Alles over SEO Copywriting in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over SEO copywriting in 2024. Met deze copywriting gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij
- Wat SEO copywriting is
- Waarom SEO copywriting zo belangrijk is
- Hoe je een zoekwoordenonderzoek doet
- Hoe je de zoekwoorden op de juiste manier verwerkt in een tekst
- Wat je moet doen bij duplicate content
- Hoe je de resultaten kunt meten van je geschreven SEO content
In dit artikel
1. Introductie van SEO copywriting
Laten we eerst terug naar de basis gaan, want voordat je SEO teksten kunt gaan schrijven, moet je wel weten wat SEO copywriting precies is.
Wat is SEO Copywriting?
SEO copywriting is het schrijven van teksten die door zoekmachine optimalisatie beter vindbaar zijn in Google.
Deze SEO content is niet alleen aantrekkelijk voor Google, de teksten zijn ook zo opgesteld zodat ze beter in de smaak vallen bij de consument.
Want je kunt nog zo goed scoren in Google, je allerbelangrijkste doel is om ervoor te zorgen dat de klant voor jouw dienst of product kiest.
In een notendop: SEO copywriting is het schrijven van teksten die Google ‘snapt’ en tegelijkertijd ook aantrekkelijk zijn voor potentiële klanten.
Wanneer je alleen SEO content maakt voor de zoekmachine is deze tekst helemaal niet interessant voor de gebruikers die op deze pagina terechtkomen.
Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Wanneer je alleen een tekst schrijft voor de gebruiker, kan het zijn dat je niet de juiste zoekwoorden gebruikt waardoor deze tekst vrijwel onzichtbaar is in de zoekmachines.
Er is dus een fijne balans nodig tussen de wensen van de zoekmachine en die van de consument. Iets wat je in deze gids leert.
Old-school versus moderne SEO teksten
Old-school SEO teksten:
In de eerste jaren van SEO copywriting moesten zoekwoorden zoveel mogelijk terugkomen in teksten.
Hierdoor werden de teksten slecht leesbaar en textueel niet aantrekkelijk.
Stel, je wilt een SEO-tekst schrijven met het zoekwoord ‘kraan zwart’, dan zag een old-school tekst er zo uit:
"Deze kraan zwart past bij de moderne badkamer." of "Op zoek naar een mooie kraan? Zwart is dé kleur van het moment."
Moderne SEO teksten:
Tegenwoordig moet de tekst ook goed leesbaar zijn voor de gebruiker.
We werken nog steeds met zoekwoorden, maar verweven deze op een natuurlijke manier in de tekst.
Zo noemen we het zoekwoord nog ‘maar’ twee tot drie keer per 250 woorden. Ook gebruiken we Google vriendelijke headers en steeds meer synoniemen van zoekwoorden.
De SEO-tekst over het zoekwoord ‘kraan zwart’ ziet er anno 2024 eerder zo uit:
"De zwarte kraan is here to stay. Waar we eerst nog bang waren dat zwarte kranen echt een trendproduct zouden zijn, heeft de kraan nu bewezen tijdloos, modern en geliefd te zijn."
Dit is een gebruiksintentie (en waarom het belangrijk is)
Voordat je aan de slag gaat met SEO copywriting, is het belangrijk om achter de gebruiksintentie van de gebruiker te komen.
De gebruiksintentie is de reden/motivatie van een gebruiker om te googelen naar een specifiek zoekwoord.
Wanneer je dit helder hebt, kun je SEO toepassen binnen de content voor jouw website.
Een gebruiksintentie is belangrijk omdat je zo weet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Maar dat is nog niet alles, je weet dan ook hoe ze zoeken.
Voorbeeld:
Stel, je hebt een kapsalon die gespecialiseerd is in het knippen van dames met krullen. Je weet dat jouw doelgroep bestaat uit dames met krullen die op zoek zijn naar een kapper die hier extra goed in is. Grote kans dat jouw doelgroep in een zoekmachine het volgende intikt: ‘kapper voor krullen, krul kapper, kapper gespecialiseerd in krullen, kapper voor krullend haar’. Nu je weet wat de zoekintentie is van jouw doelgroep, kun je dit gaan gebruiken in je SEO teksten.
Er zijn vijf soorten gebruiksintenties:
1. Informatieve zoekintentie: de gebruiker wil meer informatie over een specifiek onderwerp. Dit zijn vaak vragen die beginnen met wat, welke, hoe, wie en wanneer. Voorbeeld: ‘Hoe wordt een leren voetbal gemaakt?’
2. Commerciële zoekintentie: de gebruiker is op zoek naar een specifiek(e) product of dienst. Wanneer de consument al weet waar hij/zij naar zoekt, is de kans groot dat hij/zij tot aankopen over wil gaan. Voorbeeld: ‘leren voetbal Nike’
3. Oriënterende zoekintentie: de gebruiker is op zoek naar advies voordat hij/zij iets wil gaan aanschaffen. Er wordt vaak gezocht naar de voor- en nadelen van een bepaald product en ook lijstjes met bijvoorbeeld een ‘top 10 van de beste producten’ scoren goed bij deze gebruiksintentie. Voorbeeld: ‘Beste leren voetbal voor wedstrijden’
4. Transactionele zoekintentie: de gebruiker wil direct overgaan tot conversie. Voorbeeld: ‘leren voetbal bestellen’
5. Lokale zoekintentie: de gebruiker is op zoek naar een bedrijf in de nabije omgeving die hem/haar verder kan helpen met het product. Voorbeeld: ‘Voetbalwinkel Amsterdam’
Wat wil Google van copywriters?
SEO content is dus belangrijk voor goede organische zoekresultaten en zorgt ook voor meer organisch verkeer naar je website.
Maar wat wil Google nu van SEO-copywriters?
Rich content
Wanneer Google jouw tekst als rich content bestempelt, ben je op de goede weg. Rich content houdt concreet in:
- Teksten van minimaal 500 woorden (hoe meer woorden, hoe ‘rijker’ Google de content beoordeelt en hoe beter je rankt)
- Teksten met interne en externe links met bijpassende anchorteksten (interne links zijn links naar andere pagina’s op jouw website, externe links zijn links naar andere websites)
- Teksten met tussenkopjes (H1, H2, H3 etc.) en afbeeldingen die de tekst opbreken
- Korte alinea’s om de tekst leesbaar en toegankelijk te maken voor de gebruiker
Zoekwoorden op een natuurlijke manier verweven in de tekst
Google wil dat de SEO content de juiste zoekwoorden bevat.
Maar deze zoekwoorden moeten wel op een natuurlijke manier verweven worden in de tekst. De tekst blijft zo goed leesbaar voor de gebruiker.
Hoe je dit zelf kunt doen, leggen we later in dit hoofdstuk uit.
De tekst moet SEO technisch in orde zijn
Dit betekent dat de meta title, meta description, ALT-tekst en de URL zo gunstig mogelijk moet worden ingericht met de zoekwoorden die je hebt gevonden in het zoekwoordenonderzoek.
In het volgende hoofdstuk leer je alles over het doen van een zoekwoordenonderzoek en in hoofdstuk 3 volgen praktische tips over dit technische aspect van deze vorm van copywriting.
Natuurlijke taalverwerking
Zoals je hierboven al kon lezen, is het belangrijk om de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek op een natuurlijke manier te verwerken in de SEO teksten die je schrijft.
SEO content is immers belangrijk voor Google, maar ook voor de gebruiker.
Weet dan ook dat de SEO tips & tricks die je in deze gids gaat leren, nooit ten koste mogen gaan van de leesbaarheid van de tekst.
Probeer deze richtlijnen zoveel mogelijk door te voeren in je copywriting, maar wanneer het niet kan moet je het niet gaan forceren.
Daar rekent Google je op af, en de gebruiker trouwens ook.
Praktische tips om de zoekwoorden op een natuurlijke manier te verwerken:
- Zorg voor een keyword density van 1%. Dit houdt in dat jouw gekozen zoekwoord - ook wel focus keyword genoemd - voor 1% in de tekst voorkomt. Dit is ongeveer twee tot drie keer in 250 woorden. Maar ook hier geldt, wanneer je het zoekwoord niet zo vaak kan (en wil) noemen in de tekst, kun je beter kiezen voor een lagere density. Anderzijds geldt dat als je het op een natuurlijke manier wél vaker kan verwerken, het ook oké is. Het belangrijkste is dat de tekst goed en natuurlijk leesbaar is.
- Gebruik ook synoniemen van zoekwoorden. Schrijf bijvoorbeeld niet alleen over de jeans, maar noem ook een keer de woorden spijkerbroek en denim.
- Zorg dat de zinnen grammaticaal goed in elkaar zitten. De meeste zoekwoorden zijn kort en doelgericht (zoals leren voetbal kopen). Het is daarom van belang dat je deze zoekwoorden grammaticaal correct verwerkt in de tekst. Je kunt desnoods een tussenvoegsel of lidwoord aan het zoekwoord toevoegen. Dit is minder gunstig voor de zoekmachines, maar maakt de SEO content wel prettig leesbaar voor de gebruiker.
We hebben de vraag: ‘wat is SEO copywriting’ voor je beantwoord, dus gaan we nu over op een heel belangrijk onderdeel van SEO copywriting.
Namelijk: het doen van een zoekwoorden onderzoek.
Zonder zoekwoorden kun je namelijk geen goede SEO teksten schrijven.
Advies nodig over SEO copywriting?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je contentstrategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
2. Een zoekwoord strategie bedenken
Zoals je hierboven misschien al hebt gemerkt, zijn zoekwoorden erg belangrijk voor SEO copywriting.
Daarom vertellen we je daar in dit hoofdstuk alles over. Van het doen van een zoekwoordenonderzoek tot aan het kiezen van de juiste zoekwoorden.
Dit is waarom zoekwoorden belangrijk zijn
De reden dat zoekwoorden noodzakelijk voor copywriting zijn, is dat mensen in zoekmachines zoeken via deze zoekwoorden.
Als bedrijf wil je inspelen op de zoekopdrachten van de gebruiker door deze zoekwoorden in jouw SEO teksten te verwerken.
Zodra je dit niet doet, verschijnt jouw website niet in de SERP wanneer een gebruiker een zoekopdracht doet en komen potentiële klanten niet in aanraking met jouw bedrijf.
Zo doe je een zoekwoordenonderzoek
Een zoekwoordenonderzoek kun je op veel verschillende manieren doen en de meeste SEO-copywriters hebben hun eigen werkwijze.
Gelukkig bestaan er veel handige (en ook gratis) online tools die voor jou het zoekwoordenonderzoek kunnen doen.
We nemen twee handige websites onder de loep: Answer the Public en Ubersuggest van Neil Patel.
Answer the Public
De gratis tool Answer the Public is perfect voor een creatief zoekwoordenonderzoek.
Wanneer je nog niet precies weet waar jouw doelgroep naar zoekt in Google, kun je het beste beginnen met een breed zoekwoordenonderzoek via deze website.
Je kunt hier gratis iedere dag twee zoekwoorden onderzoeken.
Wanneer je uiteindelijk kiest voor de betaalde versie, kun je een onbeperkt aantal zoekwoorden op een dag onderzoeken.
Zo werkt Answer the Public:
- Voer een breed zoekwoord in waar je graag meer over wilt weten. Voorbeeld: ‘voetbal’
- Selecteer het gewenste land (Nederland) en de taal (Nederlands)
- Wanneer de zoekresultaten geladen zijn verschijnt er een woordweb met allerlei termen. Om de gegevens overzichtelijk te maken klik je op ‘Download CSV’
- In de gedownloade tabel vind je suggesties van verschillende hoe, waar, welke, wat, wie-vragen (voorbeeld: hoe voetbal oppompen). Maar ook een lijst met voorzetsels zoals, bij, met, naar, voor, zonder en als (voorbeeld: voetbal met touw). Tevens vind je een lijst vergelijkingen met de woorden en, of, gelijk, versus (voorbeeld: voetbal of schaatsen). Als laatste krijg je een lijst waarbij de zoekwoorden met ‘voetbal’ op alfabetische volgorde staan
Ook krijg je handige zoekwoordsuggesties die passen bij het ingevulde zoekwoord.
Wanneer je gebruikmaakt van de gratis variant, kan je vijf zoekwoorden invullen per dag. Als je kiest voor de betaalde versie, dan is dit aantal zoekwoorden onbeperkt.
Zo werkt Ubersuggest:
- Voer een wat specifieker zoekwoord in waar jouw tekst over gaat. Voorbeeld: ‘leren voetbal’
- Selecteer de taal en de locatie waarin je wilt zoeken (Nederlands/Nederland)
- Er verschijnt een scherm met allerlei cijfers en kleuren (zie onderstaand screenshot)
- Je ziet zoekwoorden (keywords) die lijken op het zoekwoord dat jij hebt ingevuld, zoals ‘leren voetballen’, ‘oude leren voetbal’ en ‘leren voetbal kopen’
- Je kunt net als bij Answer the Public de resultaten downloaden in een overzichtelijk Excel-document door op ‘Download CSV’ te klikken (klik hiervoor eerst op ‘Weergeef alle keyword ideeën’ onder de tabel)
Dit betekenen de gegevens uit de tabel van Ubersuggest:
Vol: zoekvolume per maand. Zoals je kunt zien, wordt er 590 keer gezocht op ‘leren voetbal’ in de maand.
CPC: cost per click, dit is een inschatting van het bedrag dat je ongeveer zou moeten betalen wanneer je een Google Ads campagne opzet. Voor SEO copywriting hoeven we hier niet naar te kijken.
PD: paid difficulty. Dit is een inschatting van hoe hoog de concurrentie is in het betaald zoeken. Hoe hoger het cijfer, hoe meer concurrentie er is. Dit cijfer is alleen interessant wanneer je met dit zoekwoord een betaalde advertentie wilt opzetten. Voor SEO copywriting slaan we deze kolom ook over.
SD: SEO-moeilijkheid. Dit getal is een inschatting van de organische concurrentie op dit zoekwoord. Dit is wél een heel belangrijk gegeven, omdat je dit getal gebruikt in jouw keuze voor het zoekwoord dat je gaat gebruiken in je SEO content. Hoe hoger dit cijfer, hoe hoger de concurrentie is.
Advies over jouw contentstrategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Zo selecteer je de juiste zoekwoorden voor jouw SEO content
Je hebt nu een overzicht met zoekwoorden, maar hoe weet je nu welk zoekwoord het beste scoort in de SERP van Google?
Dat gaan we je in deze paragraaf uitleggen.
Voor de selectie van de juiste zoekwoorden heb je de zoekwoordsuggesties nodig, het zoekvolume per maand én het concurrentie getal.
Longtail keywords
Over het algemeen geldt dat long tail keywords beter scoren in Google.
Long tail keywords zijn lange en specifieke zoekwoorden die wat meer zeggen over het algemene zoekwoord.
De reden dat deze zoekwoorden beter werken, is omdat ze specifiek zijn én minder concurrentie hebben.
Doordat ze specifieker zijn, is de kans ook groter dat jouw gekozen zoekwoord beter aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker.
Daarnaast zit er minder concurrentie op een long tail keyword, waardoor je eerder hoger in de SERP belandt en daarmee zichtbaarder wordt voor de gebruikers.
Voorbeeld van een long tail keyword: ‘leren voetbal Nike’
Voorbeeld van een breed keyword: ‘voetbal’
Kenmerken van een focus keyword
Het kiezen van de juiste zoekwoorden is belangrijk voor SEO copywriting.
Deze zoekwoorden vormen namelijk de basis van de SEO teksten op jouw website.
In een tekst kun je meerdere zoekwoorden verwerken, maar je tekst springt er pas echt uit bij de zoekmachines wanneer je één zoekwoord in de spotlight zet.
Dit specifieke zoekwoord wordt ook wel focus keyword genoemd.
Het focus keyword is:
- Een zoekwoord waar het zoekvolume per maand zo hoog mogelijk is
- Een zoekwoord waar het concurrentie getal zo laag mogelijk is (de SD liefst onder de 30)
- Het woord de lading van de landingspagina dekt waar je op terecht komt (het focus keyword moet wel aansluiten bij het doel en de inhoud van de tekst)
- Een long tail keyword
Je kijkt dus naar je rijtje met verzamelde zoekwoorden en selecteert het zoekwoord met een goede balans tussen een hoog zoekvolume per maand en een lager concurrentie getal.
Nu kan het zo zijn dat de markt van ‘leren voetballen’ enorm concurrerend is of nog geheel onbekend is.
Een concurrentie getal van lager dan 30 is optimaal, maar wanneer je geen andere keuze hebt (omdat je bijvoorbeeld anders een zoekvolume hebt van 0 zoekopdrachten per maand), kun je ervoor kiezen om een zoekwoord te selecteren met een hoger zoekvolume per maand, maar ook met een iets hoger concurrentie getal.
Het gaat in deze situatie om het vinden van een balans.
Synoniemen, meervoud, enkelvoud
Anno 2024 is het steeds belangrijker om variaties van het focus keyword in de tekst te verwerken.
Gebruik daarom zowel enkelvoud als meervoud (‘leren voetbal’ en ‘leren voetballen’).
Google wordt namelijk steeds slimmer.
De zoekmachine weet inmiddels synoniemen van een zoekwoord op te sporen.
We gaven je eerder in deze gids over SEO copywriting al het voorbeeld van de jeans. Het is gunstig om in je copywriting dan ook de woorden spijkerbroek en denim te verwerken.
Na het lezen van dit hoofdstuk weet je alles over het doen van een zoekwoordenonderzoek en kun je nu voortaan zelf op zoek naar het focus keyword.
Met onze tips weet je aan welke eisen dit focus keyword moet voldoen en kun je dit zoekwoord op een natuurlijke manier verwerken in de tekst. In het volgende hoofdstuk geven we je nóg meer praktische tips & tricks hoe je SEO teksten kunt schrijven.
Ontvang gratis groeitips
- +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.
3. SEO copywriting technieken die je zelf kunt toepassen
Je weet nu hoe je zoekwoorden op een natuurlijke manier kunt verwerken in de tekst, maar de technische achterkant van zoekmachine optimalisatie is misschien nog onbekend terrein voor je.
Straks weet je echter alles af van Google vriendelijke headers, linkbuilding en goed ingerichte meta titles.
Google vriendelijke headers
Bij SEO copywriting draait het om de balans tussen schrijven voor Google en schrijven voor de gebruiker.
Google vriendelijke headers zijn hier een uitstekend voorbeeld van.
Door gebruik te maken van verschillende headers (H1, H2, H3 etc.) vallen de zoekwoorden die je in deze koppen gebruikt extra op bij Google.
Maar deze koppen werken ook overzichtelijk voor de gebruiker die de tekst leest.
Zo maak je Google vriendelijke headers:
- Gebruik zowel H1, H2 als H3 koppen
- Verwerk je focus keyword vooraan in H1
- Verwerk alle andere interessante zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek (vooraan) in de H2 en H3 koppen
Bonus tip: gebruik je zoekwoordenonderzoek als een richtlijn voor de rest van de inhoud van de tekst. Stel, je schrijft een blog over ‘leren voetballen’ en je vindt in het zoekwoordenonderzoek ook de keywords ‘leren voetbal sale’ of ‘leren voetbal repareren’, dan kun je voor beide zoekwoorden een aparte alinea schrijven waarin dat specifieke zoekwoord vaak wordt genoemd. Ook op die termen kun je dan worden gevonden in Google.
Interne links en anchorteksten
Door middel van interne links en bijbehorende anchorteksten kun je goede SEO content maken.
Wanneer je al eerder in aanraking bent gekomen met SEO, weet je misschien al dat Google interne links nodig heeft om nieuwe pagina’s te ontdekken.
Wanneer je een nieuwe pagina aan je website toevoegt (bijvoorbeeld dat blog over een ‘leren voetbal’), merkt Google deze eerder op wanneer je er op een pagina die Google al wél heeft opgemerkt een link wordt geplaatst naar de nieuwe pagina.
Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Het toevoegen van interne links naar verschillende pagina’s op jouw website kun je óók optimaliseren. Dit doe je door gebruik te maken van anchorteksten.
Een anchortekst is het zinsgedeelte waaronder je de interne link plaatst.
Een grote fout die vaak wordt gemaakt bij copywriting, is dat schrijvers de link onder ‘klik hier’ plaatsen.
Google is inmiddels slim genoeg om de anchortekst te koppelen aan de titel van de pagina waar de link naar verwijst. Google wil dat deze met elkaar overeenkomen.
Voorbeeld: je wilt op de algemene categorie pagina van voetballen ook verwijzen naar jouw nieuwe pagina over leren voetballen.
Dit kun je zo doen: ‘Klik hier voor meer informatie over leren voetballen’ (met de link onder ‘klik hier’)
Of zo: ‘Bij ons kun je ook terecht voor leren voetballen’ (met de link onder ‘leren voetballen’)
Het tweede voorbeeld zorgt voor betere resultaten in de SERP, omdat Google een gerichte anchortekst beter beoordeelt dan een algemene anchortekst die niet klopt met de titel van de desbetreffende landingspagina.
Meta titles en beschrijvingen
Ook meta titles en beschrijvingen zijn belangrijk voor Google. Deze worden in de SERP van Google getoond en overtuigen gebruikers om jouw specifieke website te bezoeken.
Meta title: de titel die je ziet in de organische zoekresultaten
- Bestaat uit maximaal 60 karakters
- Bevat het focus keyword (liefst vooraan in de zin)
- Bevat de naam van jouw bedrijf met een koppelteken of scheidingsteken
- Het liefst met een CTA (Call To Action)
- Voorbeeld: Leren voetbal kopen? Check hier ons aanbod | LerenVoetbal.nl
Meta description: de beschrijving die je ziet in de organische zoekresultaten
- Bestaat uit 120 tot 158 karakters
- Bevat focus keyword (liefst vooraan in de beschrijving)
- Bevat ook andere zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek (of variaties van het focus keyword)
- Mag ook de naam van jouw bedrijf bevatten, maar dit is geen vereiste
- Eindig met een CTA
- Je kunt ook scheidingstekens toevoegen tussen de korte zinnetjes. Voorbeeld: Shop hier de mooiste leren voetballen | Gratis verzending bij een bestelling van €50,- | Check hier het aanbod
- Voorbeeld: Op zoek naar een leren voetbal? Bij LerenVoetbal.nl vind je de mooiste leren voetballen om mee naar buiten te gaan. Check snel ons hele aanbod!
- Wil je weten of je het goed hebt gedaan? Vul de URL van de desbetreffende pagina in op ToTheWeb.com, hier kun je gratis tips krijgen voor een goede meta description.
URL: de slug van de webpagina.
- Bevat focus keyword
- Focus keyword vooraan in de URL
- Is erg specifiek (zonder voorzetsels etc.)
- Hoe korter hoe beter
- Voorbeeld: www.lerenvoetbal.nl
Featured snippets
Featured snippets zijn uitgelichte zoekresultaten die bovenaan in de SERP op Google verschijnen.
Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een vraag intikt in de zoekbalk. Aangezien dit uitgelichte zoekresultaat in de spotlight komt te staan, is het heel interessant om als bedrijf hier zoveel mogelijk op in te spelen.
Zo ziet een featured snippet eruit:
Hiervoor kun je de vragen die je hebt gevonden bij het doen van een zoekwoordenonderzoek via Answer the Public goed gebruiken.
Je kunt deze vragen bijvoorbeeld beantwoorden in je content of in een FAQ (veelgestelde vragen) -sectie op de pagina.
Idealiter plaats je de vraag in een kop (H1, H2 of H3) en beantwoord je de vraag direct in de alinea eronder.
Met structured data kun je FAQ’s markeren, om het zo voor Google duidelijker te maken dat het om een FAQ gaat. Hier lees je meer over in ons artikel over structured data.
Let hierop tijdens het beantwoorden van deze vragen:
- Zorg voor korte alinea’s en zinnen
- Beantwoord de vraag direct (draai er niet omheen)
- Gebruik koppen (H1, H2, H3) wanneer je dieper ingaat op één onderwerp
- Verwerk de vraag ook in het antwoord
- Vat alles aan het einde samen in een conclusie
Maar featured snippets zijn niet alleen vragen, je hebt namelijk verschillende soorten snippets:
- een opsomming van een handeling of recept (stappenplan)
- een genummerde lijst (bijvoorbeeld de top 10 films van 2024)
- een tabel met statistieken
- een paragraaf waarin een vraag beantwoord is
- een preview van een YouTube video (met een tutorial bijvoorbeeld)
Met deze handige tips & tricks uit dit hoofdstuk kun je knallende SEO content schrijven waarmee bezoekers je eerder vinden in Google.
In het volgende hoofdstuk gaan we nog wat dieper in op hoe je in je copywriting overtuigend kunt schrijven voor de lezer.
Google is namelijk niet de enige partij die jouw content onder ogen neemt.
4. Overtuigend schrijven voor de bezoeker
De SEO content op jouw website moet niet alleen voor Google geoptimaliseerd worden, de teksten moeten ook aantrekkelijk zijn voor de gebruiker.
Dit betekent dat de gebruiker met jouw geschreven teksten wordt aangespoord om tot conversie over te gaan.
Wanneer jouw teksten goed scoren in de zoekmachines, krijg je meer bezoekers op jouw website.
Maar deze moet je vervolgens wél overtuigen om iets bij jou af te nemen.
En dat doe je door krachtwoorden te gebruiken en framing op de juiste manier in te zetten bij jouw SEO copywriting.
Hierover lees je meer in ons artikel over overtuigend schrijven.
Gebruik krachtwoorden
Krachtwoorden zijn woorden die onbewust een bepaalde emotie of gevoel oproepen bij de gebruiker die jouw teksten leest.
Deze emoties zorgen ervoor dat ze eerder geneigd zijn om iets bij jou af te nemen.
Dit zijn de bekendste krachtwoorden:
- Omdat: onderzoek toont aan dat mensen meer geneigd zijn om je te helpen of om iets bij jou te kopen wanneer je ze een reden geeft. Voorbeeld: Iedere ondernemer zou moeten investeren in goede SEO copywriting, omdat je zo veel eerder wordt gevonden in Google.
- Tips: mensen zijn dol op tips. Gebruik ze bijvoorbeeld in je koppen of in de Call To Actions. Voorbeeld: 5 handige tips voor knallende SEO content
- Gratis: ze zeggen niet voor niets dat Nederlanders dol zijn op alles wat gratis is. Voorbeeld: Download hier mijn gratis e-book over SEO copywriting
- Jij: mensen zijn sociale dieren die onbewust op zoek zijn naar waardering. Wanneer jij ze in jouw tekst meteen aanspreekt, voelen ze zich persoonlijk betrokken. Voorbeeld: Met deze tips kun jij zelf SEO content schrijven
- Direct: de gebruiker wil het liefst zo snel mogelijk resultaat. Deel woorden als ‘direct’, ‘snel resultaat’ of ‘binnen een dag’ om te laten zien dat je de problemen van de gebruiker snel kunt oplossen. Voorbeeld: Na het lezen van deze gids kun je direct aan de slag met SEO copywriting
- Nieuw: mensen worden getriggerd wanneer iets nieuws is, maak daar dus zeker gebruik van wanneer je een nieuw(e) product of dienst lanceert. Voorbeeld: Nieuw! De SEO-copywriting gids van 2024
Framing
Een andere truc om de teksten op jouw website aantrekkelijk te schrijven voor de bezoeker, is door middel van framing.
Met framing steek je de content op jouw website in een bepaald jasje waarmee je de bezoeker beïnvloedt zonder dat hij of zij dat doorheeft.
Om de lezer een ander gevoel mee te geven, moet je op een strategische manier sommige termen kiezen.
Een aantal praktische tips over hoe je framing in jouw eigen SEO content kunt verweven:
- Gebruik ‘ontdek’ in plaats van lees/leer meer. Onbewust markeren we de woorden ‘leren’ en ‘lezen’ als vermoeiend. Ontdekken daarentegen wekt onze nieuwsgierigheid waardoor we eerder geneigd zijn om hierop te klikken.
- Kies voor een positieve invalshoek. Hiervoor gebruik je positieve woorden in plaats van negatieve. Denk bijvoorbeeld aan ‘feedback’ i.p.v. ‘kritiek’ of ‘uitdaging’ i.p.v. ‘probleem’.
- Speel in op de angst van mensen om buiten de boot te vallen met bijvoorbeeld een speciale actie. Dit kan met zinnen als ‘op = op’, ‘straks gaat de prijs omhoog’ en ‘het is nu of nooit’.
- Wees geruststellend. Gebruik positieve cijfers en richt je op de goede resultaten om de gebruiker meer gerust te stellen.
5. SEO copywriting: de puntjes op de i
Je weet nu veel over SEO copywriting, maar de laatste stappen uit dit komende hoofdstuk zijn enorm van belang wanneer je wilt dat jouw content in de smaak valt bij zoekmachines én de gebruikers.
Google vindt merk vermeldingen en links belangrijk: dit is waarom
Zoekmachine Google is dol op links.
Ze zijn deels van belang om überhaupt opgemerkt te worden door Google, maar dat is nog niet alles.
Aan de hand van links en merk vermeldingen bepalen zoekmachines namelijk hoe autoritair jouw bedrijf is.
Hoe meer relevante interne en externe links naar jouw website, hoe meer waardering je krijgt van Google.
De links bewijzen namelijk dat jij weet waar je het over hebt en jij daardoor betrouwbaar bent. Dit wordt in SEO-jargon ook wel linkbuilding genoemd.
Linkbuilding kan je op deze manieren toepassen:
- Zorg voor interne links op jouw website: hoe meer relevante links naar een bepaalde pagina op jouw website gaan, hoe hoger deze pagina gewaardeerd wordt
- Zorg voor externe links naar jouw website. Dit kun je aanmoedigen op deze manieren:
- Wanneer iemand jou interviewt over je bedrijf kun je ervoor zorgen dat ze de gewenste pagina linken in hun teksten
- Deel blogs op social media met de link naar jouw website
- Schrijf aantrekkelijke teksten die de gebruiker wel moét delen (zoals gratis tips etc.)
- Algemene regel: alle links moeten relevant zijn! Het heeft dus geen zin om lukraak links te plaatsen onder random woorden in jouw teksten. Gebruik matchende anchorteksten voor het beste SEO-resultaat
Wat is duplicate content?
Duplicate content betekent dat er op verschillende pagina’s dezelfde teksten staan.
Dit kan binnen één website, maar ook op verschillende websites.
Zoekmachines laten bij duplicate content maar één van de twee pagina’s goed zien, waardoor jouw pagina in het ergste geval niet zichtbaar is in een SERP.
Wil je bijvoorbeeld een persbericht overnemen, neem dan nooit de tekst letterlijk over.
Zo los je duplicate content op:
- Zorg voor unieke SEO content
- Gebruik een HTML rel=’canonical’-tag: hiermee toon je aan dat de content eigenlijk van een andere bron is. Dit betekent wel dat wanneer iemand zoekt op deze informatie niet bij jou, maar bij de originele bron terechtkomt. Jouw canonical is namelijk niet vindbaar in zoekmachines
- Vergroot de autoriteit van jouw bedrijf met goede content en het creëren van backlinks (externe links naar jouw website)
- 301-redirects: wanneer een gebruiker de URL van een duplicate pagina invoert, wordt hij/zij direct doorgestuurd naar de originele bron
6. Prestaties van SEO content meten
Data is belangrijk. Zo ook bij SEO copywriting.
Het is handig om in de gaten houden of al die tips en tricks die jij hebt toegepast bij het schrijven van converterende teksten wel echt werken.
Dit kan via Google Search Console en via CognitiveSEO. We nemen ze beiden voor je onder de loep.
Keywords meten via Google Search Console
Via Google Search Console krijg je inzicht in hoe goed jij je website optimaliseerde voor de zoekmachine.
Zo krijg je de gemiddelde positie van een pagina te zien wanneer er een zoekopdracht met jouw focus keyword wordt gedaan en kun je de URL van een pagina invoeren om te kijken hoe ‘goed’ deze scoort bij Google.
Zo vind je de zoekopdrachten die zorgden voor de meeste bezoekers op jouw website:
1. Klik in het linkermenu op Prestaties
2. Klik onder de grafiek op het tabblad ‘Zoekopdrachten’
3. Selecteer bovenaan de pagina de data waar tussen je wilt meten
4. Kijk naar ‘Aantal klikken’
5. Klik op de pijl bij ‘Aantal klikken’ zodat de zoekwoorden met het hoogst aantal klikken bovenaan komt te staan
Via Google Search Console kun je gratis meten welk zoekwoord in een bepaalde periode zorgde voor het meeste verkeer naar de website van jouw bedrijf.
Keywords meten via CognitiveSEO
Deze betaalde tool kun je ook gebruiken om SEO prestaties te meten.
Zo kun je precies meten hoe goed jouw focus keyword, dat je zorgvuldig hebt verwerkt in jouw content, daadwerkelijk scoort in zoekmachines.
Met CognitiveSEO heb je inzicht in de volgende data van een specifieke pagina:
- Content performance: hoe relevant en geoptimaliseerd de content is aan de hand van het focus keyword
- Readability score: deze score geeft aan hoe leesbaar de tekst is voor de gebruiker. Hoe hoger, hoe beter
- Focus keywords: dit getal geeft aan hoeveel je nog kunt optimaliseren met je zoekwoorden. Dit kan door de specifieke aanwijzingen op te volgen van CognitiveSEO
7. Dit zijn de 5 SEO copywriting trends van 2024:
- Geüpdatete Core Web Vitals. Dit zijn de eisen waar een website of een pagina aan moet voldoen om hoog in de SERP te belanden. In 2024 is niet alleen meer de kwaliteit en de relevantie van de content van belang, de gebruikservaring wordt sinds dit jaar ook meegenomen bij de beoordeling. Dit wordt onder andere gemeten aan de laadtijd van de pagina en hoe snel advertenties en afbeeldingen laden in tegenstelling tot de rest van de content. Heel belangrijk om te optimaliseren in 2024, dus.
- Kwaliteit, betrouwbaarheid en autoriteit wordt steeds belangrijker. In 2024 gaat de aandacht echt naar de kwaliteit van de content die online wordt geplaatst. Inmiddels is de techniek zo ver ontwikkeld dat iedereen wat kan schrijven over een bepaald onderwerp. Bij Google word je dit jaar daarom extra gewaardeerd als je die expert status verder gaat ontwikkelen. Dit kan door betrouwbare bronnen te gebruiken en transparant te zijn over wie je bent.
- Verleg de focus van zoekwoorden naar onderwerpen. We optimaliseren vaak een pagina rondom het focus keyword, maar dit kunnen we tegenwoordig wat meer loslaten. In plaats van dat je het zoekwoord ‘leren voetbal’ op allerlei verschillende plekken in de tekst terug laat komen, maak je gebruik van synoniemen en variaties. Zoals ‘voetbal van leer’, ‘lederen bal’, etc.
- Langere content scoort beter in de SERP. Uit onderzoek is gebleken dat teksten met meer dan 3.000 woorden drie keer meer bezoekers aantrekken dan kortere teksten. Het is dus geen gek idee om jouw pagina’s aan te vullen met uitgebreide en relevante informatie over hetzelfde onderwerp in 2024.
- Schrijven voor mobiele gebruikers. De meerderheid van de bezoekers leest teksten via hun telefoon en dit percentage zal in 2024 alleen maar verder stijgen. Zorg dat de pagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik met onder andere een snelle laadsnelheid en korte alinea’s. Hierover lees je meer in ons artikel over mobile SEO.
8. Conclusie
De tips & tricks heb je op zak, de finishing touches zijn gedaan: je bent klaar om te scoren met copywriting dat SEO technisch goed in elkaar zit én prettig is voor de lezer.
In deze copywriting gids heb je geleerd:
- Dat SEO copywriting het schrijven van aantrekkelijke content is voor zoekmachines en de gebruiker
- Dat de gebruiksintentie van de bezoeker belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie, omdat je zo in kan spelen op de behoeften van de gebruikers
- Dat ‘rich content’ content, teksten van c.a. 500 woorden zijn met relevante tussenkopjes, interne links en korte alinea’s
- Dat zoekwoorden belangrijk zijn voor SEO copywriting, omdat je met deze zoekwoorden gevonden wordt door de gebruiker
- Dat je een zoekwoordenonderzoek kunt doen via Answer The Public en Ubersuggest
- Dat een goed focus keyword een longtail keyword is met een hoog zoekvolume per maand en een laag concurrentie getal
- Aan welke technische eisen SEO content moet voldoen (denk aan meta title, meta description en URL)
- Dat featured snippets een hele waardevolle positie hebben in de SERP. Je weet nu ook dat je met het beantwoorden van veelgestelde vragen en het werken met een stappenplan voor featured snippets kunt zorgen
- Dat je SEO content juist aantrekkelijk moet zijn voor de gebruiker en niet alleen maar geoptimaliseerd is voor zoekmachines
- Welke krachtwoorden interessant zijn om te gebruiken in je teksten
- Dat je framing kunt gebruiken om de gebruiker onbewust te overtuigen om iets bij jou af te nemen
- Hoe je linkbuilding kunt inzetten voor betere SEO content
- Dat je duplicate content het beste kunt vermijden (maar je weet ook wat je kunt doen als het toch is gebeurd)
- Hoe je jouw SEO prestaties kunt meten in Google Search Console en CognitiveSEO
Nu zijn we benieuwd naar jouw mening.
Welke tips uit dit artikel ga je als eerste toepassen op jouw teksten?
Of misschien hebben we een belangrijke SEO-tip nog niet genoemd.
Laat het ons weten door onder dit artikel te reageren of deel jouw reactie op sociale media.
Meer leren over copywriting? Check dan ook ons artikel over AI copywriting of neem contact met ons op als je je online marketing wilt uitbesteden.
Advies over jouw Contentstrategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere contentstrategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis