Alles over Pinterest adverteren in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Pinterest ads in 2024. Met deze Pinterest gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij
- Wat Pinterest adverteren is
- Wat de mogelijkheden van adverteren op Pinterest zijn
- Wat de kosten van Pinterest adverteren zijn
- Wanneer je Pinterest advertenties inzet
- Hoe je de resultaten van Pinterest adverteren kunt bijhouden
- Hoe je van begin tot eind een Pinterest campagne opzet
- Hoe het Pinterest algoritme in elkaar zit
In dit artikel
1. Introductie van Pinterest Advertising
Pinterest is één van de snelst groeiende platforms.
Mede dankzij de coronacrisis kreeg het inspiratieplatform er heel wat nieuwe gebruikers bij.
Ook in Nederland blijft het aantal gebruikers toenemen. In februari 2021 waren er zo’n 5,34 miljoen gebruikers die Pinterest elke maand actief gebruiken.
Waar we het in onze gids over Pinterest marketing hebben gehad over de organische content, gaan we het in dit artikel hebben over betaalde content oftewel: Pinterest adverteren.
Naast de ‘normale’ pins, kun je op Pinterest namelijk gesponsorde pins plaatsen die onderdeel zijn van jouw campagne.
Hiermee val je nóg meer op en zorg je voor extra verkeer naar jouw website.
Waar advertenties op andere platforms misschien als een stoorzender geïnterpreteerd kunnen worden door de gebruikers - denk aan een opvallende pop-up of een banner die in de weg zit – mengen Pinterest advertenties zich moeiteloos met andere pins.
Dit maakt een Pinterest advertentie écht van toegevoegde waarde.
Op Pinterest wordt de interesse van een consument gewekt aan het uiterste begin van iemands customer journey.
Dit geeft merken de kans om de gebruiker al in een vroeg stadium te prikkelen voor een aankoop in de toekomst.
Dit maakt het voor een bedrijf wel heel aantrekkelijk om zich te verdiepen in Pinterest Ads.
Advies nodig over Pinterest adverteren?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Pinterest strategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
2. Wat is Pinterest Advertising?
Pinterest Advertising is een betaalde manier om een pin van jouw bedrijf in de kijker van de doelgroep te krijgen.
Deze betaalde pin komt op de feed van jouw doelgroep terecht en zorgt voor meer verkeer, leads en misschien wel meer verkopen. Mits de campagne goed is ingericht en aantrekkelijk is vormgegegeven natuurlijk, maar met de tips uit dit artikel, gaat je dat een stuk gemakkelijker af.
Het verschil met Pinterest marketing
Wanneer je onze gids over Pinterest marketing al hebt gelezen, vraag je je misschien af wat het verschil is tussen Pinterest marketing en Pinterest Ads.
Dit verschil is als volgt: bij een Pinterest marketing strategie ligt de focus op het optimaliseren van de pins voor betere organische resultaten, terwijl je bij Pinterest adverteren een handje wordt geholpen met betaalde pins.
Pinterest marketing is het creëren van een strategische content strategie en het optimaliseren van de pins zodat deze eerder worden getoond bij een zoekresultaat binnen jouw branche. Met als doel het behalen van meer website klikken en een uiteindelijke stijging van de conversie.
Pinterest adverteren is het creëren van betaalde campagnes die op een natuurlijke manier zichtbaar worden op de feed van jouw doelgroep. Het doel van deze campagnes is het vergroten van het aantal klikken naar je website en uiteindelijk ook een stijging van de conversie.
Ze hebben dus beiden hetzelfde doel, maar verschillen in hoe ze dit doel bereiken.
Waar Pinterest marketing een duurzame, betaalbare, maar langzame strategie is die van jou veel moeite en energie vraagt, is Pinterest Ads een snelle, maar effectieve strategie waar kosten aan verbonden zijn.
3. Hoe werkt Pinterest Advertising?
Wil je starten met Pinterest adverteren? Dan heb je eerst een zakelijk account nodig. Heb je deze gemaakt? Ga dan vervolgens naar ads.pinterest.com om te beginnen met je campagne.
Net als bij Google Ads en Facebook Ads kun je bij Pinterest Ads kiezen uit verschillende doeleinden voor je campagne.
Dit is dan ook één van de belangrijkste stappen die je moet doorlopen.
Bij Pinterest Advertising bepaal je zelf het budget van de campagne. Hoe je dit precies regelt, leggen we je uit in hoofdstuk 5.
Nadat je het budget hebt bepaalt, ga je aan de slag met targeting.
Ook hier kun je weer kiezen uit verschillende opties om de groep gebruikers die jouw advertentie te zien krijgt zoveel mogelijk te specificeren.
Wat rest is het kiezen van een advertentievorm die past binnen het doel dat je eerder hebt gekozen.
Belangrijke begrippen bij Pinterest adverteren
Voordat we jou verder gaan uitleggen hoe adverteren op Pinterest werkt, duiken we in terminologie.
Er zijn namelijk een aantal termen die je moet weten wanneer je gebruik wilt maken van de betaalde mogelijkheid van dit medium.
- Pins: dit zijn de visuals die je kunt delen op Pinterest (denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen of infographics)
- Pinners: dit zijn de gebruikers van Pinterest
- Targeting: het proces van het bepalen van de doelgroep of een specifieke advertentiegroep
- Pinterest Ads Manager: dit is het programma die je gebruikt om een Pinterest advertentie te maken
4. De mogelijkheden van adverteren op Pinterest
Zoals je al eerder kon lezen zijn er verschillende campagnetypes en doelen voor Pinterest advertenties.
Dit zijn de doelen waar je uit kunt kiezen:
- Merkherkenning: je wilt pinners kennis laten maken met jouw bedrijf
- Videoweergaven: je wilt je naamsbekendheid verhogen door meer weergaven
- Overweging (voorheen Verkeer): je wilt pinners zoveel mogelijk doorsturen naar je eigen Pinterest account of externe website
- Conversies: je wilt pinners stimuleren om tot actie over te gaan in de vorm van een verkoop, aanmelding of afsluiting van een abonnement via jouw website
- Catalogusverkopen: je maakt gebruik van product pins om de pinners te stimuleren dit specifieke product te kopen
Verschillende vormen van Pinterest advertenties
Binnen de verschillende doeleinden, zijn ook verschillende vormen van gesponsorde pins. We nemen ze even kort met je door.
Pins
De ‘normale manier’ van adverteren via Pinterest is met gesponsorde pins.
Deze verschijnen op de feed, maar ook wanneer er een specifieke zoekopdracht wordt ingevoerd. Ze zijn op een natuurlijke manier verweven in de feed, waardoor ze erg effectief zijn.
Pinners merken in mindere mate het verschil met normale pins, waardoor ze sneller op jouw gesponsorde pin klikken en automatisch naar jouw website worden doorgestuurd. Dit kunnen ook zogeheten ‘shopping pins’ zijn.
Neem de pin hieronder als voorbeeld; hier word je meteen doorgestuurd naar de productpagina van Loavies, waar je het product direct kunt kopen.
Carrousels
Bij een carrousel pin draaien drie pins na elkaar door op dezelfde plek. Het is zoals de naam al doet vermoeden een carrousel.
De verschillende pins zijn onderdeel van dezelfde campagne, hebben dezelfde vormgeving, maar door het wisselende beeld trekken ze sneller op bij de pinners.
Je kunt ze herkennen doordat er links bovenin een (1/3), (2/3) of (3/3) in het beeld staat aangegeven.
Video pins
Bij een video pin bestaat de advertentie uit een korte en aantrekkelijke video.
Dit wordt voornamelijk gebruikt bij previews van recepten of het laten zien van een Do-It-Yourself (DIY) hack met de producten van een bepaald merk.
Door het bewegende beeld springen video pins er echt uit op een feed.
Je kent herkent deze advertenties door de lengte van de video die linksboven in de pin staan (in het voorbeeld hieronder 0:27).
Verschillende manieren om de advertentiegroep te bepalen
Net als dat er verschillende doelstellingen en campagne vormen zijn, zijn er ook meerdere manieren om een advertentiegroep te bepalen.
Dit kan aan de hand van zoekwoorden, doelgroepen, demografie, interesses en plaatsing. Ook kijken we kort naar de mogelijkheid voor automatische targeting.
Zoekwoorden
Wanneer je target op basis van zoekwoorden, dan wordt de advertentie alleen getoond aan de pinners die specifiek zoeken op deze termen.
Denk aan zoekwoorden als: ‘appeltaart recept, ‘zomer mode’ of ‘interieur trends’.
Wanneer een pinner ‘appeltaart recept’ intikt in de zoekbalk, komt jouw advertentie tevoorschijn op hun feed.
Je kunt kiezen uit woordgroepen of exacte zoekwoorden. ‘Zwarte herfstjassen’ vs. ‘herfstjas’.
Om een bredere groep pinners aan te spreken, gebruik je bredere termen. Hoe specifieker je zoekwoord, hoe kleiner de groep mensen is die je advertentie te zien krijgen.
Je kunt tot maximaal 25 termen invoeren.
Maar dan is de vraag: hoe vind je relevante zoekwoorden?
Jammer genoeg is er het nog niet mogelijk om via Pinterest of een extern een programma een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen voor de zoekvolumes op Pinterest.
Wat je wél kunt doen, is research doen via de zoekbalk.
Deze geeft je handige suggesties zodra je begint te tikken in de balk. Wanneer ik het woordje ‘zomer’ in tik krijg ik bijvoorbeeld al de volgende zoekwoorden te zien.
Doelgroepen
Je hebt waarschijnlijk al een goed beeld van de doelgroep van jouw bedrijf. Misschien heb je zelf een specifiek persona waar je jouw content en advertenties op baseert.
Het fijne aan Pinterest adverteren is dat je van je eigen klantenlijsten en website bezoekers een doelgroep kunt maken voor je betaalde pins op het platform.
Wat deze doelgroep daarnaast bijzonder maakt, is dat zij al eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf.
Hierdoor is deze doelgroep erg waardevol voor jouw campagnes.
Je kunt Pinterest dus gebruiken om een hele specifieke doelgroep te targeten met jouw advertentie.
Dit kunnen bijvoorbeeld vrouwen van 18-35 zijn met een interesse in mode en interieur.
Om een nieuwe doelgroep aan te maken in Pinterest ads volg je dit stappenplan:
1. Log in met je zakelijke Pinterest account
2. Ga naar ‘Ads’ en klik op ‘Doelgroepen’
3. Klik op ‘Doelgroep maken’
4. Selecteer de optie die je wilt gebruiken
Je weet nu hoe je deze doelgroepen kunt creëren, maar er zijn nog meer opties om een unieke doelgroep te creëren. Zo kun je:
- klantenlijsten uploaden via een CSV bestand (via ‘a list of customers that you upload’)
- website bezoekers retargeten via Pinterest (via ‘visitors who went to your site’)
- pinners targeten die al eerder interactie hebben gehad met jouw pins (via ‘an engagement audience that engaged with pins from your confirmed domain’)
Heb je een doelgroep gemaakt voor jouw Pinterest advertentie? Dan hoef je nog niet achterover te leunen.
Je kunt namelijk gebruikmaken van doelgroepen die zich ongeveer hetzelfde gedragen op dit medium als jouw net ingestelde doelgroep.
Actalikes
Een actalike-doelgroep gedraagt zich – zoals de naam al doet vermoeden – ongeveer hetzelfde als je huidige klanten.
Hiermee kun je dus andere pinners targeten die zich hetzelfde gedragen op het medium als jouw doelgroep.
Dit gaat via ‘an actalike audience that behaves similarly to one you already have’.
Demografie
Wanneer je denkt aan demografie, target je pinners op basis van de volgende gegevens:
- Gender
- Leeftijd
- Locatie
- Taal
- Apparaat (mobiel, tablet of desktop)
Je advertentie wordt getoond aan de pinners die vallen onder deze kenmerken.
Interesses
Wanneer je kiest voor deze manier van targeting, dan wordt je advertentie getoond aan pinners met dezelfde interesses.
Deze interesses stelt elke gebruiker handmatig in; dat gaat niet automatisch.
Wanneer jij een bakkerij hebt, zal je advertentie met een nieuw recept bijvoorbeeld getoond worden aan pinners met een interesse in bakken of in de feestdagen.
Plaatsing
Je kiest hier waar je de advertentie op de feed van Pinterest wil laten verschijnen. Is dat op startpagina, in de specifieke zoekresultaten of bij de gerelateerde pins?
Omdat je natuurlijk zoveel mogelijk engagement wilt met jouw advertentie, kun je ervoor kiezen om alle drie de plaatsen aan te vinken.
Hoe meer relevante pinners jouw advertentie zien, hoe meer kans op een groei in het aantal leads.
Afhankelijk van je doelstellingen kan het voordelig zijn om hier soms selectief in te zijn.
Automatische targeting
Pinterest heeft ook de functie ‘Doelgroepuitbreiding’.
Hier helpen ze jou een handje om zoveel mogelijk interessante pinners te bereiken met jouw advertentie.
Pinterest laat namelijk automatisch je advertentie zien aan pinners die op zoek zijn naar vergelijkbare zoekwoorden en interesses die jij al hebt aangegeven.
Advies over jouw Pinterest strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
5. Wat kost Pinterest adverteren?
Je weet inmiddels dat je voor advertenties op Pinterest moet betalen, maar wat zijn de exacte Pinterest adverteren kosten?
Deze kosten hangen af van het budget en het bod.
Er zijn bij het budget instellen twee opties waar je uit kunt kiezen: lifetime budget & daily budget.
Daily budget = het dagelijkse budget dat jouw advertentiegroep maximaal mag uitgeven. Deze optie is ideaal wanneer je per dag wilt bepalen hoeveel je uitgeeft aan een advertentie.
Lifetime budget = het totale budget dat je van het begin tot aan het einde van de campagne mag uitgeven. Deze optie is ideaal wanneer je een bedrag evenredig wilt verdelen over een bepaalde periode.
De volgende stap is het selecteren van een maximaal bod. Dit bod is het hoogste bedrag dat je wilt uitgeven aan een bepaalde actie (denk bijvoorbeeld aan een videoweergave of klik naar je website).
We maken hier onderscheid in aangepaste biedingen en automatische biedingen.
Aangepaste biedingen
Je bepaalt zelf hoe hoog je biedingen zijn. Iets wat je op elk moment gewoon kunt aanpassen.
In Pinterest wordt dit ook wel aangegeven als de CPC-bod. Je bepaalt hoeveel geld je maximaal per klik wilt uitgeven.
Je geeft dan ook de frequentie aan; hoe vaak je wilt dat jouw specifieke advertentie op die plek en bij die gebruiker wordt getoond.
Je kunt het bod ook instellen in de bulk editor. In plaats van ‘Create Ad’ ga je naar ‘Bulk Editor’.
Bij het invullen van de biedstrategie kies je dan ‘Automatic’ waarna je vervolgens het maximumbod invoert. Hierdoor wordt het bieden voor je geautomatiseerd.
Pacing
Naast de standaard pacing heb je ook de accelerated pacing. Bij standaard pacing stemt Pinterest je biedingen af op je totale uitgaven (budget) en duur van de campagne.
Bij de accelerated pacing gaat het allemaal in een stroomversnelling. Zo behaal je sneller je resultaat, maar gaat je lifetime budget ook sneller op.
Automatische biedingen
Je kunt alleen gebruikmaken van automatische biedingen voor campagnes met het doel: overweging, conversie of catalogus verkopen.
Deze biedingen worden door Pinterest beheerd.
Heb je het doel om zoveel mogelijk klikken op jouw advertentie te genereren? Dan gaat Pinterest voor jou aan de slag om voor zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk klikken te realiseren binnen het budget dat jij hebt ingesteld. Hier wordt dat budget volledig gebruikt.
Update: campagnebudgetten i.p.v. advertentiegroep-budgetten
Pinterest kondigde in september 2021 aan dat er voor een aantal campagnes het een en ander gaat veranderen.
Campagnes met het doel: merkherkenning, conversie en catalogus verkopen krijgen vanaf deze maand een campagnebudget i.p.v. een advertentiegroep-budget.
Hiermee worden de budgetten verplaatst van het advertentiegroep-niveau naar het campagneniveau.
Het is daarom gunstig om nu al campagnebudgetten in te schakelen.
Dit kan door tijdens het maken of bewerken van je campagnes met deze doelstellingen het selectievakje ‘optimalisatie campagnebudget’ aan te vinken en je budget daarin te vermelden.
6. Wanneer zet je Pinterest Advertising in?
Nu je weet hoe Pinterest Advertising werkt, vraag jij je misschien af of het voor jouw bedrijf interessant is.
Waarin onderscheid adverteren op Pinterest zich in vergelijking met andere advertentiekanalen en wat is de positie van Pinterest in een funnel?
Pinterest tegenover andere advertentiekanalen
Je kunt eigenlijk bij de meeste sociale media kanalen gebruikmaken van advertenties. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn ads, Facebook ads, Instagram ads, Snapchat ads en zelfs TikTok ads.
Sinds 2019 kun je (wereldwijd) als ondernemer ook adverteren op Pinterest; een redelijk nieuwe manier van adverteren, die veel voordelen heeft.
Dit zijn de grootste verschillen met andere advertentiekanalen:
- De gebruikers op pinterest ontdekken op dit medium wat ze willen. In tegenstelling tot de andere advertentiekanalen zitten Pinners echt in een vroege oriënterende fase.
- De kosten per klik (CPC) zijn relatief laag. Waar je bij Google al snel €2,- betaalt per klik, is dit op Pinterest gemiddeld €0,80. Doordat het een redelijke nieuwe manier van adverteren is, is er nog weinig concurrentie. Hierdoor bereik je jouw doelgroep voor een lagere prijs.
- De advertentie valt bij Pinterest minder op doordat deze op een natuurlijke manier verweven is op de feed. De kans is daarmee groter dat gebruikers op de gesponsorde pin klikken en naar jouw website worden gestuurd. Bij andere advertentiekanalen valt een advertentie meer op.
- Er is weinig concurrentie. We schreven het al eerder: op Pinterest is nog weinig concurrentie. Zeker op het gebied van advertising. Dit is niet alleen goed voor de portemonnee, maar gaat je ook meer klikken opleveren.
Pinterest in een funnel
Zoals we hierboven ook al aangeven is een belangrijk verschil (en voordeel) van Pinterest adverteren dat de gebruikers op Pinterest nog aan het begin van een funnel staan.
Bekijk de bovenstaande grafiek van Pinterest maar.
Je kunt zien dat Pinterest door pinners wordt gebruikt nog voordat ze een koopintentie hebben. Ze staan eigenlijk pas aan het begin van hun customer journey en zitten op Pinterest om inspiratie op te doen.
Als bedrijf heb je daar de kans om vroegtijdig op het netvlies te komen staan van jouw doelgroep.
Door je naamsbekendheid op deze manier te vergroten, prikkel jij je ideale klanten op zo’n manier dat zij je niet snel zullen vergeten.
Wanneer ze een koopintentie hebben en besluiten om een bepaald product aan te schaffen, zullen ze veel eerder terugkeren naar jouw website of bedrijf omdat ze je al een keer eerder hebben gezien.
Dit maakt adverteren op Pinterest daarom heel aantrekkelijk.
7. Pinterest Tag: het meten van de resultaten
Data is onmisbaar bij het opzetten van een succesvolle Pinterest campagne.
Daar is het medium ook mee eens, want door middel van hun analyse- en meettools kun je jouw advertenties onder de loep nemen en optimaliseren voor het best mogelijke resultaat.
Om te bekijken hoe individuele pins het doen, kijk je naar de pin-statistieken. Klik op een individuele pin en je krijgt inzicht in hoe vaak een pin is bewaard, hoe vaak erop is geklikt en hoeveel impressies er zijn.
Daarnaast is er ook de mogelijkheid om de gehele campagne te bekijken. Zo krijg je inzicht in de betrokkenheidsreacties op je advertentie en kun je zien welke acties pinners ondernemen zodra jouw advertentie onder hun neus is verschenen.
De magische tool? Pinterest Tag!
Pinterest Tag: installeren en gebruiken
First things first; Pinterest Tag moet je eerst installeren op je website voordat je inzicht krijgt in al deze waardevolle data. Pinterest Tag kun je zien als een code die je aan je website toevoegt.
Deze code geeft jou inzicht in het gedrag van de website bezoekers die via jouw Pinterest advertentie op jouw pagina zijn beland. Met deze gegevens op zak, kun jij beoordelen hoe effectief een specifieke campagne is.
Je hebt een basiscode die aan elke webpagina moet worden toegevoegd. Maar je hebt ook een gebeurteniscode die je op pagina’s kunt zetten waar je eventuele conversie gemeten kan worden. De pagina van jouw webshop afdeling bijvoorbeeld.
Er bestaat bijvoorbeeld een ‘Checkout’ code die je kunt plaatsen op de pagina waar jouw klanten hun bestelling kunnen bevestigen.
Met de Pinterest Tag kun je:
- je conversie en leads bijhouden (en vervolgens optimaliseren)
- de effectiviteit van je campagne meten
- doelgroepen maken die je in je volgende campagne kunt targeten
Er zijn drie manieren om Pinterest Tag te installeren op jouw website:
- Aan de hand van een handmatige code. Kopieer de basiscode of gebeurteniscode en plak deze in het <head> blokje in de HTML code van je website.
- Instructies vanuit Pinterest die per mail naar jouw website ontwikkelaar worden gestuurd.
- Via een tagmanager of platformintegrsstie zoals: Shopify, WooCommerce, Weebly, Google Tag Manager, BigCommerce.
Je krijgt onder andere inzicht in de volgende statistieken:
- Betrokkenheidsreacties van al je pins (organisch én betaald)
- Je meest succesvolle pins en advertenties
- Het gedrag van de Pinners die jouw pins of advertenties hebben bewaard
- De interesses van je doelgroep
Met al deze nieuwe inzichten, kun jij je volgende advertentie of campagne optimaliseren zodat deze nóg succesvoller wordt.
8. De beste Pinterest Ad Campagnestructuur
Een Pinterest campagne heeft een duidelijke structuur die veel weg heeft van een hiërarchie. Elke campagne bestaat uit drie niveaus: de campagne, advertentiegroep en advertentie.
Campagnes: dit is het hoogste niveau binnen de Pinterest advertenties. Op dit niveau selecteer je een doelstelling en een bestedingslimiet. Binnenkort kun je - zoals je al kon lezen eerder in dit artikel - ook campagnebudgetten instellen.
Advertentiegroepen: een campagne bestaat uit één of meerdere advertentiegroepen. Op dit niveau bepaal je waar de advertenties getoond worden op Pinterest, je stelt het budget in (binnenkort niet meer, dus!) en target je de doelgroep voor deze ads groups. Deze verschillende advertentiegroepen geeft je de mogelijkheid om binnen één campagne te experimenteren met verschillende doelgroepen.
Advertenties: dit zijn de pins die de Pinners te zien krijgen. Deze zijn onderdeel van één advertentiegroep en hebben elk een andere vormgeving en unieke URL. Je kunt dus binnen één advertentiegroep meerdere advertenties opstellen.
9. Stappenplan: zo zet je een Pinterest campagne op
We nemen je stap voor stap mee in het opzetten van een Pinterest campagne.
Stap 1: log in op je zakelijke Pinterest account. Heb je deze nog niet? Dan is het nodig om deze eerst aan te maken via https://ads.pinterest.com.
Stap 1.1: maak een advertentieprofiel aan.
Stap 1.2: beschrijf je bedrijf en je doelen.
Stap 1.3: beschrijf je type bedrijf.
Stap 1.4: geef aan dat je met je account wil gaan adverteren.
Stap 1.5: vul de nodige persoonlijke gegevens in.
Stap 2: klik op ‘Advertentie’ en daarna op ‘Advertentie maken’.
Stap 3: kies bij ‘Kies een campagnedoel’ het doel van je campagne. Je kunt onder andere kiezen uit:
- merkbekendheid
- videoweergave
- overweging
- conversies
- catalogusverkopen
Stap 4: vul de rest van de gegevens in en stel eventueel al het campagnebudget in.
Stap 5: maak advertentiegroepen aan met een bijpassende naam. Wil je meerdere advertentiegroepen tegelijk aanmaken? Klik dan op ‘Nieuwe advertentiegroep' in het linker venster.
Stap 6: target je doelgroep. Klik op ‘Nieuwe doelgroeplijst maken’ en gebruik onze tips eerder uit dit artikel om een doelgroep vorm te geven. Vergeet vooral ook niet om de optie ‘Je pin gebruiken om je targeting posities uit te breiden’ aan te vinken. Hiermee worden de interesses en zoekwoorden automatisch uitgebreid aan de hand van de advertentie die je plaatst.
Stap 7: bepaal het budget per advertentiegroep (iets wat in de loop van 2021 dus is verplaatst naar het campagneniveau). Je vult hier jouw dagbudget of lifetime budget in.
Stap 8: wil je dat Pinterest voor jou automatisch zorgt voor het beste resultaat binnen het door jou geselecteerde budget? Dan kun je hier instellen dat je wilt gaan voor automatische biedingen. Wil je het liever zelf in de hand houden? Kies dan voor aangepaste biedingen.
Stap 9: selecteer de advertenties die je per advertentiegroep wilt gebruiken.
Stap 10: check, check, dubbelcheck. Staat alles goed? Klik dan op ‘Starten’ linksonder om je advertentie te lanceren.
10. Het Pinterest algoritme begrijpen
Op Pinterest zijn er meerdere mogelijkheden waar jouw pin (of advertentie) getoond kan worden aan de Pinners. Dit kan op hun home feed, search feed, via gerelateerde pins en de ‘volgend’ tab.
Home feed: als startscherm is deze feed dé belangrijkste plek op Pinterest.
Search feed: het scherm dat je krijgt wanneer een pinner een zoekterm invoert in de zoekbalk. Wanneer jouw pin of advertentie dit zoekterm in de beschrijving heeft staan, wordt hij op deze pagina getoond.
Gerelateerde pins: helpt pinners om soortgelijke pins te vinden. Deze staan onder een pin die ze al interessant vinden.
Het algoritme werkt via voorspelling
Pinterest maakt gebruik van voorspelling. Het medium toont pins aan gebruikers die zijn gebaseerd op eerdere interesses en interactie met pins.
Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld heeft gezocht naar ‘zomerrecepten’ toont het medium de volgende keer meer recepten op de home feed.
Je kunt hier met jouw advertenties op inspelen door in de zoekintentie van de gebruiker proberen te duiken.
Een pinner is op het medium op zoek naar inspiratie. Wanneer je daar op een strategische manier op inspeelt, kun je het algoritme van Pinterest op de juiste manier inzetten.
Het algoritme sinds 2021: meer ruimte voor video
In 2021 paste Pinterest het algoritme iets aan middels gecontroleerde distributie. Naast deze introductie maakte het medium meer ruimte voor video pins, carousels en story pins.
Deze story pins werden in 2020 al geïntroduceerd in de Verenigde staten. In 2024 zal dit nog groter worden opgepakt.
11. Pinterest Scaling strategie
Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk halen uit je advertenties. Dit kan onder andere met een Pinterest Scaling strategie.
Hiermee behaal je het maximaal haalbare resultaat uit je campagnes.
We geven je vijf tips hoe je zo’n scaling strategie kunt toepassen op Pinterest.
Tip 1: kies voor visueel aantrekkelijke pins van hoge kwaliteit. Pinterest is een visueel medium. De kwaliteit en vormgeving van jouw advertenties geeft daarom echt doorslaggevend voor succes.
Tip 2: kies voor veel relevante zoekwoorden. Alhoewel jij je advertenties erg gericht kunt targeten op Pinterest, hoef jij je niet in te houden bij het gebruiken van relevante zoektermen. Iemand die geïnteresseerd is in interieur, vindt jouw advertentie voor meubels of behang namelijk hartstikke interessant.
Tip 3: experimenteer met verschillende advertenties. Van video pins, tot aan carousels: probeer zoveel mogelijk verschillende vormen te gebruiken. Alleen zo ontdek je welke pins het beste werken binnen jouw branche en die kennis kun je inzetten om het beste resultaat te krijgen van je Pinterest campagnes.
Tip 4: zet hoger in. Pinterest advertenties zorgen voor meer conversie, dat heb je al kunnen lezen in dit artikel. En aangezien de kosten per klik (CPC) nog relatief laag zijn, hoef jij je bij het bepalen van het budget niet direct te limiteren. Wil jij je advertentie opschalen in een korte periode? Kies dan voor een hoger budget.
Tip 5: relevantie is key. Zorg dat je advertenties relevant zijn voor het huidige seizoen of passen bij de tijd van het jaar. Denk bijvoorbeeld aan advertenties rondom feestdagen of vakanties heen. Hoe relevanter, hoe beter.
12. Wekelijks Pinterest Ad Optimalisatie
Door te optimaliseren, behaal je succes. Het is daarom verstandig om elke week naar de statistieken uit de Pinterest Tag te kijken.
Alleen dan ontdek je waar er kansen liggen om je advertentie nóg succesvoller te maken.
Door A/B testen ontdek je welke vorm van adverteren op Pinterest werkt binnen jouw branche en welke advertenties zorgen voor het beste resultaat.
Plan elke week een reflectiemoment in om de data onder de loep te nemen.
13. 7x tips voor een goede Pinterest advertentie
Wil je een succesvolle Pinterest advertentie opzetten? Met deze zeven praktische tips ga je met deze advertentie geheid je doelen behalen.
#1 Focus op content van kwaliteit
Gebruik high-resolution beelden, verticale foto’s en focus je op visuele beelden van hoge kwaliteit. Pinterest is een visueel medium, dus goede content is hier echt noodzakelijk.
#2 Gebruik een interessant haakje
Je wilt de pinners triggeren om op jouw advertentie te klikken. Dit kan met een interessant haakje of een aanlokkelijke slogan. In video zijn daarom de eerste seconden cruciaal. Kies je voor een normale pin als advertentie? Zorg dat de eerste 30-60 karakters de lezer aangrijpt. Vergeet ook de naam van je bedrijf niet te noemen!
#3 Schrijf gedetailleerde beschrijvingen
Hoe gedetailleerder hoe beter, vindt Pinterest. Verwerk in de beschrijving ook vooral de zoekwoorden waarop je wilt dat je advertentie gevonden wordt en je kunt hier eventueel ook een aantal hashtags toevoegen.
#4 Verwerk je branding en huisstijl in de pin
Zorg dat jouw advertenties naadloos aansluiten bij de pins die je normaliter plaatst. Dit kan met een herkenbare branding en huisstijl. Zo valt de advertentie minder op bij de gebruiker en verhoog je de kans dat pinners op jouw advertentie klikken.
#5 Speel met tekst
Alhoewel de focus op visuele beelden ligt, kun je ook met tekst je doel bereiken. Voeg een slogan toe of een korte maar krachtige copy die de boodschap van je advertentie versterkt. Gebruik ook powerwoorden zoals ‘nieuw’ of ‘korting’ die de pinners nog een extra zetje in de rug geven om jouw advertentie aan te klikken.
#6 Deel een how-to en vertel een verhaal
Pinners zijn dol op instructievideo's of pins. Pinterest is daar namelijk het ideale medium voor. Maak daar bij het vormgeven van je advertentie dan ook gebruik van. Ook het vertellen van een verhaal draagt bij aan een succesvolle advertentie.
#7 Speel in op het seizoen
Maak gebruik van feestdagen, vakanties en seizoenen. Maak bijvoorbeeld advertenties rondom Black Friday of speciale dagen als Vaderdag en Moederdag.
14. Conclusie
In dit artikel hebben onze Ads-specialisten je alles geleerd over het relatief nieuwe Pinterest Advertising. We zetten de belangrijkste leerpunten voor je op een rij.
In dit artikel heb je geleerd:
- dat je bij het opstellen van een Pinterest campagne kunt kiezen uit verschillende doelstellingen: merkherkenning, videoweergave, verkeer, app installatie, conversie en catalogus transactie.
- dat er ook verschillende vormen van advertenties zijn: normale pins, video pins, carrousels en app pins.
- dat je er meerdere manieren zijn om een advertentie doelgroep te bepalen. Dit kan aan de hand van:
- Zoekwoorden
- Doelgroepen
- Actalike-doelgroep
- Demografie
- Interesses
- Plaatsing op de feed
- dat de kosten van Pinterest Ads afhankelijk zijn van het budget dat je instelt. Dit kan een daily of lifetime budget zijn.
- dat de kosten ook afhangt van de biedstrategie, die je kunt automatiseren of handmatig kunt instellen.
- dat er een update aankomt bij Pinterest. Waar je nu het budget per advertentiegroep bepaalt, kan dat straks bij campagnes.
- dat Pinterest advertenties aantrekkelijk zijn door:
- relatief lage kosten per klik
- gebruikers die nog aan het begin van hun customer journey staan
- weinig concurrentie
- pins die op een natuurlijke manier zijn verweven in de feed van Pinterest
- dat je middels Pinterest Tag inzicht krijgt in handige statistieken waarmee je uiteindelijk je advertentie zo kunt optimaliseren dat je betere resultaten behaalt.
- dat er een hiërarchische structuur bestaat van campagne —> advertentiegroep —> advertentie.
- hoe je in tien stappen een campagne opzet.
- dat het Pinterest algoritme werkt op basis van voorspelling en dat er in 2024 nog meer gefocust wordt op video pins.
Nu zijn wij benieuwd of jij gebruik gaat maken van Pinterest Ads na het lezen van dit artikel.
Heb jij al meteen inspiratie opgedaan voor advertenties die passen bij jouw bedrijf? Of heb je daar nog wat meer informatie voor nodig?
Laat het ons weten door te reageren onder dit artikel! Ook als online marketingbureau Amsterdam helpen we je graag met jouw Pinterest Ads strategie.
Advies over jouw Pinterest strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere Pinterest strategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis