Brandfirm logo
NL EN

Alles over Personalisatie in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over personalisatie in 2024. Met deze personalisatie gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 26 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Wat personalisatie is
  • Wat personalisatie kan betekenen voor jouw bedrijf
  • Hoe je een personaliseringsexperiment uitrolt

1. Wat is personalisatie?

Als ondernemer doe je je best voor effectieve marketing. Daar gaat vaak veel tijd in zitten. Je zal echter niet de enige zijn die regelmatig het gevoel heeft dat die goed doordachte marketingstrategie eigenlijk niet het beoogde resultaat geeft. Het kan, in zulke gevallen, zo zijn dat je met jouw marketingstrategie net te ver van je klanten afstaat. Voor veel ondernemers is personalisatie dė oplossing om die afstand te verkleinen. Hoe dat precies werkt? Dat vertellen we je graag.

Iedereen die zich bezighoudt met marketing weet hoe belangrijk het is om je ideale klant aan te spreken. Dat klinkt heel logisch. Wanneer je een persoon centraal zet, voelt diegene zich aangesproken en is die eerder geneigd om jouw product of dienst af te nemen.

De kern van elke klantgerichte marketingstrategie is digitale personalisatie. Een effectieve personalisatiestrategie geeft jou als ondernemer de mogelijkheid om je klanten te begrijpen en in te spelen op hun wensen en behoeftes.

Personalisatie Copy 8

Met digitale personalisatie gebruik jij het online gedrag en de kenmerken van jouw klanten om hun gebruikerservaring te personaliseren. Dat ziet er in de praktijk zo uit dat je aanbiedingen, berichten en content zijn aangepast op je bezoekers.

Door deze onderdelen te personaliseren, verhoog jij de betrokkenheid van je bezoekers. Een goed gepersonaliseerd item combineert persuasive marketing met het gevoel dat jouw content speciaal voor die ene klant gemaakt is. Dit zorgt voor hogere conversiepercentages en uiteindelijk voor grotere marges en hogere inkomsten. Wie wil dat nou niet?

Waarom is personalisatie vandaag de dag belangrijk?

Naast het feit dat het voor jouw bedrijf heel gunstig is om je bezig te houden met personalisatie, is het voor je bezoekers bijna niet meer weg te denken. Het is namelijk zo dat 63% van de consumenten verwacht dat hun ervaring met een webshop gepersonaliseerd wordt.

Personalisatie

Advies nodig over Personalisatie?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je CRO-strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

Je kunt dus eigenlijk niet meer om personalisatie heen. En dat maakt het nou zo’n belangrijke speler in jouw marketingstrategie.

Waarom personalisatie voor bedrijven?

Er zijn verschillende redenen waarom de meeste bedrijven tegenwoordig gebruikmaken van online personalisatie. We leggen je hieronder uit wat de statistieken laten zien, wat algemene voordelen van personalisatie zijn en aan welke bedrijven je een voorbeeld kunt nemen wanneer het op personalisatie aankomt.

Verhoog je omzet met 10 tot 30%

Personalisatie kent veel voordelen voor bedrijven. Zo wijst onderzoek uit dat bedrijven die personalisatie toepassen, hun omzet met 10 tot 30% verhogen.

Personalisatie Copy

Dat niet alleen. Bedrijven die gebruikmaken van personalisatie, hebben ook efficiëntere marketinguitgaven dan bedrijven die dat niet doen.

Ten slotte is het mogelijk om met personalisatie je acquisitiekosten als bedrijf te verlagen tot maar liefst 50%!

Personalisatie Copy 9

Nog meer voordelen

Natuurlijk gaan de voordelen van personalisatie verder dan alleen getoond kan worden met statistieken. Zo is één van het belangrijkste voordeel van personalisatie dat de engagement met je bezoekers een boost krijgt.

Een verhoogde engagement met je bezoekers heeft zo zijn eigen voordelen. Zo zorgt een betrokken klantenpopulatie bijvoorbeeld voor een hoger conversiepercentage en een betere leadgeneratie.

We weten het allemaal: tevreden klanten komen terug. Hebben je klanten, door jouw goed doordachte personalisatiestrategie, het gevoel dat ze direct aangesproken worden en dat zij centraal staan in jouw bedrijf? Dan is de kans dat ze terugkomen - en jou aan anderen aanbevelen! - groot.

Terugkerende klanten zijn vaak ook de klanten die bij je blijven. Met een goede personalisatiestrategie voorkom je dat klanten het bij een eenmalig bezoek houden.

Deze bekende bedrijven doen al aan personalisatie

Als ondernemer ben je bezig met één kant van marketing, maar in het dagelijks leven krijg je, net als ieder ander, te maken met de andere kant van marketing. De kans is groot dat ook jij, als consument, te maken hebt (gehad) met personalisatie.

De grootste bedrijven, die tegenwoordig dagelijks door bijna iedereen wel gebruikt worden, doen namelijk ook mee met de personalisatie trend. Denk hierbij aan Netflix, Amazon, Bol.com en Albert Heijn.

Elk van deze bedrijven werkt met een slim systeem dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. In essentie werken deze systemen op een erg vergelijkbare en ingenieuze manier.

Zo krijg je bijvoorbeeld ‘s avonds thuis op de bank van Netflix films en series voorgesteld die jij vast leuk vindt, omdat je iets vergelijkbaars helemaal hebt afgekeken. En, zo waar: ze hadden nog gelijk ook.

Personalisatie Copy 1

Ook Albert Heijn weet jou feilloos te doorgronden. Doordat jij je Bonuskaart bij elk bezoek scant, weet de geliefde supermarktketen precies met welke persoonlijke aanbiedingen en voordelen ze jou gelukkig kunnen maken.

Personalisatie Copy 2

Of je krijgt in je mailbox een kortingsbon van Bol.com voor dat ene product dat goed past bij hetgeen dat je twee weken geleden afrekende. Het is alsof ze konden ruiken dat je erover nadacht om dat ook te halen. En nu krijg je het met korting ook!

Personalisatie Copy 3

Jij blijft achter als tevreden klant (het voelt echt net alsof ze weten wat je nodig hebt, niet waar?) en het bedrijf heeft haar doel bereikt. Jij keert de volgende keer namelijk vast terug.

Dit vinden jouw bezoekers van personalisatie

Zoals we eerder aangaven, verwacht 63% van de bezoekers dat hun webshop-ervaringen gepersonaliseerd zijn. Dat gaat zelfs zo ver dat 75% van deze bezoekers gefrustreerd raakt wanneer ze geen gepersonaliseerde webshop-ervaring hebben.

Personalisatie Copy 4

Maar personalisatie komt niet zomaar uit de lucht vallen, en dat weten bezoekers ook. Maar liefst 83% van de consumenten staat ervoor open om persoonlijke data te delen in ruil voor een persoonlijke online ervaring.

Personalisatie Copy 5

Dit zijn de redenen dat jouw bezoeker een gepersonaliseerde webshop-ervaring wil:

  • Om betere prijzen te vinden

  • Om tijd te besparen

  • Om het koopproces makkelijker te maken

  • Om nieuwe producten of services te ontdekken

  • Om keuzestress te voorkomen

Personalisatie Copy 12

De weg naar personalisatie

Om een gepersonaliseerde ervaring aan je bezoekers te geven, is het belangrijk om te weten wie je klanten zijn en voor wie je gepersonaliseerde content wilt maken.

Bedrijven maken tegenwoordig vooral gebruik van massacommunicatie. Dit is een onpersoonlijke methode die ervoor zorgt dat veel bedrijven hun klanten niet goed bereiken.

De weg naar personalisatie bewandel je door je enorme doelgroep in verschillende delen te splitsen. Dit doe je door middel van segmentatie. Ten slotte personaliseer je de content voor hen.

We nemen als voorbeeld een fietsenwinkel. In het proces van massacommunicatie richt je je op je algemene doelgroep: fietsers. Bij de stap van segmentatie bedenk je wie die fietsers allemaal zijn.

Dat zijn bijvoorbeeld: fietsers in de stad, fietsers op de elektrische fiets, mountainbikers en wielrenners. In de laatste stap, de stap van personalisatie, richt je jouw advertenties en content specifiek op elk van die segmenten in je doelgroep.

Je kunt hierin nog verder onderscheid maken. Door je bijvoorbeeld in één advertentie te richten op fietsers met speciale eisen, en in een ander stuk content op beginners, amateurs of professionals. Elke bezoeker, of dit nou een ervaren stadsfietser of een beginnende mountainbiker is, krijgt dan het gevoel dat zij centraal staan en dat zij het belangrijkste zijn voor jouw bedrijf.

Soorten personalisatie

Personalisatie ziet er niet altijd hetzelfde uit. In deze paragraaf beschrijven we welke verschillende soorten personalisatie mogelijk zijn.

Personalisatie van je website

Je website is een plek waar je als ondernemer veel tijd aan besteedt. Wellicht ben je op je website al druk bezig met contentmarketing. Je bent dan al goed op weg! Personalisatie kan je website nog effectiever voor je bedrijf laten werken.

Er is veel dat je op je website kunt personaliseren, van producten en blogartikelen tot de teksten en afbeeldingen die je bezoeker (als eerste) te zien krijgt. Je doet dit door op je website te differentiëren in ‘vaste’ content en ‘variabele’ content.

De ‘vaste’ content verandert niet, maar de ‘variabele’ content wel. Dit wordt ook wel smart content genoemd. Denk hierbij aan een header die zich aanpast aan je bezoeker, of de volgorde van je blogartikelen die verandert aan de hand van het gedrag van je bezoeker.

Er zijn verschillende manieren van personalisatie die je op website kunt verwerken. We leggen deze manieren stuk voor stuk aan je uit.

Content personalisaties

Je website staat natuurlijk vol met content. Content waar je goed over nagedacht hebt en die iets toevoegt aan je website. Deze content kun je echter personaliseren, zodat je klanten zich sneller aangesproken voelen. Dit noem je content personalisatie.

Personalisatie Copy 10
Message personalisaties

Naast het feit dat je de content op je website kunt personaliseren, is het ook mogelijk om berichten op je website te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van pop-ups. Hierin plaats je een gepersonaliseerde boodschap voor jouw specifieke doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld een kortingscode zijn als iemand voor de eerste keer op de website komt.

Personalisatie Copy 15
On-site merchandise personalisatie

Het is ook mogelijk om je productaanbod te reorganiseren voor specifieke groepen klanten. Dit doe je bijvoorbeeld op basis van het budget, eerder bekeken items of overtuigingsprincipes. Zo krijgt elk van jouw klanten altijd een gepersonaliseerd aanbod.

Personalisatie Copy 16
Navigatie personalisatie

Je kunt er op je website ook voor kiezen om de navigatie te personaliseren voor je klanten. Zo krijgt elk van je doelgroepen een navigatiemenu dat precies past bij wat ze nodig hebben.

Personalisatie Copy 17
Personalisatie via chatbots

Een laagdrempelige manier voor je bezoekers om contact met je op te nemen, is via de chat. Je kunt ervoor kiezen om je chat zo in te richten dat elke bezoeker een ander welkomstbericht krijgt.

Ook kun je instellen dat de bezoekers die met je chatten gepersonaliseerde antwoorden of vragen krijgen wanneer ze bepaalde woorden gebruiken. Zo geef je jouw bezoekers het gevoel dat er specifiek naar hen geluisterd wordt en vergeten ze wellicht dat ze niet met een persoon, maar met een chatbot aan het praten zijn.

Personalisatie Copy 19

Personalisatie in e-mails

We kennen ze allemaal: automatische e-mails van je favoriete online winkel die op de dag van je verjaardag met een leuke kortingsactie komt. Dat is een perfect voorbeeld van personalisatie bij e-mailmarketing.

In verschillende mailprogramma’s kun je je e-mail abonnees onderverdelen in verschillende groepen. Zo kun je bepaalde e-mails versturen naar bepaalde groepen en krijgen jouw abonnees onderwerpen en acties te zien die specifiek op hen van toepassing zijn.

Personalisatie Copy 18

Personalisatie via online advertenties

Je kunt zelfs jouw online advertenties personaliseren. Dit doe je door verschillende advertenties te maken (voor verschillende segmenten van je doelgroep) en precies in te stellen wie welke advertentie te zien krijgt.

Personalisatie Copy 11

Je kunt hierbij ook gebruikmaken van lokale marketing.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

2. De 4 fases van succesvolle personalisatie

Online personalisatie kan jouw bedrijf de boost geven die het nodig heeft.

Denk maar eens na, heb je ooit iets gekocht in een fysieke winkel, omdat de verkoper enthousiast was en precies leek te weten wat jij nodig had? Dat is wat online personalisatie ook voor je bezoekers kan doen.

Succesvolle personalisatie kent vier fases. Deze fases zijn essentieel en makkelijk behapbaar wanneer je net met personalisatie begint.

Fase 1: Wie is je doelgroep?

De eerste fase in het personalisatie-proces is tevens de belangrijkste. Om goede personalisatie te tonen aan je bezoekers, moet je eerst precies weten wie die bezoekers zijn.

Hier komen de bovengenoemde segmenten weer om de hoek kijken. Denk nog even terug aan de fietsenwinkel die personalisatie-items aanbiedt aan mountainbikers, fietsers op de elektrische fiets, fietsers in de stad en wielrenners.

Dat kun jij met jouw onderneming ook doen. Het is namelijk onmogelijk om elk van je (soms honderdduizenden unieke) bezoekers per maand een persoonlijke ervaring te geven.

Begin daarom met bedenken wie je algemene doelgroep is (in dit geval zijn dat dus fietsers). Daarna deel je die groep op in segmenten.

Fase 2: Wat voor personalisatie-ervaringen bied jij je bezoekers?

De volgende fase is in feite net zo belangrijk als de eerste. Om je (gesegmenteerde) doelgroep optimaal te bereiken, wil je hen namelijk een ervaring geven die past bij wat ze nodig hebben.

Om daarachter te komen, moet je jezelf de vraag stellen wat je wilt bereiken met je gepersonaliseerde content. Wanneer je dat weet, kun je namelijk pas bedenken hoe dat eruit komt te zien.

Leads genereren

Een van de meest voorkomende marketingdoelen is het genereren van leads. Een manier waarop je dit met personalisatie kunt bereiken, is door downloadbare content aan te bieden die past bij de interesse van je bezoeker.

Personalisatie Copy 13

Converteren

Mensen kunnen goede deals vaker niet dan wel weerstaan. En dat is gunstig voor jou! Eén van de vele manieren om met personalisatie een hoger conversieratio te bereiken, is dan ook door kortingscodes aan te bieden op het juiste moment.

Bezoekers behouden

De truc om bezoekers vast te houden als ondernemer, is om in te spelen op de exacte wensen en behoeftes die je bezoeker heeft. Een manier om dat te doen is door te kijken waar je bezoeker veel tijd aan besteedt op jouw site.

Wordt door een bepaalde groep mensen je blogs over een bepaald onderwerp massaal gelezen? Nodig ze dan uit om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief die nog dieper op dat specifieke onderwerp ingaat.

Bezoekers terug laten keren

Sommige bezoekers komen vanzelf regelmatig bij je terug en andere bezoekers komen eenmalig en lijken je daarna weer te vergeten. Of een bezoeker je wel of niet onthoudt, ligt voor een deel ook in jouw handen.

Een voorbeeld van personalisatie in dit geval kan zijn door je bezoekers een gepersonaliseerde e-mail te sturen met aanbiedingen voor de producten of diensten die ze eerder bekeken.

Personalisatie Copy 6

Fase 3: Waar moet je je personalisaties tonen?

Gefeliciteerd, je weet nu wie je doelgroep is en je weet ook welk soort gepersonaliseerde ervaring je je bezoekers wilt geven om je doelen te bereiken. Nu moet je bedenken waar je die gepersonaliseerde content wilt laten zien.

Voorbeelden hiervan zijn: in de header, de banner, een pop-up, pop-in of e-mail. Het is belangrijk om te weten dat goede personalisatie gekenmerkt wordt doordat het voor de bezoeker niet gelijk opvalt dat het een marketingstrategie is.

Goede personalisatie-items kenmerken zich onder ander ook door de manier waarop de teksten geschreven zijn. In ons artikel over overtuigende teksten lees je hier meer over.

Fase 4: Wanneer moet je je personalisaties tonen?

Timing is, juist in de wereld van marketing, heel belangrijk. Dat geldt dus ook voor personalisatie.

Zo moet je bijvoorbeeld van tevoren bedenken hoe vaak je je personalisatie-items toont aan je bezoekers. Hierin moet je een gulden middenweg zien te vinden: het werkt niet wanneer je je personalisatie-items te vaak toont, maar ook niet wanneer je ze te weinig aan je bezoekers laat zien.

Om te bedenken wat die gulden middenweg is, kan het helpen om de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:

  • Hoe lang geldt het gepersonaliseerde bericht?

  • Hoe frequent wordt het gepersonaliseerde bericht uitgezonden?

  • Wat is de volgorde waarin de gepersonaliseerde items getoond worden?

  • Welke prioriteit heeft elk gepersonaliseerde item?
    Bedenk hoe de gebruikservaring eruit ziet voor je bezoeker die tot meer dan één van je segmenten behoort.

  • Wat is de intensiteit van je gepersonaliseerde items?

Bedenk of je gepersonaliseerde items voor iedereen die tot een bepaald segment behoort te zien zijn, of voor een bepaald aantal bezoekers. Ook kun je hier bepalen of je gepersonaliseerde items constant aan hetzelfde segment bezoekers wordt getoond, of dat dit stopt na een bepaald aantal keer.

3. Hoe rol je een personaliseringsexperiment uit?

Nu je weet wat personalisatie is en wat de fases van succesvolle personalisatie zijn, is het tijd om je eigen personaliseringsexperiment te plannen. Maar hoe rol je zo’n project nou uit? Dat vertellen we je in dit hoofdstuk.

Voor een succesvol personaliseringsexperiment is het belangrijk om van tevoren precies te weten wat je gaat doen. Dat doe je in vier stappen.

Stap 1: Doelen stellen

Personalisatie ziet er anders uit voor iedereen. Het kan er zelfs het ene moment in jouw onderneming totaal anders uitzien dan tijdens een ander moment. Dat maakt personalisatie zo’n fijne vorm van marketing.

Omdat personalisatie er op verschillende manieren uit kan zien, is het belangrijk om stil te staan bij deze stap. Door goed te weten wat je doelen zijn voor de personalisatie, kun je de techniek optimaal gebruiken.

Je hoofddoel

Het is belangrijk om te weten wat je precies hoopt te behalen met deze personalisatiestrategie. Wil je een hoger conversieratio, meer engagement met je bezoekers, meer terugkerende klanten of iets anders?

Bepaal je hoofddoel voordat je met de rest van de personalisatie aan de slag gaat. Op die manier weet je ook hoe je straks je succes kunt meten. Daarover later meer.

Acties bepalen

Nu je weet wat je hoofddoel is, is het belangrijk om te beslissen hoe je dat doel gaat behalen. Hierin mag je creatief zijn. De acties om een bepaald doel te behalen, hoeven er niet hetzelfde uit te zien voor iedereen.

Bedenk welk soort personalisatie-items je wilt tonen aan je bezoekers, waar en wanneer die te zien zijn en hoe die personalisatie-items tot je bezoeker komen. We geven je een aantal voorbeelden van acties om je doel te behalen.

Recognize

Een van de acties waarvoor je kunt kiezen, is herkenning. Dit houdt in dat profielen op je website herkend worden. Hiermee verhoog je de match rate en vragen van consent of extra profieldata. Dit betekent dat het percentage gebruikers dat herkend wordt op je website verhoogd wordt en dat je daardoor beter gepersonaliseerde content kunt maken.

Personalisatie Copy 8
Recommend

Je kunt er ook voor kiezen om voor aanbeveling te gaan. Dit houdt in dat je producten aanbevolen worden aan profielen. Hiermee verhoog je de conversie.

Personalisatie Copy 20
Remind

Een andere optie is om voor herinnering te kiezen. Dit houdt in dat profielen aan producten herinnerd worden. Ook hiermee verhoog je de conversie.

Personalisatie Copy 6
Persuade

Overtuiging is ook een manier om je doel te behalen. In dit geval worden profielen over producten overtuigd. De conversie wordt ook hiermee verhoogd.

Personalisatie Copy 21
Propose

Een laatste optie kan voorstellen zijn. Hier worden producten aan profielen voorgesteld. Hiermee verhoog je de orderwaarde en de loyaliteit van je klanten.

Personalisatie Copy 22

Stap 2: Targets bepalen

Je bent weer een stapje dichterbij het starten met je personalisatieproject. Voordat je daar daadwerkelijk mee kunt beginnen, is het belangrijk om te weten wat je targets zijn.

Met targets bedoelen we in deze stap: wie is je doelgroep (denk hierbij aan de segmenten die we eerder in dit artikel uitlegden)? En hoe gedraagt deze doelgroep zich?

Data verzamelen

Om een antwoord te kunnen geven op deze vragen, dien je te weten wat de voorkeuren, het gedrag, en eventueel eerdere aankopen van je bezoekers zijn. Dit doe je door bepaalde data te verzamelen.

Als eerste wil je weten hoe lang je bezoekers tijd doorbrengen op jouw website, welke pagina’s ze bekijken, waar ze vandaan komen, vanuit welk apparaat ze je website bezoeken en vanuit welke browser. Dit vertelt je al een hoop over het soort bezoeker waar je mee te maken hebt. Dit wordt ook wel hot data genoemd.

Daarnaast is het belangrijk wie je bezoekers zijn (bijvoorbeeld: hoe oud zijn ze, welk beroep beoefenen ze?) en om te weten of en hoe vaak je bezoekers bij jou bestelden in het verleden, hoeveel ze dan uitgaven en wat ze bestelden. Dit vertelt je vooral veel over wat je bezoekers betekenen voor jouw bedrijf. Dit noemen we ook wel cold data.

Segmenten bepalen

Nu je die informatie hebt, wil je bepalen welke bezoekers je personalisatie-items te zien krijgen. Dat doe je door segmenten in je doelgroep te bepalen.

Een segment kun jij manueel maken door vooraf te bedenken aan wie je bepaalde personalisatie-items wilt laten zien. We gaan weer even terug naar het voorbeeld van de fietsenwinkel. Je kunt bijvoorbeeld bedenken dat iedereen die drie fietsen heeft bekeken op jouw website, het personalisatie-item te zien krijgt.

Dit is een simpele techniek, maar het is mogelijk dat je hierdoor niet genoeg kunt personaliseren. Daarvoor kun je beter gebruikmaken van kunstmatige intelligentie.

Met behulp van bepaalde algoritmes kan de computer in real-time beslissen wat je bezoeker nodig heeft qua personalisatie. Je kunt deze methode vergelijken met die slimme verkoopmedewerker die feilloos aanvoelt waar je voor komt, zelfs als je dat zelf nog niet precies weet.

Stap 3: Starten

Het denkwerk is gedaan. Nu is het tijd om echt aan de slag te gaan met je personaliseringsexperiment. Hoe je dat doet, leggen we je graag uit.

Je experiment creëren

Om je experiment uit te rollen, is het natuurlijk belangrijk dat je weet hoe je je personalisatie-items creëert. Voor een optimaal resultaat wil je dat je personalisatie-items on brand zijn, dus precies in de huisstijl van je bedrijf.

Maak je experiment visueel

Om je personaliseringsexperiment zo effectief mogelijk te laten zijn, wil je dat het eruit ziet zoals jij in je hoofd had toen je aan het denkwerk begon. Het is in deze stap handig om een storyboard te maken. Dat is een visueel bord dat precies volgt wat je bezoeker ziet.

Door op deze manier aan het werk te gaan, zie je gelijk wat wel en wat niet werkt. Dit is dan ook hét moment om je experiment aan te passen, indien nodig.

Stap 4: Analyseren en aanpassen

Het is natuurlijk niet zo dat je eenmalig personalisatie-items op je website zet, en er daarna nooit meer naar omkijkt. Integendeel.

Eén van de belangrijkste stappen in het uitrollen van een personaliseringsexperiment is om te analyseren wat er gebeurt. Werkt je experiment of juist niet? Op basis van deze resultaten pas je je personalisatie-items weer aan en dan begint het weer opnieuw.

4. Het belang van een slim CDP

We hebben je verteld hoe belangrijk het is om exact te weten wie je klanten en bezoekers zijn én hoe ze zich gedragen. Nu horen we je al denken: hoe dan? Dat vertellen we je in dit hoofdstuk.

De beste manier om je personalisatiestrategie vorm te geven is met een CDP. CDP staat voor Customer Data Platform. Het is dus een plek waarin al jouw klantdata wordt verzameld en opgeslagen.

Personalisatie Copy 14

Een CDP is ontzettend waardevol, want het geeft je complete profielen van je klanten. Profielen die je hard nodig hebt als je je personalisatiestrategie optimaal wil gebruiken en continu wil verbeteren.

Veilig eigen gegevens verzamelen

Er zijn grote veranderingen gaande binnen de wereld van online privacy. De veranderingen hebben vooral grote gevolgen voor third party cookies. Dat zijn cookies die kunnen worden gebruikt om personen te herkennen op andere websites.

Na invoering van beperkingen kunnen andere partijen niet meer zomaar eigen cookies plaatsen bij een bezoeker van jouw website. Een bekend voorbeeld hiervan is de toepassing voor retargeting en conversiemeting door bijvoorbeeld Meta en Google.

Een CDP maakt geen gebruik van third party cookies, maar alleen first party cookies. In een CDP wordt data verzameld uit alle bezoeken aan je website. Deze data wordt veilig opgeslagen en blijft eigendom van jouw bedrijf en kan worden gebruikt om persoonlijke ervaringen mogelijk te maken. Hierdoor kan de impact van strengere cookie-maatregelen op jouw business flink beperkt worden.

Een CDP implementeren in 3 eenvoudige fases

Het kan misschien overweldigend klinken om met een CDP aan de slag te gaan. Dat hoeft het echter niet te zijn. Een goede voorbereiding is, ook in dit geval, het halve werk. Zo kent het implementeren van een CDP verschillende fases.

Fase 1: Beslis hoe jij data wil verzamelen

Dataverzameling is het belangrijkste onderdeel van een slim CDP. Het is ook bij deze fase dat je werkwijze verschilt van de eerder genoemde stappen omtrent personalisatie. Je kunt data op verschillende manieren verzamelen.

Plug-ins

De eenvoudigste manier om CDP toe te passen in je personaliseringsexperiment, is door een plug-in te gebruiken in je e-commerce platform. Alle data die je nodig hebt, wordt dan automatisch voor jou geregistreerd en gesynchroniseerd.

Smart tracking

Smart tracking lijkt op een plug-in, maar werkt toch anders. Het is een goed alternatief voor wanneer je geen plug-in kunt of wilt gebruiken. Je hebt hiervoor een enhanced ecommerce datalayer nodig. Deze plug-in geeft je een uitgebreid inzicht in het winkelgedrag van je gebruikers.

Het is belangrijk om te weten dat je voor smart tracking de volgende dingen nodig hebt:

  • Een productfeed in XML-formaat

  • Een API call voor backend aankopen

Custom tracking

Past een plug-in of smart tracking nog steeds niet in jouw straatje, dan is custom tracking misschien iets voor jou. Ook hiervoor heb je een productfeed in XML-formaat en een API call voor backend aankopen nodig.

Fase 2: Kennis verzamelen

Nu je weet wat je nodig hebt om een slim CDP toe te voegen aan je personaliseringsexperiment, is het belangrijk om te weten welke kennis je nog mist om alles tot een goed einde te brengen. Soms kan het ook handig zijn om je team uit te breiden met mensen die deze kennis al in huis hebben.

Voor het gebruiken van custom personalisaties en use cases is het belangrijk dat je voldoende CSS- en HTML-kennis in huis hebt. Kennis van API calls en XML feeds is nodig wanneer je je bezighoudt met het verzamelen van data. En wil je custom tracking toepassen? Dan heb je kennis en ervaring nodig met Google Tag Manager.

Fase 3: Personalisaties

Met een slim CDP kun je makkelijk je personalisaties werkelijkheid laten worden. Zo zet je met een goed CDP binnen een mum van tijd je personalisaties live. Een groot voordeel van een slim CDP is dat je hiermee ook gemakkelijk al je personalisatieresultaten bijhoudt.

5. Hoe meet je het succes van je personalisatie?

Als je de vier stappen naar een succesvol personaliseringsexperiment hebt uitgevoerd, weet je precies wat je wilt bereiken met de personalisatie. Voor verschillende doelen zijn er verschillende manieren waarop succes gemeten kan worden. Wat deze zijn, vertellen we je graag in dit hoofdstuk.

Conversieratio verhogen

Je wilt natuurlijk het liefst dat elke bezoeker een aankoop doet, een abonnement afsluit, contact met je opneemt of zich inschrijft op jouw nieuwsbrief. Het verhogen van het aantal klanten die dit daadwerkelijk doet, is dan ook een veelgehoord (en begrijpelijk) doel van personalisatie.

Als dit het doel is van je personaliseringsexperiment, kun je dit op verschillende manieren meten:

  • Hou je conversieratio bij, voor en na je personaliseringsexperiment. Op deze manier kun je precies zien welk effect personalisatie heeft op jouw bezoekers.

  • Hou bij hoeveel van je klanten hun winkelwagen verlaten zonder de aankoop te voltooien. Ook hier is het van belang dat je kijkt naar dit getal voor, en na je personaliseringsexperiment.

  • Hou bij hoeveel geld je klanten gemiddeld per bestelling bij je uitgeven. Uiteindelijk wil je dat dit bedrag gemiddeld omhoog gaat. Daarvoor is het ook hier belangrijk om te weten hoeveel dit was voordat je met je personaliseringsexperiment begon.

Lees hierover meer in ons artikel over CRO (conversie optimalisatie).

Meer engagement met je bezoekers

Het is leuk als je bezoekers tijd doorbrengen op je website. Maar als ondernemer wil je niet alleen dat bezoekers een kijkje komen nemen, maar wil je dat ze ook daadwerkelijk interactie met je aangaan.

Het is per bedrijf verschillend hoe engagement met je bezoekers eruit ziet. Een aantal manieren om dit te meten, zijn:

  • Bekijk hoe lang je bezoekers doorbrengen op je pagina’s, voor en na je personaliseringsexperiment.

  • Bekijk hoeveel van je pagina’s door je bezoekers bekeken worden. Ook hier is het belangrijk om te weten hoe dit voor en na je personaliseringsexperiment was.

  • Bekijk hoeveel mensen zich registreren om op de hoogte te blijven van je bedrijf, producten of diensten. Nogmaals, vergelijk dit aantal met hoe het was voordat je je personaliseringsexperiment uitrolde.

Bezoekers die blijven (en actie ondernemen)

Wist je dat het gemiddelde conversieratio 2% is? Dat zijn 98% aan bezoekers die jouw website verlaten, zonder dat jij daar iets aan overhoudt. Het is daarom belangrijk om het aantal bezoekers dat blijft (en dat ook daadwerkelijk actie onderneemt) te verhogen.

Personalisatie Copy 7

Gelukkig kun je daar met personalisatie allerlei kanten mee op. Denk aan pop-ups, gepersonaliseerde advertenties of e-mails.

Dit meet je als volgt:

  • Vergelijk je conversieratio voor en na je personaliseringsexperiment.

  • Vergelijk het aantal bezoekers dat hun winkelwagen verlaat, voor en na je personaliseringsexperiment.

  • Vergelijk de conversies in bepaalde segmenten (daar waar je je bezoekers target met personalisatie) voor en na je experiment.

Terugkerende klanten

Als ondernemer wil je trouwe klanten. Klanten die terug blijven komen, ook als ze overspoeld worden met aantrekkelijke reclame van de concurrent.

Terugkerende klanten verschillen van klanten die blijven doordat ze als het ware een relatie met je opbouwen naarmate de tijd verstrijkt. Dit meet je als volgt:

  • Vergelijk het aantal klanten dat regelmatig terugkeert naar je website, voor en na je personaliseringsexperiment.

  • Vergelijk het aantal klanten dat zich inschrijft voor een loyalty programma (indien van toepassing), voor en na de personalisatie.

Personalisatie en A/B-testen combineren

Het is van cruciaal belang dat je je resultaten observeert voor en na je personaliseringsexperiment. Je kunt er enkel op die manier achter komen of de personalisatie werkt en wat je nog moet aanpassen als het niet (voldoende) blijkt te werken.

Een manier om dat te doen is door middel van A/B-testen. In het artikel conversie optimalisatie vertelden we al uitgebreid over A/B testen. Een A/B-test is een test die je resultaten voor en na de personalisatie vergelijkt. Daaruit kun je conclusies trekken: werken je personalisatie-items of moeten er nog dingen bijgeschaafd worden?

Laten we weer het voorbeeld van de fietsenwinkel nemen. Je wilt een personalisatie-items testen die gericht is op mountainbikers.

Bij een A/B-test zorg je ervoor dat een deel van de mountainbikers die jouw website bezoekt wel en een deel geen gepersonaliseerde items te zien krijgen.

Na een korte tijdsperiode (bijvoorbeeld twee weken) bekijk je de resultaten. Stel nou dat je 50 sales maakte bij de mountainbikers die geen gepersonaliseerde items te zien kregen en 150 sales bij de mountainbikers die wel gepersonaliseerde items te zien kregen.

Dit betekent dat je je conversies verdriedubbeld hebt met je personalisatie! Je A/B-test is afgerond. Nu is het tijd om je personalisatie in te zetten voor alle mountainbikers.

Het kan natuurlijk ook de andere kant opgaan. Dan blijkt het dat je personalisaties juist een tegenovergesteld effect hebben. In dat geval is het tijd om opnieuw om tafel te zitten, je personalisaties te herzien en opnieuw een A/B-test uit te voeren.

Lees hierover ook meer in ons artikel over website testing

6. Vijf personalisatie tips

Je weet nu wat personalisatie is en wat je ermee kunt. Voordat je met personalisatie aan de slag gaat, geven we je graag nog een vijftal tips mee.

Tip 1: Weet waar je het over hebt

Met het lezen van dit artikel ben je al een goed stuk op weg. Voordat je überhaupt aan de slag kunt met personalisatie, is het belangrijk dat je weet wat het is en hoe je ermee om moet gaan.

Heldere doelen

We hebben het al meerdere keren gezegd en dat zullen we blijven doen: weet wat je wilt bereiken met personalisatie. Het maakt niet uit als je er even over doet om je doelen te bedenken. Het is belangrijk dat ze er staan.

Overzicht

Weet wat je moet doen om je doelen te behalen en welke stappen je precies gaat zetten om daar te komen. Een heldere structuur is belangrijk bij personalisatie, omdat je regelmatig meerdere keren stappen teruggaat om dingen bij te schaven in het proces.

Tip 2: Een goede voorbereiding is het halve werk

We hebben je in dit artikel verschillende tools gegeven om aan de slag te kunnen met personalisatie. Een tip die we je willen meegeven, is dat het belangrijk is om je strategie goed voor te bereiden alvorens je begint.

Data verzamelen

De beste manier om je personaliseringsexperiment voor te bereiden, is door de data te verzamelen die je nodig hebt. Verzamel alle klantdata die je moet gebruiken om sterke personalisatie-items op te zetten en je kans op een succesvolle strategie wordt direct vergroot.

Tip 3: Investeer in een slim CDP

Een slim CDP is onmisbaar bij personalisatie. Beperk jezelf niet door alles zelf te willen doen. Ja, jij weet veel over je klanten, maar volledige klantdata die altijd up-to-date is, is binnen personalisatie nog veel meer waard. Wij adviseren je dan ook graag het CDP van Squeezely.

Tip 4: Blijf analyseren

Het doel van personalisatie is dat jij er loyale klanten aan overhoudt. Om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat de relatie tussen jou en je klanten van jouw kant ook goed is.

Een manier om dat te bereiken, is door bovenop de wensen en behoeftes van je klanten te zitten. Door continu je personalisatie-items te analyseren, weet je het direct wanneer die wensen en behoeftes veranderen. Dat is voor jou belangrijk om te weten, omdat jij je gepersonaliseerde items dan aan kunt passen voor nóg meer succes.

Tip 5: Maak personalisatie een vast onderdeel van je bedrijf

Personalisatie is een fantastische, klantgerichte strategie binnen marketing. Klanten verwachten het ook te ervaren. Je kunt daarom eigenlijk niet meer zonder…

7. Conclusie

Je weet nu alles over personalisatie. We vatten voor jou de belangrijkste punten nog even samen.

In dit artikel leerde je:

  • wat personalisatie is

  • waarom personalisatie een goede strategie is voor jouw bedrijf

  • welke vormen van personalisatie er zijn

  • hoe jij zelf aan de slag kunt met personalisatie

Met deze kennis kun jij aan de slag om personalisatie toe te passen in jouw marketingplan. Kun je nog wat hulp gebruiken? Als online marketing bureau helpen we je graag verder!

Advies over jouw  personalisatie-strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere personalisatie-strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan