Brandfirm logo
NL EN

Alles over PR in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over public relations in 2024. Met deze PR gids bij de hand lukt het jou ook. 

Leestijd: 31 minuten
Laatste update: 20 december 2023

In dit artikel leer je:

  • wat PR is
  • welke verschillende PR-middelen er zijn
  • hoe je PR toepast
  • hoe je de effecten van PR meet
  • wat de huidige PR-trends zijn
  • wat je wel en niet moet doen in een succesvolle PR-strategie

Elke ondernemer wil graag dat hun bedrijf zo bekend mogelijk wordt. Bekendheid staat immers vaak gelijk aan goede business. Een goede manier om deze bekendheid te genereren, is door gebruik te maken van PR, dit staat voor Public Relations. Je kunt PR zien als het visitekaartje van je bedrijf: door aandacht te stoppen in PR, stop je aandacht in het zo goed mogelijk neerzetten van je bedrijf. Hoe je dat het beste doet? Dat vertellen we je graag.

1. Wat is Public Relations (PR)?

PR wordt gedefinieerd als het bouwen en onderhouden van een positieve relatie tussen organisaties en het publiek. Hierbij ben je als bedrijf actief bezig met zoeken naar de media waar jouw doelgroep zich bevindt. Door relevant te zijn en een relatie op te bouwen met deze media, zullen zij als derde partij positieve berichten delen over jouw organisatie. Het publiek komt vervolgens in aanraking met jouw product of diensten zonder dat je dit als organisatie zelf aandient. Dit maakt de boodschap een stuk geloofwaardiger.

PR is één van de meest waardevolle methodes die je kunt gebruiken om op te vallen bij jouw doelgroep en kan dan ook een mooie aanvulling zijn op je online strategie.

Wat is het verschil tussen PR en marketing?

PR en marketing worden vaak in een adem genoemd. Dat is deels terecht, deels niet. PR en marketing hebben namelijk allebei als doel om de naamsbekendheid en zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten, maar het zijn wel degelijk twee verschillende dingen.

Het belangrijkste verschil tussen PR en marketing is dat marketing een commercieel doel heeft, waar PR zich richt op het opbouwen en onderhouden van relaties tussen de organisatie en het publiek.

Zo dienen posts op de eigen kanalen van een bedrijf er bij een marketingstrategie voor om nieuwe klanten aan te trekken of bestaande klanten interactie aan te laten gaan met het bedrijf. Bij een PR-strategie worden andere kanalen ingezet om de reputatie van een bedrijf te verstevigen. Soms komt dit de verkoop ook ten goede, maar dat is niet het primaire doel.

Verschil in doelgroepen

Hierop voortbouwend is het ook vanzelfsprekend dat de doelgroep voor een marketingstrategie niet geheel gelijk is aan de doelgroep voor een PR-strategie. Waar je bij marketing vooral rekening houdt met (potentiële) klanten, is de doelgroep bij PR veel breder: je communiceert ook met journalisten, stakeholders, management en werknemers.

Verschil in activiteiten

PR draait voornamelijk om communicatie. Het finetunen van de perfecte boodschap, contact onderhouden met de doelgroep en het schrijven en herschrijven van hetgeen je wilt zeggen over je organisatie.

PR bericht Spotify

Marketing draait voornamelijk om promotie. De impact van bestaande campagnes wordt gemeten, nieuwe campagnes worden op basis daarvan geoptimaliseerd en het promotiemateriaal wordt aangepast op basis van deze nieuwe informatie.

Marketing promotie

Verschil in meetbaarheid

De effecten van marketing zijn gemakkelijker te meten dan de effecten van PR. Zo kun je views, kliks en verkoopcijfers gemakkelijk tastbaar maken (en er iets mee doen).

Hoewel tegenwoordig zeker niet onmeetbaar, blijven de effecten van PR toch abstracter: het meten van impact en reputatie is nou eenmaal minder rechtdoorzee dan het meten van statistieken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de effecten van een goede PR-campagne zichtbaar zijn in je verkoopcijfers.

Verschil in termijn

Aangezien PR bedoeld is voor het opbouwen en onderhouden van relaties tussen de organisatie en het publiek, kan het gezien worden als een investering voor lange termijn. Een voorbeeld van zo’n langetermijninvestering is het houden van een interview in een externe podcast. Dat zorgt niet direct voor hogere verkoopcijfers, maar helpt wel aan het opbouwen van het beeld dat het publiek heeft over de organisatie.

Lange termijn

Marketing daarentegen heeft vaker een kortetermijneffect omdat het zich richt op een bepaalde campagne en van daaruit verder gaat naar de volgende. Een voorbeeld van zo’n kortetermijneffect is het opnemen van een TikTok-video over een bepaald product, wat tijdelijk zorgt voor meer naamsbekendheid en meer klanten die het product aanschaffen.

Korte termijn

Advies nodig over PR?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je PR-strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

Wat is het doel van PR?

PR is een geschikte methode om zichtbaar(der) te worden als ondernemer. Ook leent PR zich er goed voor om de publieke opinie over je bedrijf, producten of diensten te vormen of te veranderen.

Doordat je organisatie zichtbaar wordt in bijvoorbeeld onafhankelijke nieuwsmedia, wordt de naamsbekendheid van je bedrijf vergroot. Je doelgroep ontdekt je organisatie zonder dat je daar dure advertenties voor hoeft in te zetten.

Er zijn in principe twee typen PR van elkaar te onderscheiden: proactieve PR en reactieve PR. Deze typen PR hebben verschillende doelen.

Proactieve PR

Organisaties kunnen door middel van proactieve PR een onderwerp onder de aandacht brengen. Dit kan van alles zijn: een belangrijk maatschappelijk issue, een aangeboden dienst of een nieuw product.

Met proactieve PR tracht je als organisatie om je zichtbaarheid te vergroten. Als je doel is om een bepaalde publieke opvatting te beïnvloeden (bijvoorbeeld: “Corona is een gevaar voor de volksgezondheid”) of het gedrag van een bepaald publiek te veranderen (bijvoorbeeld: “laat je vaccineren tegen Corona”), maak je ook gebruik van proactieve PR.

Proactief

Reactieve PR

Organisaties kunnen door middel van reactieve PR reageren op bepaalde ideeën of opvattingen die over hen rondgaan. Deze vorm van PR wordt dan ook wel reputatiemanagement of crisiscommunicatie genoemd. Door gebruik te maken van reactieve PR, probeer je als organisatie je reputatie te bewaken of te verbeteren.

Reactief

Wat zijn de verschillende soorten PR?

Zoals je je misschien kunt voorstellen, ziet PR er niet altijd hetzelfde uit. Er zijn verschillende vormen PR, net zoals er verschillende redenen zijn waarom je gebruik wilt maken van PR.

Strategische communicatie

Alles wat je doet onder de noemer PR, valt onder strategische communicatie. Dit betekent namelijk dat alle PR-activiteiten samenwerken zodat de organisatie haar bedrijfsdoelen kan behalen.

Het is daarom belangrijk dat het vanaf het begin duidelijk is welke prioriteiten het bedrijf heeft. Elke vorm van communicatie die vanuit de organisatie volgt, is vooraf vastgesteld in subdoelen en daarbij behorende activiteiten.

Mediarelaties

Als organisatie is het gunstig om een goede relatie te hebben met de media. Het is namelijk zo dat de media jouw doelgroep kan beïnvloeden met een boodschap over je bedrijf.

Wanneer je investeert in mediarelaties, is de kans groter dat onder andere persberichten en interviews via deze media bij jouw doelgroep terechtkomt. Bovendien ben jij niet als enige geholpen in dit scenario. Een constante nieuwsstroom is belangrijk voor journalisten en daar kunnen jouw berichten zeker bij helpen.

Community relaties

Hoewel media een belangrijk medium is in de PR-wereld, kan het soms effectiever zijn om direct met het publiek te communiceren. Dit kun je bijvoorbeeld doen via je eigen kanalen zoals een blog.

Community relatie

Communicatie met het publiek van je organisatie werkt beide kanten op. Wanneer je als bedrijf innoveert, is het ontvangen van feedback vanuit het publiek net zo belangrijk als het publiek laten weten waarom deze innovatie zo gewenst is.

Interne communicatie

Binnen de wereld van PR is interne communicatie één van de snelst groeiende soorten PR. Het is namelijk zo dat niemand een organisatie zo goed kent als degenen die er dagelijks mee in aanraking komen: de werknemers.

Werknemers kunnen je grootste fans, maar ook je grootste critici zijn. Het is voor het succes van een organisatie daarom belangrijk om werknemers tevreden, gemotiveerd en loyaal te houden.

Het is echter niet alleen belangrijk om de werknemers geïnformeerd en betrokken te houden, maar ook om erachter te komen waar hun behoeften en zorgen liggen. Dat kan een grote opgave zijn, waar interne communicatie enorm bij kan helpen.

Interne communicatie

Crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is een vorm van PR die veel voorbereiding vergt. Het is daarom belangrijk om er voldoende aandacht aan te geven voordat er zich een crisissituatie aandient.

Dit gebeurt in de vorm van een duidelijk crisiscommunicatieplan, maar ook door het opbouwen van sterke relaties met stakeholders en media waar je als organisatie op terug kunt vallen wanneer dat nodig is.

Voorbeeld crisiscommunicatie

Public affairs

Public affairs, ook wel lobbying genoemd, kan van grote waarde zijn in de wereld van PR. Public affairs is een vorm van PR waarin de aandacht volledig uitgaat naar het bouwen en ontwikkelen van relaties tussen de organisatie en bijvoorbeeld politici of beleidsmakers.

Enige interesse in het politieke systeem en het proces van beleidsverandering is bij deze vorm van PR wel gewenst. Op die manier kan deze vorm van PR namelijk ook een manier zijn om de organisatie te helpen in bedrijfscommunicatie en -regelgeving.

Public affairs

Online en social media communicatie

Vandaag de dag is social media niet meer weg te denken. Je kan zelfs zeggen dat het essentieel is geworden voor bedrijven om zich online te onderscheiden van hun concullega’s.

Het is namelijk zo dat klanten zich steeds meer zelf tot het web richten om onderzoek te doen naar potentiële aankopen. Online PR is dan ook enorm belangrijk geworden in het genereren van leads, het bouwen van relaties met blogs en social media en nieuw talent aantrekken.

In elk geval is het van belang om het juiste social media platform en digitale kanaal te kiezen om dit te bereiken. Welke platforms en kanalen dit zijn, is afhankelijk van je organisatie en PR-doelen.

Voorbeeld social media communicatie

2. De verschillende PR-middelen

PR kan ingezet worden op talloze manieren. Zo zijn er manieren waarop je kosteloos je organisatie op de kaart zet of kun je ervoor kiezen om geld te investeren in je PR-strategie. Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om de volledige PR-strategie zelf in de hand te houden, of je schakelt professionals in om je bedrijf in een goed daglicht te zetten.

Kortom, er is veel mogelijk. We vertellen je graag welke verschillende PR-middelen er zijn en hoe deze eruit zien. Dit doen we volgens het PESO-model, dat staat voor Paid-, Earned- Shared- en Owned media.

PESO model

Paid media

Hoewel dit oorspronkelijk meer een onderdeel van marketing is, worden ook in PR-strategieën steeds vaker bepaalde media ingezet om organisaties onder de aandacht te brengen. Paid media is in feite alle promotie waar je als organisatie direct voor betaald hebt.

Paid media kent natuurlijk verschillende vormen. Zo kun je denken aan traditionele reclamespotjes of krantenadvertenties, maar ook aan Google Ads en LinkedIn adverteren.

Paid media

Een nadeel van paid media is dat het voor consumenten steeds makkelijker wordt om advertenties te omzeilen. Denk hierbij aan adblockers of het simpelweg doorspoelen of wegzappen van reclame. Je kunt natuurlijk wel altijd nog kiezen voor een vorm van paid media waar men niet omheen kan, zoals in een elektronisch reclamebord op straat.

Een ander voorbeeld van een succesvol paid media-alternatief is de advertorial. Dit is een samenvoeging van advertentie en editorial. Oftewel: een een advertentie in de vorm van een redactioneel stuk. Op deze manier kun je in een uitgebreid artikel over je organisatie laten publiceren. Het is hierbij wel belangrijk dat je organisatie naadloos aansluit bij de rest van de inhoud van het medium.

Kanalen van stakeholders

Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van de kanalen van je stakeholders. Denk hierbij aan het schrijven van een gastartikel of het meewerken aan een column.

De kans is groot dat je voor deze vorm van PR dient te betalen. Dat klinkt niet fijn, maar het is toch de moeite waard om over deze vorm van PR na te denken. Je kunt op deze manier je expertstatus opbouwen binnen je vakgebied en je kennis delen bij het grote publiek. Dit vergroot waarschijnlijk het vertrouwen dat het publiek in je heeft, wat op zijn beurt weer kan leiden tot grotere naamsbekendheid.

Earned media (free publicity)

Met earned media kan je bedrijf in korte tijd populair worden. Het is in feite de traditionele functie van PR: media-aandacht die je verdient door nieuwswaarde te creëren. Earned media wordt gezien als gratis publiciteit (en soms zelfs als gratis reclame).

Earned media

Hoewel earned media ook wel free publicity wordt genoemd, is die term eigenlijk een beetje misleidend. Soms zit er namelijk enorm veel werk achter deze vorm van publiciteit. Veel werk, kost veel tijd en tijd kost geld. Het betekent echter niet dat je dit PR-middel aan je voorbij moet laten gaan, want het kan je organisatie wel degelijk vooruit helpen.

Het grootste voordeel van earned media is namelijk dat het je geloofwaardigheid enorm vooruit helpt. Je hoeft immers geen cent neer te tellen voor het nieuws dat over jouw organisatie naar buiten wordt gebracht. Daarbij is de geloofwaardigheid van jullie boodschap veel groter als het door een externe partij wordt gepubliceerd.

De belangrijkste pijlers om te onthouden bij het genereren van free publicity zijn nieuwswaardigheid en relevantie. Het is daarbij dus belangrijk om je doelgroep door en door te kennen. Je wilt weten wat zij relevant vinden en welke informatie zij nodig hebben, zodat jouw berichten het gegarandeerd goed doen.

(Social) media, blogs en sites (van anderen)

Earned media kan er op verschillende manieren uitzien. Zo kan het bijvoorbeeld een bericht in een krant of in een tijdschrift zijn, maar ook een social media post die door anderen gedeeld wordt geldt als earned media.

Ook het verschijnen in blogposts van externe partijen en kanalen is een mooie vorm van earned media. Als jij relevante of interessante informatie deelt kunnen de externe partijen dit overnemen. Als zij jou hier netjes bij benoemen is het resultaat dat je opvalt en daardoor in contact kan komen met je doelgroep.

Reviews

Een andere vorm van earned media is het verkrijgen van klantreviews. Het is natuurlijk één ding dat jij je product promoot, maar wanneer iemand anders dat doet, wordt het voor consumenten een ander verhaal. Je organisatie wordt dan gelijk een stuk geloofwaardiger.

Review

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

Spreker platforms

Het geven van interviews of het deelnemen aan podcasts is ook een goede manier om je visie en kennis te delen met het publiek. Dit is ook een manier om je expertstatus te claimen.

Een snel groeiend medium voor deze vorm van PR is natuurlijk de podcast. Bijna iedereen luistert er wel eens naar en er zijn talloze podcasts te vinden over elk denkbaar onderwerp. Het is belangrijk om te onderzoeken naar welke podcasts jouw doelgroep graag luistert, zodat je weet waar je als organisatie moet zijn.

Het voordeel van podcasts is dat de afleveringen vaker lang dan kort zijn. Dit geeft jou meer dan genoeg ruimte om je verhaal te vertellen en om het publiek een goed beeld te geven van wie jij bent en waar je organisatie voor staat. Houd hierbij in gedachte dat het geen verkooppraatje moet worden, maar dat je de luisteraar van informatie wil voorzien waar ze écht wat aan hebben.

Spreker platform

Shared media

De nieuwste vorm van PR wordt ook wel shared media genoemd. Dit zijn onder andere social media en influencers. Shared media heeft overlap met owned media, maar is net even anders.

Het grootste verschil tussen shared media en owned media is dat shared media niet altijd door de organisatie zelf geproduceerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een tweet over een organisatie die viral gaat, zonder dat de organisatie zelf daar iets mee te maken had.

Shared media

Het is bij deze vorm van PR noodzakelijk dat je rekening houdt met je doelgroep. Je wilt immers natuurlijk het liefst dat ze je content delen, zodat je een groter bereik krijgt. Om je doelgroep zover te krijgen dat te doen, zul je ervoor moeten zorgen dat je content deelbaar is.

Influencers

Je kunt ervoor kiezen om al je content zelf te maken, maar je kunt er ook voor kiezen om de hulp van influencers in te schakelen. In sommige gevallen zal een influencer je product promoten omdat ze er zelf gek op zijn. In de meeste gevallen ga je een samenwerking aan met een influencer die jouw product promoot tegen betaling.

Samenwerking influencer

Owned media

Dit is de eigen content op de kanalen van een organisatie: creatieve Instagram posts, informatieve LinkedIn berichten, snelle clips op TikTok of blogposts op de eigen website. Je kunt jouw eigen kanalen inzetten voor het opzetten van campagnes waarbij ze jullie content overnemen. Denk hierbij aan challenges en het gebruiken van relevante hashtags.

Owned media

Persberichten

Er zijn verschillende manieren om free publicity te bereiken. Eén van deze manieren is om persberichten te versturen. Dit is een van de beste manieren om journalisten op de hoogte te brengen van jouw nieuws.

Een persbericht is een manier van een organisatie om anderen op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen. Denk hierbij aan productlanceringen, veranderingen in het bedrijf of de bedrijfsvoering, of nieuwe activiteiten.

Persbericht

Een persbericht is geen opzichzelfstaand product. Het gaat namelijk hand in hand met het onderhouden van duurzame relaties met de media. Wanneer je een goede relatie met de media onderhoudt, kan een persbericht een fijne ingang zijn om jouw nieuws bekend te maken.

Het zal niet zo gauw gebeuren dat je organisatie van de ene op de andere dag door het hele land gekend en geliefd wordt na het versturen van een persbericht. Het kan echter wel zorgen voor meer verkeer naar je website, grotere naamsbekendheid van je organisatie, een grotere geloofwaardigheid en meer vertrouwen in jou en je organisatie.

Hoe schrijf je een persbericht?

Wie de vruchten wil plukken van een goed persbericht, moet weten hoe je succesvol zo’n persbericht in elkaar zet. Hoe je dat doet, vertellen we je in zeven simpele stappen.

Stap 1: Zorg voor nieuwswaarde

De eerste stap in het schrijven van een persbericht is dat het onderwerp nieuwswaarde moet hebben. Het is belangrijk dat journalisten en bloggers over jouw nieuws willen praten. Dat klinkt ingewikkeld, maar kan simpeler zijn dan je denkt.

Bij het woord ‘nieuwswaarde’ denk je misschien aan alleen maar grote dingen. Als je erover nadenkt, zijn er echter veel meer dingen nieuwswaardige dingen gaande in jouw organisatie.

Denk hierbij aan het organiseren van een lokaal event, een nieuwe productlancering of het reorganiseren van je website. Het plaatsen van een interessante blogpost of het afronden van een onderzoek dat binnen je organisatie gedaan is, kan ook een reden zijn om een persbericht te versturen. Zolang het maar nieuws is!

Stap 2: Maak een sterke hook

Nadat je bepaald hebt wat voor nieuwswaardig bericht je wilt delen, is het belangrijk om te bedenken hoe je dat gaat doen. Eén van de belangrijkste onderdelen van een persbericht is de allereerste zin, oftewel de hook. Dit is namelijk het eerste wat je lezers zien en beslist of ze de rest van je bericht wel of niet gaan lezen.

Een manier om dat te doen is door in te spelen op de actualiteiten. Zo pak je een onderwerp waar toch al over gepraat wordt en kun je met jouw nieuws als het ware olie op het vuur van dat gespreksonderwerp gooien.

Je kunt er ook voor kiezen om in te spelen op de lokale markt. Verschillende lokale media staan er vaak om te springen om nieuws te publiceren. Dat is waar jouw persbericht het verschil kan maken. Je hoeft hiervoor geen stenen winkel te hebben. Het belangrijkste is dat je inspeelt op hetgeen er lokaal speelt. Ontdek hierover meer in ons artikel over lokale marketing.

Het wekt ook de interesse van de lezer als je iets totaal onconventioneels beschrijft. Denk hierbij aan wijnetiketten die zichzelf vertalen of aan een winkelvoorraad die volledig gemaakt is van afval. Hier is het belangrijk dat je bericht anders is dan anders. Zo kan de media zich gemakkelijker onderscheiden van het vergelijkbare nieuws dat de rest publiceert. Dit maakt dat ze jouw bericht dan ook zo snel mogelijk over willen nemen.

Stap 3: Schrijf de titel van je persbericht

De titel van je persbericht is net zo belangrijk als je hook. Lezers bepalen namelijk op basis van je titel of ze het persbericht überhaupt gaan lezen of niet. Dat is een hele verantwoordelijkheid voor een klein beetje tekst! Het is daarom belangrijk dat je hier goed over nadenkt.

Het spreekt voor zich dat droge titels vaker niet werken dan wel. Neem even het voorbeeld van de zichzelf vertalende wijnetiketten. Een titel die lijkt op: “Nieuwe wijnetiketten in opkomst” zal waarschijnlijk niet zo snel de aandacht van de lezer trekken.

Een manier om een interessante titel te bedenken, is om de hook te gebruiken die je in de vorige stap bedacht hebt. Om even bij ons voorbeeld te blijven, kan dit er dan als volgt uitzien: “Zichzelf vertalende wijnetiketten veroveren de markt”. Deze titel trekt de aandacht van de lezer. Hierdoor groeit de kans dat je persbericht daadwerkelijk gelezen wordt gelijk.

Je kunt er in deze stap ook voor kiezen om een subtitel toe te voegen. Hierin kun je context geven aan je titel, wat de lezer nog verder kan overtuigen om de rest van je persbericht ook te lezen.

Stap 4: Bedenk een killer introductie

De eerste 2 of 3 zinnen van je persbericht bepalen hoe succesvol de rest van je persbericht ontvangen wordt. Het is heel belangrijk dat je de aandacht van de lezer in deze paar zinnen weet te trekken.

Een manier om dit te doen is om direct te zeggen wat je wilt vertellen. In feite verklap je hier al het meest interessante gedeelte van je persbericht. Dit kun je doen door je nieuwe product te introduceren, statistieken of figuren te tonen of je lokale event te promoten. De lezer hoeft zo niet op zoek naar het belang van je persbericht en zal sneller geneigd zijn om verder te lezen als ze weten waar het over gaat.

Stap 5: Schrijf de inhoud van je persbericht

Nu je een sterke basis hebt voor je persbericht, is het belangrijk om de rest van je bericht op te stellen. Bij het schrijven van een persbericht zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.

Zo is het te adviseren om niet in de ik-vorm te schrijven. Het komt professioneler over om te schrijven in de derde persoon. Als voorbeeld: “Brandfirm publiceert een nieuw artikel over PR”, in plaats van “We vinden het leuk om onze PR-tips met je te delen”.

Het is ook belangrijk om je persbericht zo objectief mogelijk te houden. Het liefst wil je dat je persbericht leest als een artikel in een krant. Op deze manier kan de lezer zelf bepalen wat ze ervan vinden en is het gemakkelijk om onderdelen uit je persbericht over te nemen.

Ook al doe jij enorm veel moeite voor je persbericht, de meeste mensen zullen het niet woord voor woord gaan lezen. Het is daarom belangrijk om je persbericht onder te verdelen in korte paragrafen. Zo kan de lezer makkelijk zien waar het over gaat, zonder dat ze verdwaald raken in ellenlange zinnen en uitleg waar ze niet veel aan hebben.

Ten slotte is het verstandig om, als je dit voor handen hebt, statistieken, figuren en citaten toe te voegen aan je persbericht. Op deze manier geef je body aan hetgeen je wilt vertellen en geef je een bepaalde vorm van bewijs aan de lezer mee.

Stap 6: Zet de puntjes op de i

Je hebt het grootste gedeelte van het werk af! Nu is het belangrijk om je te focussen op de details. Denk hierbij aan afbeeldingen, logo’s en je contactinformatie. Het helpt ook om specifiek in je persbericht te zetten dat de lezer contact met je op mag nemen over je bericht.

Een ander onderdeel van het finetunen van je persbericht is om aandacht te besteden aan de redactie. Dit kun je zelf doen, maar je kunt er ook voor kiezen om er iemand anders naar te laten kijken.

Stap 7: Verspreid je persbericht

Je persbericht is af! Nu is het tijd om deze te verspreiden. Je kunt ervoor kiezen om dit op je eigen kanalen te doen, maar het werpt zijn vruchten af om ervoor te zorgen dat je persbericht door journalisten gezien wordt.

Dit proces kan tijdrovend zijn. Je wilt namelijk precies weten bij wie je moet zijn en hoe je die persoon kunt bereiken. Dit is een onderdeel dat je idealiter doet voordat je begint aan het schrijven van je persbericht. Wanneer je die informatie helder hebt, heb je een grotere kans dat je persbericht goed ontvangen wordt.

SEO toepassen (digitale PR)

Search Engine Optimalisation, oftewel SEO, is een technische manier om je naamsbekendheid te vergroten. De meeste consumenten starten hun zoektocht naar een product of dienst namelijk via een zoekmachine. Door de juiste strategieën toe te passen, kun jij ervoor zorgen dat jouw organisatie bovenaan de zoekresultaten terecht komt.

De kans is groot dat je het belang van SEO wel kent. De wereld van digitale PR (het toepassen van SEO in je PR-strategie) gaat echter nog een stukje verder. Denk hierbij aan linkbuilding en het plaatsen van gastartikelen op relevante sites.

Het ultieme doel van digitale PR is dat als je organisatie wordt genoemd, daarbij links gebruikt worden die naar jouw website herleiden en dat die links leiden naar een anchor text waarop jij hoog wilt scoren.

Linkbuilding

Er gaat meer schuil achter linkbuilding dan je misschien denkt. Het gaat er niet alleen om dat je backlinks naar je website toevoegt in je berichten, maar ook om de focus op interne pagina’s.

Dit is ook gelijk de reden waarom je blogposts zo waardevol zijn. Je kunt op deze manier namelijk inzichten bieden en geüpdate artikelen tonen aan je publiek.

Handig om te weten: maar liefst 99.2% van alle top-50 resultaten in een zoekmachine hadden op zijn minst één externe link die naar een pagina op hun website verwees. Dat betekent dat er een sterke correlatie is tussen je plek in de zoekresultaten van Google en het gebruik van backlinks in je berichten.

PR

Gastartikelen op relevante sites

Eén van de belangrijkste aspecten van SEO is dat je waardevolle content post. Dit geldt voor de content die op jouw site staat, maar ook voor de content die je post op andere relevante sites (bijvoorbeeld in de vorm van een gastartikel).

Het overtuigend schrijven van een gastartikel kan enorm waardevol zijn om een nieuwe doelgroep te bereiken of om je huidige doelgroep uit te breiden. Zorg er hierbij wel voor dat je de content aanpast op de lezers van de site waar je het gastartikel voor schrijft. Zoek nieuwe invalshoeken die jouw product of dienst bij deze doelgroep relevant maken.

Gastartikel

3. Hoe maak je een PR-plan?

Het opstellen van een PR-plan kan lastig zijn als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Toch is het een belangrijk onderdeel van je PR-strategie, omdat een actieplan je helpt om specifieke doelen te bereiken.

Een PR-plan staat niet in steen gebeiteld. Het is een dynamisch document dat je aanpast en bijschaaft naarmate je bepaalde doelen (niet) haalt. PR gaat namelijk niet altijd vanzelf, daarom kan dit een handige tool zijn om je te helpen.

Wat is het PR-doel?

Een belangrijk onderdeel van je PR-plan is het maken van PR-doelen. Voordat je weet wat je PR-doelen zijn, is het belangrijk om helder te krijgen waar je PR-behoeften liggen.

Misschien had je vorig jaar al een PR-plan en kun je op basis daarvan kijken wat je dit keer anders wilt doen. Misschien is dit de eerste keer dat je een plan maakt. Bekijk in dat geval hoe je organisatie in de media verscheen de afgelopen tijd. Kreeg je positieve of negatieve aandacht? Hoeveel vaker pitchte je jezelf dan je daadwerkelijk gepubliceerd werd?

Op basis van dit soort vragen identificeer je je PR-behoeften. Daarna kun je je PR-doelen opstellen.

PR-doelen zien er voor iedereen anders uit en hoeven voor jou ook niet statisch te zijn. Misschien vind je het nu eerst belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten en om meer volgers te krijgen op social media. Misschien ben je al verder in je PR-proces en wil je je richten op contentmarketing of influencermarketing. In andere gevallen wil je misschien een beschadigde reputatie herstellen.

Wat het ook is dat je wilt bereiken met je PR-plan, het vooraf opstellen van doelen kan je helpen om deze concreet te maken én te behalen.

Wie is de doelgroep?

Het is bij het opstellen van een PR-plan belangrijk om vast te stellen wie je doelgroep is. Bedenk hiervoor wie je jouw producten of diensten verkoopt: dit is je primaire doelgroep. Daar stopt het echter niet. De doelgroep voor je PR-plan omvat ook alle journalisten en mediabronnen met wie je connecties hebt.

Wanneer je weet wie je primaire doelgroep is, kun je erachter komen welke media door hen gelezen wordt. Zo weet je precies bij welke nieuwsbronnen, blogs of social media platforms jij moet zijn om daar connecties te maken, zodat jouw organisatie op de radar van je primaire doelgroep verschijnt.

Juiste media op het juiste moment

Bij het opstellen van een PR-plan is het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan het inhoudelijke gedeelte van je plan, maar ook om precies te weten waar je moet zijn. Een persbericht over een nieuwe kledinglijn zal door een wetenschappelijk tijdschrift niet zo gauw gepubliceerd worden.

Ook is het belangrijk om in te spelen op actualiteiten en om eventueel te anticiperen op trends. Zo weet je in ieder geval dat jouw berichten op het juiste moment door je doelgroep gelezen worden.

Een manier om de juiste media te bereiken is door uitgebreid vooronderzoek te doen. Zo is het goed om te onderzoeken waarover welke journalisten publiceren en hoe jouw PR-plan daarin past.

4. Hoe meet je de effecten van PR?

Het meten van het succes van je PR-strategie kan op verschillende manieren. Het is hoe dan ook goed om te weten dat PR een langetermijninvestering is die niet altijd meteen zichtbaar is in je resultaten.

Het succes van je PR-campagne kan zichtbaar worden door een stijging in:

  1. Het aantal bezoekers op je website

  2. Het aantal abonnees op je nieuwsbrief

  3. De aanvragen van journalisten

  4. Het aantal publicaties over je organisatie

Het opstellen van doelen en het evalueren hiervan is een belangrijk onderdeel van PR. Per doel kan het verschillen hoe eventueel succes gemeten wordt. Is jouw doel bijvoorbeeld om meer social media volgers te krijgen dan een jaar geleden? Dan kun je met bepaalde online tools bijhouden in hoeverre je volgersaantal veranderd is ten opzichte van een jaar geleden en waar dit aan ligt.

Het is ook belangrijk om de resultaten van je campagne op verschillende manieren te meten. Zo kun je je effecten zowel kwalitatief als kwantitatief meten om een optimaal beeld te krijgen van je campagneresultaten. Op basis daarvan pas je eventueel je doelen aan of stel je nieuwe doelen op.

Houd bij het meten van de effecten van je PR-campagne rekening met het feit dat alleen je advertentiewaardes niet alles zeggen over hoe je strategie het doet. Vergeet bijvoorbeeld niet om social media mee te nemen in je resultaten.

In de wereld van PR zijn er natuurlijk altijd trends. Wij zochten de belangrijkste trends voor je uit.

PR en marketing groeien naar elkaar toe

Het is stiekem al jarenlang aan de gang, maar groeit tegenwoordig met een grotere vaart dan ooit tevoren. PR en marketing overlappen elkaar steeds meer, bijvoorbeeld wanneer beroemdheden of influencers bepaalde producten aanprijzen.

De rol van influencers is groter in het samensmelten van PR en marketing. Door een account te creëren dat een mix is van eigen content, betaalde posts en persberichten (ook wel integrated marketing communications genoemd), ontstaat er buzz op social media. Perfect voor zowel de marketing- als de PR-kant, dus.

Podcasts

De podcast is een snel groeiende trend, zoals we eerder in dit artikel al benoemden. Het aantal podcasts en podcastluisteraars groeit nog altijd gestaag, wat betekent dat er ook voor jouw organisatie mogelijkheden zijn om mee te liften op het podcastsucces.

Je hoeft er natuurlijk niet voor te kiezen om zelf meteen een hele podcast te starten. Een goed begin kan zijn om als eerste aan te sluiten bij een bestaande podcast en vanuit daar je expertstatus te claimen.

6. Voorbeelden van succesvolle PR-campagnes

Een succesvolle PR-campagne blijft bij het publiek hangen. Dat gebeurt niet zomaar. Het succes van zulke campagnes is het resultaat van het continu werken aan je PR-doelen.

Consistentie

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle PR-campagne is de consistentie waarmee er gewerkt wordt aan geplande en ongeplande communicatie. Denk hierbij aan het onderhouden van contact met stakeholders, maar ook aan het schrijven van persberichten.

Het is verleidelijk om je gelijk bezig te houden met het creatieve gedeelte van je PR-campagne, maar het belang van consistente communicatie mag beslist niet over het hoofd gezien worden. Door de contacten om je heen warm te houden, leg je een stabiele basis voor een succesvolle PR-campagne.

Campagne

Het bedenken van een PR-campagne is belangrijk voorbereidend werk wat je succes kan garanderen. Denk hierbij aan het uitschrijven van de content voor je campagne, maar ook de timing ervan. Het is altijd aan te raden om in te haken op actualiteiten, zodat jouw campagne als relevant gezien wordt.

Creativiteit

Wanneer je de basis helder hebt, is het tijd om creatief aan de slag te gaan met je campagne. Bedenk dat PR-campagnes die blijven hangen ook campagnes zijn die een unieke twist geven aan hun berichten.

Blijf bij dit proces vooral dicht bij jezelf en durf out of the box te denken. Zoek hier en daar wat grenzen op en dat je impact maakt. Creativiteit wordt beloond, dat beloven we!

7. De dos en don’ts omtrent PR

We hebben je veel verteld over PR en over hoe het jouw bedrijf kan helpen. Graag zetten we nog een aantal do’s en don’ts omtrent de PR-wereld voor jou op een rijtje, zodat je na het lezen van dit artikel een vliegende start kunt maken met jouw PR-plan.

Vijf PR-do's

Er zijn een aantal dingen die je als organisatie zeker kunt doen om een succesvolle PR-strategie uit te rollen. Volgens ons is dit een goede start:

1. Breng de boodschap die je als organisatie wilt uitdragen in kaart

Wat anderen van jouw bedrijf denken is belangrijk wanneer het aankomt op PR. Daarom is het belangrijk om van tevoren al vast te stellen hoe jij als organisatie gezien wilt worden. Zo krijg je een duidelijker beeld van welke volgende stappen je moet nemen om je doelen uiteindelijk te behalen.

2. Benader journalisten

Journalisten zijn altijd op zoek naar verhalen om te behandelen. Het is daarom zeker niet nodig om verlegen te zijn wanneer het aankomt op het benaderen van journalisten. Vergeet je onzekerheden en mail de journalisten die je wilt benaderen! Er komt wellicht een vruchtbare samenwerking uit.

3. Verstuur gepersonaliseerde pitches

Bedenk bij het versturen van pitches wie de journalist is en wat diegene meestal publiceert. Wanneer je deze informatie verzameld hebt, kun je jouw pitch hierop aanpassen. Zo weet je zeker dat de journalist in kwestie jouw bericht interessant vindt en vergroot je de kans dat er iets mee gedaan wordt.

4. Houd de actualiteiten in de gaten

Het is altijd goed om te weten waar de journalisten die je benadert zich mee bezighouden. Houd daarom altijd de actualiteiten binnen hun expertise in de gaten, zodat je hierop in kunt spelen. Hiermee vergroot je de kans dat je de aandacht van de journalisten krijgt en vasthoudt, wat voor jou natuurlijk gunstig uitpakt.

5. Ga ervan uit dat alles wat je zegt en doet bij PR hoort

Het is belangrijk om je er altijd van bewust te zijn dat alles wat je zegt, gebruikt kan worden door de journalisten waarmee je communiceert. Jij vertegenwoordigt in het contact met deze journalisten jouw organisatie. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat in principe niets off the record is, tenzij aangegeven.

Vijf PR-don’ts

Net zoals er dingen zijn die je wel moet doen, zijn er ook altijd dingen die je niet moet doen als je wilt dat je PR-strategie een succes wordt. Zoals het volgende:

1. Ga er niet vanuit dat de media over jouw organisatie schrijft

Het kan zomaar zo zijn dat je een fantastische organisatie hebt. Je hebt revolutionaire ideeën, je producten zijn geweldig en je bedrijf voegt daadwerkelijk iets toe aan de samenleving. Dan nog is het niet vanzelfsprekend dat de media jouw organisatie behandelt, daar moet je dan ook nooit vanuit gaan. Het is, zelfs in dit geval, aan jou om aan je reputatie te werken. Dat kost nou eenmaal tijd (en geld).

2. Spam media professionals niet met je berichten

Wanneer je journalisten mailt om contact mee te leggen, kan het soms even duren voordat er reactie volgt. Het is hier zaak om geduld te hebben, tenminste een paar dagen. Duurt het even voordat je een reactie krijgt? Stuur dan uiteindelijk nog een mail. Wees vooral niet de persoon die na een half uur al aan de telefoon hangt en bedenk: geen reactie is ook een reactie, hoe oneerlijk ook.

3. Benader media niet zonder eerst onderzoek naar ze te doen

Journalisten krijgen soms wel honderd pitches op een korte tijd in hun mailbox. Niets is dan frustrerender dan een generieke pitch die niet aansluit bij hetgeen de journalisten normaliter behandelen. Doe het de reputatie van je organisatie niet aan om daarmee aan te komen en doe onderzoek naar het medium dat je benadert.

4. Neem afwijzing niet persoonlijk op

Iedereen krijgt weleens te maken met afwijzingen. Hoe vervelend het ook is om afgewezen te worden, is het belangrijk om dit niet persoonlijk op te nemen. Misschien is het even niet de juiste tijd voor jouw organisatie of onderwerp. Laat de moed vooral niet zakken en probeer het later opnieuw!

5. Doe geen dingen die je ongeloofwaardig over laten komen

Het PR-doel is natuurlijk om je reputatie en naamsbekendheid te vergroten. Het is daarom belangrijk om geen dingen te doen die jouw reputatie kunnen schaden. Je wilt je geloofwaardigheid immers hooghouden. Zorg er daarom voor dat je altijd eerlijk bent in je communicatie en transparant contacten onderhoudt. Dat komt je organisatie alleen maar ten goede.

8. Conclusie

Je weet nu alles over PR. Met deze kennis kun direct aan de slag met PR. Kun je nog wat hulp gebruiken van een online marketingbureau? Onze specialisten helpen je graag verder!

We zijn heel benieuwd naar jouw mening. Met welke strategie uit dit artikel ga jij als eerste aan de slag? Misschien hebben we jouw nummer één PR-tip niet genoemd. Laat het ons weten door onder dit bericht te reageren.

Advies over jouw  PR-strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere PR-strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan