtags zorgt ervoor dat je zichtbaarder wordt binnen het algoritme van TikTok.
11. Wekelijkse TikTok ads optimalisatie
Het optimaliseren van je TikTok ads is een taak waarmee je je campagnes succesvoller kunt maken. Hiervoor adviseren we je een aantal simpele stappen te volgen:
Analyseer je data
Het installeren van TikTok Ads Manager is één van de eerste stappen die je zet wanneer je je campagne opstelt. Deze tool helpt je namelijk om je strategie te finetunen, doordat je binnen een klik je data voor je neus hebt. Wanneer je start met TikTok Ads begin je waarschijnlijk met een brede doelgroep, die je naar aanleiding van je data kunt aanpassen.
Maak een goede indruk
Dit punt lijkt voor de hand liggend, maar kan soms nog wel een punt zijn waar je even over na moet denken. Bedenk voor jezelf waar je doelgroep waarde aan hecht en kijk hoe jouw bedrijf daarin past. Speel daarop in. Weet je niet goed waar te beginnen? Onderzoek dan hoe er over jouw bedrijf gedacht en gesproken wordt alvorens je een plan gaat maken over het achterlaten van een bepaalde indruk.
Stop moeite in het emotionele aspect van je campagne
TikTok is een creatieve app die, zoals we al vaker benoemden, aanslaat bij mensen omdat er rauwe, echte content in omloop is. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Spreek je doelgroep aan door het juiste gebruik van kleuren, muziek, special effects, trends en humor. Test wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep en pas je campagnes daarop aan.
Houd je bezig met de resultaten
Gebruik je statistieken, user-generated content en de output van je campagnes (in de vorm van kliks of verkopen, bijvoorbeeld) om te zien hoe je het doet op TikTok. Pas op basis hiervan je campagne aan. Experimenteer met je budget, doe A/B testen en bedenk of het handig is om je campagnes op te schalen door bijvoorbeeld samen te werken met een TikTok creator.
Blijf flexibel
Het geheim achter een succesvolle campagne is het constant bijschaven van je werk, het herevalueren van je budget en testen van je advertenties.
TikTok kent een aantal nieuwe functies op het gebied van marketing. Wij vertellen je graag welke functies nieuw zijn en waarom deze interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf.
Focused View
Engagement op TikTok via de For You Feed kenmerkt zich door twee verschillende dingen. Het eerste is de actieve keuze die door de gebruiker gemaakt wordt om jouw advertentie te bekijken. TikTok-gebruikers bekijken advertenties langer aandachtig en interacteren er actief mee.
Een belangrijk onderdeel van de For You Feed is dat het bekijken van een video al telt als engagement. Likes en shares zijn niet per se nodig om te laten zien dat je een video interessant vindt.
TikTok heeft daarom Focused View in het leven geroepen. Wanneer gebruikers je video voor minstens 6 seconden bekijken of interactie aangaan binnen de eerste 6 seconden van je video, wordt jouw advertentie getarget met hetzelfde soort gebruikers als degenen die met je advertentie engagen. Zo heb je een verhoogde kans op een effectieve campagne, omdat je doelgroep aandachtig omgaat met je advertentie.
Shopping Ads
Shopping Ads zijn, net als Google Shopping Ads, in het leven geroepen om de winkelervaring voor jouw klanten gemakkelijker te maken. Het maakt hierbij niet uit of je doelgroep al precies weet wat ze van je willen kopen of dat ze nog in de onderzoeksfase zitten. Deze Shopping Ads zijn nu onderverdeeld in drie formats.
Video Shopping Ads
Video Shopping Ads laten jouw shoppable video’s zien aan gebruikers die waarschijnlijk interesse hebben in je product. Deze functie is nog niet voor iedereen beschikbaar.
Je maakt een Video Shopping Ad aan in vijf simpele stappen:
Maak een catalogus aan in het TikTok Business Center
Upload je producten naar je catalogus
Upload of maak video’s voor de producten in je catalogus
Integreer events tussen je catalogus en bijvoorbeeld TikTok Pixel
Publiceer een campagne met de producten in je catalogus
Catalog Listing Ads
Catalog Listing Ads laten productdetails van je catalogus zien aan gebruikers die relevante interesses hebben. Je hebt hiervoor geen video’s nodig. Ook deze functie zit nog in de testfase en is nog niet voor iedereen beschikbaar.
Voor de gebruiker is het interessant dat entertainment en shopping met elkaar worden gecombineerd. Zo kunnen ze op een nieuwe manier producten ontdekken en interactie aangaan met jouw content.
Voor jou als ondernemer is het interessant om te weten dat je geen video’s nodig hebt en toch je bereik enorm kunt verhogen. Je producten worden op de For You Feed getoond. Wanneer gebruikers op de video klikken, komen ze vanzelf op de Catalog Listing Ads terecht.
LIVE Shopping Ads
Je kunt mensen van de For You Feed naar jouw LIVE Shopping Ads sturen, waar ze kunnen leren over je producten en diensten. LIVE Shopping Ads zorgen voor meer verkeer naar je event en zijn gemaakt om je producten te tonen aan shoppers die geïnteresseerd zijn in hetgeen jij verkoopt. LIVE Shopping Ads is beschikbaar voor alle TikTok Shops.
Je creëert een LIVE Shopping Ad als volgt:
Maak een nieuwe campagne aan
Stel een advertentiegroep in
Maak je advertentie aan
TikTok Shopping
Sinds dit jaar is TikTok Shopping een tool die je als ondernemer op het populaire videoplatform kunt inzetten. Waar je het eerst moest hebben van naamsbekendheid en engagement met je doelgroep, kun je TikTok nu ook gebruiken als platform om je producten op te verkopen.
Zoals we eerder uitlegden, is het belangrijk dat je content op TikTok zoveel mogelijk lijkt op organische content. Het is dan ook belangrijk dat je als eerste oefent met organische content. Zo kom je erachter wat werkt voor jouw doelgroep en kun je op basis daarvan je shopping advertenties ontwikkelen.
Het inzetten van TikTok Shopping kan via een directe integratie of via een partner. Directe integratie is in Nederland helaas niet beschikbaar, waardoor je hier altijd met partnerintegratie te maken krijgt.
Bij een partnerintegratie binnen TikTok Shopping koppel je je webshop aan je TikTok Business Account. Je biedt dan je producten aan via TikTok en je bestellingen worden op jouw webshop gedaan. Partnerintegratie is momenteel beschikbaar voor BigCommerce, Ecwid, Shopify en Square.
Smart Performance Campaigns
TiKTok heeft een end-to-end automatiseringsproces ontwikkeld dat de prestaties van je campagnes en je marketingdoelen optimaliseert: Smart Performance Campaigns. Als adverteerder heb je maar weinig nodig om ermee aan de slag te gaan. Met een marketingdoelstelling, budget en wat creatieve middelen kom je al een heel eind.
Het maakt voor het gebruik van Smart Performance Campaigns niet uit of je een nieuwe TikTok-gebruiker bent die algemene prestaties wil testen met weinig tijd en moeite, je een MKB-adverteerder bent die geen praktische middelen voor campagnebeheer heeft of dat je een doorgewinterde adverteerder bent die op zoek is naar verder geoptimaliseerde prestaties.
Het voordeel van Smart Performance Campaigns is dat meer dan 80% van deze campagnes beter scoort dan handmatig ingestelde campagnes. Binnenkort is Smart Performance Campaigns wereldwijd beschikbaar voor campagnes binnen Android. Later volgen iOS- en websitecampagnes.
Het toevoegen van producten aan je TikTok video's’ is simpel:
Maak een TikTok-video
Klik op ‘Link toevoegen’ bij ‘Post’
Kies voor ‘Producten’
Kies voor ‘toevoegen’ bij de ‘Showcase module’
Typ je productnaam in en voeg deze toe (herhaal indien je meerdere producten hebt)
Post je video
12. Conclusie
Je weet nu alles over TikTok ads. We vatten voor jou de belangrijkste punten nog even samen.
In dit artikel leerde je:
wat TikTok ads is
hoe je TikTok ads toepast
hoe je je TikTok campagnes optimaliseert
Met deze kennis kan direct aan de slag met TikTok ads. Kun je nog wat hulp gebruiken? Onze specialisten helpen je graag verder!
Meer leren over social media adverteren? Ontdek dan ook onze artikelen over Snapchat ads, LinkedIn ads, Facebook ads, Pinterest ads en YouTube ads.
We zijn heel benieuwd naar jouw mening. Met welke informatie uit dit artikel ga jij als eerste aan de slag? Misschien hebben we jouw nummer één TikTok-tip niet genoemd. Laat het ons weten door onder dit bericht te reageren.
Ook nodigen we creators uit om met ons aan de slag te gaan. Ben of ken jij een TikTok creator en lijkt het je leuk om samen te werken met een online marketingbureau Amsterdam? Neem dan contact met ons op.
Advies over jouw Ads-strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere Ads-strategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis