Alles over Structured data in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over structured data in 2024. Met deze structured data gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij
- Wat structured data is
- Wat rich snippets, rich cards, featured snippets & people also ask is
- Waarom structured data implementeren zo interessant is
- Hoe je structured data kunt implementeren
- Welke types structured data je kunt gebruiken
- Hoe je zelf structured data kunt maken om je developer te instrueren
In dit artikel
In deze gids vertelt Brandfirm je alles wat je moet weten om met structured data mooie resultaten te behalen in de zoekmachine.
Met structured data geef je Google meer context bij je data, waardoor deze beter te begrijpen is voor zoekmachines en je kans maakt om meer vertoond te worden in de zoekresultaten. Ook vergroot je de kans op featured snippets, rich snippets en vertoningen in de People Also Ask-box én op andere plaatsen.
Wij vertellen je in deze gids hoe je makkelijk met structured data aan de slag kunt gaan, welke voordelen structured data implementeren allemaal biedt en hoe je je developer kunt instrueren met zelfgemaakte structured data.
Maak je geen zorgen, deze gids zal niet mega technisch zijn!
1. Wat is structured data?
Structured data betekent letterlijk naar het Nederlands vertaald “gestructureerde data”. Door bepaalde data (alinea’s, vragen en antwoorden, tabellen en meer) te structureren (“aanduiden”), begrijpen zoekmachines zoals Google beter waar een bepaalde pagina over gaat.
Door je data aan te duiden met ‘schema markup’, volgens de standaard van de website Schema.org, geef je meer structuur aan de data op je webpagina’s en de relatie tussen bepaalde elementen op deze pagina’s.
Door structured data toe te voegen, maak je het de zoekmachine makkelijker om te bepalen dat je data kwalitatief is, waardoor de kans groot is dat je vertoond zal worden bij relevante zoekopdrachten van gebruikers.
Advies nodig over Structured data?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je SEO-strategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
2. Waarom is het implementeren van structured data zo interessant?
Structured data was ooit ‘handig om te hebben’. Maar anno 2024 is het een must - wist je dat er miljarden pagina’s zijn op Google? En Google heeft niet de capaciteit om ál die pagina’s te crawlen. Zeker niet omdat er ook veel websites en -pagina’s van lage kwaliteit online staan die ze niet in de index willen vertonen.
Door bepaalde delen van webpagina’s te markeren met schema, vindt de zoekmachine je content sneller én snapt de zoekmachine veel beter waar je het over hebt op je pagina.
Je geeft meteen ook een seintje dat jouw content kwaliteitsvol is. Hierdoor kan jouw content sneller worden getoond bij relevante zoekopdrachten.
Zichtbaar zijn op interessante vragen en/of keywords kan voor meer bezoekers en een veel betere CTR (click-through-rate) zorgen. Het kan zelfs een indirecte invloed hebben op je conversies.
De voordelen van structured data in een notendop
Dit zijn voordelen waar je van kunt genieten als je structured data implementeert:
De zoekmachine snapt je SEO content beter; waardoor je meer vertoond wordt op relevante zoekopdrachten
De kans is groter dat je meer wordt vertoond in opvallende SERP features
Je wordt sneller geïndexeerd
Je kunt meer bezoekers trekken naar je website
Je kunt een betere click-through-rate behalen
Je kunt indirect meer conversies behalen
Meer dan 50% van de bedrijven die online aanwezig zijn, gebruiken nog geen structured data. Zonde! Lees snel verder om meer te weten te komen over hoe je getoond kunt worden in Google en hoe je dan zo’n structured data code maakt.
Is structured data een ranking factor?
Google heeft bepaalde technische SEO ranking factoren, die direct invloed hebben op de ranking van de website. Google structured data implementeren is nog geen ranking factor, maar je weet maar nooit wat de toekomst brengt.
Heeft structured data invloed op mijn vindbaarheid (SEO)?
Alhoewel structured data geen ranking factor is, heeft het wel indirecte invloed op jouw SEO.
Dat zit zo: met structured data is de kans groot dat je beter getoond wordt in de zoekresultaten en zo meer bezoekers naar je website trekt. Zo is een rich snippet (een url die iets extra’s heeft, zoals reviewsterren) vaak veel interessanter om op te klikken voor bezoekers.
Als jij de keuze hebt tussen een opvallende rich snippet en een gewoon zoekresultaat, dan kies je toch ook de rich snippet? Dit kan dus voor meer websitebezoeken zorgen.
Het is ook mogelijk dat een deel van je pagina als het ideale antwoord op bijvoorbeeld een vraag wordt gezien en wordt getoond in een van de SERP features. Dit zijn features waarmee Google bij bepaalde zoekresultaten niet de gewone lijst aan urls toont , maar websites op een specifieke manier uitlicht.
Wat zijn de verschillende SERP features waarop structured data invloed heeft?
Er zijn veel SERP features waar structured data invloed op heeft. Het zijn allemaal zoekresultaten die net iets anders zijn dan normale zoekresultaten.
SERP feature 1: Rich Snippets
Rich snippets zijn als het ware verrijkingen op de ‘normale’ zoekresultaten in Google.
Ontvang gratis groeitips
- +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.
Met andere woorden: Google rich snippets zijn zoekresultaten die van extra informatie zijn voorzien. Denk aan reviewsterren, afbeeldingen en breadcrumbs bij bedrijven. Ook productpagina’s kun je verrijken met rich snippets door de prijs, de voorraad en afbeeldingen te markeren.
Deze structured data kan datgene zijn waarmee je je onderscheidt van concurrenten en kan ervoor zorgen dat meer bezoekers op jouw landingspagina klikken.
SERP feature 2: Rich cards
Dan zijn er ook nog de rich cards; een andere manier om previews van content te tonen op zoekresultaten pagina’s.
De bekendste voorbeelden hiervan zijn previews van films en recepten die met een foto en wat tekst worden uitgelicht. Met goede structured data is de kans groter dat je in de rich cards wordt vertoond.
SERP feature 3: Featured Snippets
SEO professionals zetten allerlei zoekmachine optimalisatie werkzaamheden in om met pagina’s op positie 1 te ranken. Maar wist je ook dat er nóg een betere positie is, die ‘positie 0’ wordt genoemd? Daar staat de featured snippet.
Een featured snippet is een stuk content dat direct antwoord geeft op een zoekopdracht. Deze featured snippet wordt boven de organische resultaten getoond. Daarom spreken we over ‘positie 0’. Deze positie 0 levert in sommige gevallen meer klikken op dan een advertentie.
Featured snippets worden gebruikt om snel antwoord op een vraag te bieden. Denk aan “Op hoeveel graden moet ik handdoeken wassen?”.
Het antwoord is dus snel en makkelijk bovenaan op de pagina te zien. Een featured snippet is ook heel handig voor mensen die vaak gebruik maken van voice search.
Door structured data te implementeren op vragen en antwoorden of op definities op een pagina, vergroot je de kans dat Google jouw pagina gaat testen als antwoord in een featured snippet-vraag; wat kan zorgen voor meer klikken.
Structured data is geen vereiste om een featured snippet te behalen, maar vergroot de kans wel aanzienlijk.
SERP feature 4: People Also Ask
De vierde SERP feature waar je met structured data in kunt scoren, is People Also Ask of PAA. Deze feature toont bezoekers vragen die gerelateerd zijn aan hun originele zoekopdracht, inclusief een antwoord.
Bij een search query als ‘Wat is structured data?’ toont Google bijvoorbeeld ook de PAA-vragen ‘Hoe werkt structured data?’ en ‘Waarom structured data?’.
Over het algemeen krijg je zelfs extra vragen te zien als je rechts op het pijltje bij één van de vragen klikt. Ook dit kan zorgen voor meer klikken naar je website; als bezoekers jouw antwoord interessant vinden en meer informatie willen lezen.
3. Hoe moet ik structured data implementeren?
We hebben je nu uitgelegd wat Google structured data is én waarom de verschillende structured data types zo interessant zijn. Rest natuurlijk nog de vraag hoe je precies de structured data implementeert om bijvoorbeeld op jacht te gaan naar featured snippets.
Structured data implementeren via Schema.org
De algehele standaard die gebruikt wordt voor structured data is Schema.org. Deze website is een gezamenlijk initiatief van Google, Bing en Yahoo. Met Schema.org kun je HTML code van tags voorzien. Dit maakt het voor de zoekmachines eenvoudiger om de code te doorzoeken.
Advies over jouw SEO strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
De verschillende talen voor de implementatie van Schema.org
Er zijn verschillende manieren (ook wel ‘talen’ genoemd) om structured data te implementeren.
Dit zijn drie structured data-talen:
Microdata
RDFa
JSON-LD
Tot een paar jaar geleden koos Google de kaart voor Microdata als ‘favoriete’ structured data-taal. Op dit moment is dat JSON-LD. Maar Google kan ook de andere talen nog steeds lezen.
De verschillen tussen Microdata, RDFa en JSON-LD
De favoriete structured data-taal van Google, JSON-LD, staat voor JavaScript Object Notation for Linked Data. JSON-LD wordt in een op zichzelf staand script ingeladen en kan daarna worden ingevoerd in de head of de body van de broncode van een website.
Daarin zit het grote verschil tussen JSON-LD en Microdata of RDFa: bij deze laatste twee talen moet de code direct binnen de bestaande HTML-elementen worden geïmplementeerd.
Zelf structured data maken en implementeren
Om structured data te implementeren, heb je vaak een developer nodig (tenzij je zelf erg handig bent met websites bouwen). Hoe je zelf structured data maakt en hoe je die developer correct instrueert, leer je in hoofdstuk 5.
Maar eerst vertellen we je meer over de contenttypes die je absoluut moet aangeven met structured data!
4. Welke structured data types en Google features moet ik gebruiken?
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende elementen in je website die je kunt aanduiden met structured data. Benieuwd naar welke opties Google biedt en wat de negen types content zijn die wij bij Brandfirm als must-haves zien? Lees dan verder!
Structured data types van Google
In de Search Gallery van Google vind je een uitgebreide lijst aan structured data features. Met andere woorden; verschillende soorten content die je kunt aangeven met structured data om beter (én hoger!) vertoond te worden in de zoekresultaten.
Ook toont Google hoe die soorten content kunnen worden vertoond in de zoekresultaten. Zo krijgt de bezoeker een samenvatting, reviews en marketplaces te zien als ze zoeken op de titel van een boek. Volledig anders dan de carrousel aan recepten die ze zien tijdens de zoektocht naar de beste carbonarasaus.
Brandfirm’s 9 must-have structured data types
Wij vinden dat er negen types content zijn die je áltijd moet aanduiden met structured data, als je ze hebt.
#1 Organization
Ten eerste: elk bedrijf moet vindbaar zijn in Google, als een gebruiker de naam van het bedrijf opzoekt. Met Organization structured data worden bedrijfsgegevens gemarkeerd, die worden gebruikt in de zoekresultaten.
Het Organization contenttype moet zo goed en volledig mogelijk worden ingevuld, zodat de Knowledge Graph die getoond wordt de gebruikers snel van informatie kan voorzien. Zo kun je onder andere je logo en je reviews aanduiden met structured data.
Je logo markeren is een sterk signaal naar Google toe om het logo ook te vertonen in kennisvensters.
Heb je een bedrijf met een fysieke locatie of probeer je lokaal actief te zijn? Dan is het vaak beter om het LocalBusiness type te gebruiken. Als je een grote organisatie met meerdere vestigingen hebt, dan kun je vaak ook beide types gebruiken.
#2 LocalBusiness
Het LocalBusiness type is ook een structured data-type dat lijkt op het Organization-type, maar enkel geldt voor bedrijven met een fysieke locatie.
Het versterkt lokale signalen en kan helpen bij het behalen van goede lokale posities. Als je hier meer over wilt leren, check dan ons lokale SEO artikel of lokale marketing artikel.
#3 Breadcrumb
Breadcrumbs geven de positie van de pagina in de sitehiërarchie aan. Zo zie je als gebruiker meteen of je op een van de belangrijkste pagina’s uit de menustructuur bent beland of op een onderliggende pagina. Zoals bijvoorbeeld een productpagina.
Een voorbeeld van hoe zo’n breadcrumb eruit ziet is “Categorieën > Wonen en koken > Keukenapparaten > Airfryers”. Bij een productpagina voor een airfryer kun je makkelijk terugklikken naar alle airfryers, maar kun je evengoed een kijkje nemen bij alle keukenapparaten of alle categorieën onder “Wonen en koken”.
Met een goede breadcrumbstructuur kunnen je bezoekers makkelijk en snel door je site navigeren. En de crawlers van de zoekmachine ook!
#4 Carousel
De Carousel is een lijstachtig resultaat waar je doorheen kunt swipen op een mobiel apparaat. Ideaal als je als bezoeker op zoek bent naar het beste recept voor chocoladekoekjes of een leuke komedie om te bekijken.
De Carousel werkt voor vier contenttypes:
Cursus
Film
Recept
Restaurant
Bied je bijvoorbeeld cursussen aan of heb je een website met recepten? Dan is de Carousel structured data een must.
#5 Article
Door Article-structured data toe te voegen aan blogberichten en NewsArticle aan nieuwsberichten, begrijpt Google de pagina’s beter. Hierdoor kom je duidelijker en met de juiste informatie (titel, foto’s en plaatsingsdatum) naar voor in de zoekresultaten.
Een NewsArticle tag is niet nodig om gefeatured te worden in Google News of zelfs de Top Stories, maar het helpt wel. Je vertelt Google namelijk heel expliciet waar de content over gaat, wie de auteur is en dat het een nieuwsartikel is.
#6 Product
Je kunt ook producten aanduiden met structured data. Door dit te doen, kunnen je producten in de zoekresultaten (inclusief Google Afbeeldingen en Google Lens) duidelijker worden weergegeven.
Mensen die op zoek zijn naar jouw product krijgen niet alleen de afbeelding en de naam te zien, maar kunnen zo ook de prijs, beschikbaarheid, beoordeling, verzendinformatie en -kosten in een oogwenk zien.
#7 FAQ
Eerder in deze gids spraken we over Featured Snippets en People Also Ask. Hierin kun je scoren door vragen en de bijbehorende antwoorden aan te duiden met structured data.
Je kan een losse FAQ-pagina markeren, maar ook losse blokken met veelgestelde vragen op informatiepagina's of productpagina's.
Correct gemarkeerde pagina’s met veelgestelde vragen kunnen in aanmerking komen om getoond te worden als rich results of in SERP features.
#8 JobPosting
Heb je een openstaande vacature? Dan kun je ook deze aanduiden met structured data om jouw vacature te pushen in de zoekresultaten. Steeds meer werkzoekenden gebruiken immers niet alleen vacaturesites, maar typen ook zoekopdrachten zoals “marketeer Amsterdam” in de zoekmachine, om in de Google vacature-pagina op zoek te gaan naar de job van hun dromen.
Als werkgever moet je in een JobPosting onder meer de vacaturetitel, de naam van het bedrijf, de beschrijving van de baan, de website van het bedrijf en de werkuren specificeren.
#9 Event
Host je een evenement? Dan kun je ook je evenement aanduiden met Event structured data. Hierdoor kunnen mensen gemakkelijker jouw evenement ontdekken via de zoekresultaten en zelfs via Google Maps. Dit zorgt voor een hogere kans op conversies.
Je evenement is dan niet alleen zichtbaar op je eigen website, maar ook zichtbaar voor mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een dansfeestje in Amsterdam. Of naar een marketingborrel in Utrecht.
5. Zelf structured data maken om je developer te instrueren
Nu je een goed beeld hebt van de Google structured data die je absoluut nodig hebt, is het tijd om stappen te zetten.
Over het algemeen heb je een developer nodig om structured data te implementeren. Niet elke developer heeft hier even veel ervaring mee, dus het is belangrijk dat je hem of haar goed kunt instrueren. Met andere woorden: je moet de juiste structured data codes kunnen aanleveren en ook achteraf moet je kunnen testen of de developer alles correct heeft geïmplementeerd.
Zelf codes maken met de tool Schema markup generator
Goed nieuws: je hoeft structured data voor Google niet helemaal zelf te schrijven. Daar bestaan immers structured data tools voor!
Wij raden de Schema markup generator aan. Dit is een heel handige structured data tool die je makkelijk laat kiezen uit alle verschillende structured data types die we hierboven hebben beschreven. De schema markup wordt door de generator makkelijk en snel gegenereerd.
Als je eenmaal je type hebt gekozen, toont de structured data je welke informatie absoluut nodig is om je code te maken.
Bijvoorbeeld: voor een evenement vraagt de tool je om de naam van het evenement, een beschrijving, een foto, een startdatum en -tijd, een einddatum en -tijd en of er een performer komt.
De informatie die je ingeeft, wordt door de structured data tool meteen in de code verwerkt. Handig!
Deze code kun je rechtstreeks doorzetten naar je developer om in de code van de website te worden verwerkt.
De implementatie van je structured data testen via de Validator
Krijg je van je developer de head’s up dat de structured data werd geïmplementeerd? Dan kun je dit even dubbelchecken via de Schema Markup Validator tool. Dit is de bekendste structured data testing tool.
Veel werk kost je dit niet. Je geeft je URL in en klikt op ‘test uitvoeren’.
Als alles goed gaat, detecteert de Validator meteen het structured data type dat je hebt geïmplementeerd en geeft de tool 0 fouten en 0 waarschuwingen aan. Waarschuwingen hoeven niet per se opgelost te worden, maar fouten wel. Deze kunnen ertoe leiden dat structured data niet werkt of genegeerd wordt.
TIP: Check meerdere pagina’s om te controleren dat de Product structured data daadwerkelijk overeenkomt met het product op de pagina en dat niet elke productpagina dezelfde structured data heeft.
Kijken of je in aanmerking komt voor rich results via de rich results test
Wil je niets liever dan Google rich snippets behalen? Dan hebben we nog een leuke structured data tool voor je: de rich results test.
Deze officiële tool van Google test je pagina om te zien welke rich results - zoals carrousels, afbeeldingen of andere niet-tekstuele elementen - er mogelijk kunnen worden gegenereerd door de structured data die jij hebt toegevoegd.
Hiervoor moet je even geduld hebben. Maar na een minuutje of twee zie je hoe je mogelijk in de toekomst kunt scoren. Er wordt zelfs een voorbeeld van een resultaat getoond!
En dan is het natuurlijk wachten tot de crawlers van Google je website crawlen en je hopelijk SERP features geven. Maar iedereen die graag wil ranken in Google weet dat je hier wel wat geduld voor moet hebben.
Structured data beoordelingen voor de gehele website monitoren en controleren
Nadat alle structured data geïmplementeerd is, raden we aan om deze sporadisch even te checken via ‘Optimalisaties’ in Google Search Console. Zeker als er wijzigingen zijn aangebracht aan je website is het een aanrader om te dubbelchecken of alles naar behoren werkt.
In Google Search Console kun je duidelijk fouten, waarschuwingen en correct presterende pagina’s bekijken via een handig staafdiagram. Per pagina kun je de issues zien, om er dan mee aan de slag te gaan.
Handig om te weten: als Google Search Console een probleem met je structured data detecteert, stuurt het account ook automatisch een e-mail naar de accounteigenaar.
Daarnaast is het interessant om op de hoogte te blijven van de structured data-updates van Google. Nu en dan komt er een nieuw structured data type bij en deze kan misschien heel interessant zijn voor jouw website of zelfs interessanter zijn dan één van de huidige types die je gebruikt.
6. Conclusie
Na het lezen van deze gids, begrijp je vast dat structured data best hoog op je prioriteitenlijstje met SEO-optimalisaties staat.
Structured data wordt soms wel eens de “taal van zoekmachines” genoemd, omdat het zoekmachines makkelijk maakt om jouw website-inhoud in een context te plaatsen en beter te begrijpen. Hierdoor is de kans groot dat je meer getoond wordt bij allerlei relevante zoekopdrachten. Dit kan veel invloed hebben op je click-through-rate.
Daarnaast is structured data ook relevant voor je bezoekers. Door rich results te hebben - denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van reviews aan URLs - , kun je je organisatie meer onder de aandacht brengen en bezoekers naar jouw site lokken, weg van de concurrentie.
En zeg nu zelf - hoe fijn zou het zijn om bijvoorbeeld getoond te worden op ‘positie 0’ in de zoekmachine?
Nu zijn we benieuwd of jij al structured data implementeert of deze gids jou heeft geïnspireerd om aan de slag te gaan. Laat het ons zeker weten!
En heb je hulp nodig van een online marketingbureau Amsterdam? Neem dan gerust contact met ons op.
Advies over jouw SEO-strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere SEO-strategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis