Alles over On-page SEO in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over On-page SEO in 2024. Met deze On-page SEO gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij
- wat on-page SEO is
- waarom on-page SEO zo belangrijk is
- hoe on-page SEO werkt
- welke factoren je op je website kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid
- hoe on-page SEO er in de toekomst uit gaat zien
- welke tools je kunt gebruiken om on-page SEO succesvol in te zetten
In dit artikel
1. Introductie van on-page SEO
Als bezoeker ben je zelf hoogstwaarschijnlijk vooral bezig met de beleving van de website. Hoe lang het duurt voordat een pagina geladen is, bijvoorbeeld. Of hoe eenvoudig het is om een product te bestellen in een webshop en hoe overzichtelijk de contactpagina is.
Google let ook op meerdere factoren om te bepalen of een website ‘goed’ is voor een bepaalde zoekopdracht.
Google is immers een stuk technischer ingesteld.
De zoekmachine kijkt onder andere naar de voorkant van de website en bepaalt zo of deze ‘juist’ is ingericht voor een bepaald zoekwoord.
Door middel van on-page SEO kun jij Google hier een handje bij helpen.
Aan de hand van verschillende tools kun je checken waar er op jouw site nog winst te behalen valt waardoor je beter kunt gaan ranken in Google.
In dit artikel vertellen we je welke tools en technieken dat zijn.
Advies nodig over on-page SEO?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je SEO-strategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
2. Wat is on-page SEO?
De naam zegt het eigenlijk al: on-page SEO zijn optimalisatie mogelijkheden op je website die je aan de voorkant ziet.
Je optimaliseert verschillende webpagina’s voor de zoekmachine. Maar Google is niet de enige die er baat bij heeft, want het is voor de gebruiker ook heel prettig om een website te bezoeken die volledig geoptimaliseerd is.
Als je on-page SEO namelijk goed toepast, gaat ook de gebruikerservaring erop vooruit.
Begin je net met SEO? Dan is on-page misschien wel het makkelijkste onderdeel dat je zelf kunt toepassen. Het is geen ingewikkeld technisch proces en met basiskennis van jouw eigen website, kom je al een heel eind.
Handig om te weten: on-page SEO wordt heel vaak ook on-site SEO genoemd.
Misschien vraag jij je af, wat is off-page SEO dan precies? Dat zijn SEO-technieken die niet op je website gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding.
3. Waarom is on-page SEO belangrijk?
Nu duidelijk is wat on-site SEO wél en niet is, is het tijd om duidelijk te maken waarom we er bij Brandfirm er een heel artikel aan wijden.
Het antwoord? On-page SEO maakt anno 2024 nog steeds het verschil.
Google bepaalt hoe ‘relevant’ een webpagina is voor een specifieke zoekopdracht aan de hand van eigenschappen op deze pagina. Google wil de gebruiker immers het beste resultaat tonen voor zijn of haar zoekopdracht.
Het algoritme van de zoekmachine gaat vervolgens op zoek naar de beste content voor deze zoekopdracht.
Aangezien er miljarden websites zijn, moet Google soms diep graven voor het beste resultaat. Wanneer jij je site helemaal hebt geoptimaliseerd, ben je aantrekkelijker voor Google en kom je steeds hoger in de rankings te staan.
Het antwoord op de vraag: waarom is on-page SEO belangrijk is dat zonder on-page SEO Google in het duister tast.
On-site optimalisatie zorgt er ook voor dat je eerder opvalt in de zoekmachine, wat je een betere positie in de Search Engine Result Page (SERP) oplevert. En met het veranderbare algoritme van Google is dat geen overbodige luxe.
4. Hoe werkt on-page SEO?
De basis van on-page SEO is: in hoeverre matcht jouw webpagina met de zoekopdracht die wordt ingevoerd door een gebruiker?
Dit werkt anno 2024 nog steeds aan de hand van zoekwoorden en de manier waarop deze op een webpagina verwerkt worden.
Voorbeeld: je hebt een webshop met voetballen. Dan verwacht je (na het doen van een uitvoerig zoekwoordenonderzoek) dat je toekomstige klanten voornamelijk zoeken in Google op zoektermen zoals ‘voetbal kopen’, ‘voetbal online kopen’, ‘voetbal bestellen,’ etc. Hoe beter jij deze zoekwoorden verwerkt op je webpagina – en dan bedoelen we op meer plekken dan alleen in de broodtekst – hoe eerder Google jouw webpagina koppelt aan deze zoekopdrachten van potentiële klanten.
Alhoewel Google inmiddels een stuk slimmer is, blijft de kern van on-page SEO toch het bovenstaande voorbeeld. Google gaat als het ware over je hele webpagina heen en zoekt actief naar de juiste zoekwoorden.
Zoekwoordenonderzoek
Je voelt de bui vast al hangen: zonder een kwalitatief zoekwoordenonderzoek kun je niet aan de slag met on-page optimalisatie.
Google werkt namelijk op basis van de zoekwoorden die je selecteert voor een specifieke webpagina.
Om je op weg te helpen geven we je een kort stappenplan hoe je voor een webpagina een zoekwoordenonderzoek kunt doen.
Stap 1: brainstorm naar de zoekintentie van de gebruiker
Pak pen en papier erbij en schrijf op waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn wanneer ze op jouw website komen.
Is dat omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe voetbal (uit het eerder genoemde voorbeeld) of is dat omdat ze advies willen of juist meer informatie willen over een specifiek onderwerp?
Een gebruiker kan onder andere een koopintentie hebben, zitten met een vraag die ze beantwoord willen hebben of op zoek zijn naar een dienstverlener die ze verder kan helpen.
Wanneer de zoekintentie helder is, kun je verder naar stap 2.
Stap 2: schrijf alle mogelijke zoekopdrachten op in een online document
Schrijf alle mogelijke zoekopdrachten die jouw potentiële klanten kunnen intikken in Google op in een online document. Maak een lijst met ‘ruwe zoekwoorden’.
Dit kunnen ook synoniemen en langere woorden en korte zinnen zijn. Deze laatste zoekwoorden worden ook wel ‘longtail keywords’ genoemd. Deze zijn een stuk specifieker dan de andere keywords.
In het voorbeeld van de voetbal webshop ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:
Stap 3: voer alle mogelijke zoekwoorden in een SEO-tool
Dit kan bijvoorbeeld in de Keyword Planner van Google, Ahrefs en Ubersuggest.
Je krijgt bij elk zoekwoord een zoekvolume per maand te zien én een concurrentie indicatie. Dit laatste toont aan hoe ‘moeilijk’ het is om hoger in de SERP te komen staan.
Hoe minder concurrentie, hoe sneller je door on-page SEO een toppositie kunt claimen in Google.
Zie hieronder een screenshot van hoe dit in Google’s keyword planner eruit ziet:
Stap 4: selecteer het focus zoekwoord van de webpagina
Het focus zoekwoord is het zoekwoord met een hoog zoekvolume en redelijk lage concurrentie. Met dit zoekwoord ga je nu aan de slag met on-page SEO.
Stap 5: maak een lijstje met relevante zoekwoorden
Maar het is voor de gebruiker niet aantrekkelijk om op een webpagina te komen waar wordt gestrooid met één zoekwoord.
Om de gebruikerservaring te verbeteren, gebruik je ook longtail keywords en synoniemen op de webpagina.
Google vindt anno 2024 de ervaring van de gebruiker steeds belangrijker, waardoor het voor je zoekresultaten ook beter is wanneer je een natuurlijk afwisseling hebt met relevante zoekwoorden die te maken hebben jouw focus zoekwoord.
Na het doen van een zoekwoordenonderzoek kun je beginnen met on-page SEO. Er zijn een aantal rankingsfactoren waar Google op let wanneer de robots van de zoekmachine over je webpagina scannen.
In het volgende hoofdstuk leggen we je uit wat deze rankingsfactoren zijn en hoe jij de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek bij deze onderdelen toe kunt passen voor een beter resultaat in Google.
Ontvang gratis groeitips
- +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.
5. On-page SEO rankingsfactoren
In dit hoofdstuk ontdek je hoe on-page SEO er in de praktijk uitziet. Voor on-page optimalisatie focust Google zich op:
- Content
- Structured data
- Title tags
- Links
- Image alt-tags
- Header tags
- SEO vriendelijke URL’s
Google heeft een aantal criteria opgesteld om ervoor te zorgen dat de gebruiker de juiste zoekresultaten geserveerd krijgt die past bij zijn zoekopdracht.
Google focust zich onder andere op:
- de overall gebruikerservaring wanneer ze voor het eerst op een webpagina komen.
- de content op de pagina (is deze relevant voor de zoekopdracht?).
- hoe gebruikers reageren op de content (hoe lang zitten ze op de pagina? Klikken ze meteen weg? Dit helpt Google bepalen of de pagina relevant is of niet).
- hoe betrouwbaar en authentiek de pagina is (lees: geen duplicate content en een hoge mate van autoriteit).
Met de volgende rankingsfactoren zorg jij dat jouw website aan de eisen van Google voldoet. We leggen ze hier één voor één uitgebreid aan je uit.
Content
Google hecht steeds meer waarde aan content. Teksten moeten geschreven worden met de gebruiker in het achterhoofd en niet ‘om maar te scoren in Google’ (lees hierover meer in ons artikel over overtuigend schrijven).
Hierdoor is content een belangrijk onderdeel geworden van on-site SEO.
We geven je graag een aantal tips hoe je de content kunt optimaliseren voor een betere gebruikerservaring én ranking in de SERP.
Meer weten over SEO content schrijven? Lees dan ons artikel over goede SEO teksten.
#1 Zoekwoord staat in eerste 100 woorden
Zo weten Google en de gebruiker allebei direct waar een tekst over gaat. Aangezien er zoveel informatie op het web te vinden is, haken we als mensen snel af wanneer ze te lang moeten zoeken naar het onderwerp van de tekst. Een tip voor on-page optimalisatie is dan ook: zorg dat je het focus zoekwoord op een natuurlijke manier verwerkt in de eerste 100 woorden (de intro/lead).
#2 Keyword density
Keyword density houdt in: hoe vaak gebruik jij je focus zoekwoord in verhouding met de rest van de tekst? Al moeten we hier wel een kanttekening bij plaatsen. Het werkt namelijk niet om je tekst maar vol te proppen met het focus zoekwoord. Google vindt dit spammy en de gebruiker vindt het ook alles behalve leesbaar. Het draait dus om de balans. Je kunt een density van 3% aanhouden als graadmeter (in hoofdstuk 7 lees je over de SEO-tools die je hiervoor kunt gebruiken). Maar over het algemeen geldt de regel: de leesbaarheid van de tekst gaat voor de keyword density.
#3 Content die aansluit bij de zoekintentie
Je hebt onderzocht waar de gebruiker naar op zoek is. Zorg dan wel dat de tekst die jij op je webpagina plaatst, hierbij aansluit. Wanneer de gebruiker op zoek is naar uitleg over een begrip of product, zorg dan dat je die informatie op je webpagina hebt staan. Aangezien Google alleen relevante resultaten toont, is dit echt noodzakelijk voor on-page SEO.
Je hebt verschillende zoekintenties:
- Mensen zijn op zoek naar informatie
- Mensen zijn op zoek naar een specifieke locatie
- Mensen zijn research aan het doen voor een toekomstige aankoop
- Mensen zijn ‘actief’ op zoek naar een product om te kopen
Wil je erachter komen wat de zoekintentie is bij een focus zoekwoord dat je wil gaan gebruiken? Type dan het zoekwoord in de zoekbalk in. Woorden zoals ‘hoe’, ‘methodes’ en ‘manieren’ verklappen dat er een informatiebehoefte is. Woorden als ‘de beste’ of ‘de top 10’ laten een commerciële behoefte zien. Hier pas jij je content vervolgens op aan.
#4 Content die past bij de huidige SERP
Bekijk voordat je een webpagina gaat schrijven en vormgeven voor een specifiek focus zoekwoord, hoe de huidige SERP eruit ziet. Hier kun je heel veel waardevolle informatie uit halen. Zo kun je zien welke content er over dit onderwerp wordt geschreven. Zijn het vooral how-to-guides, lijstjes of misschien wel hele lange informatieve teksten? Dit geeft een goed beeld van wat nu goed werkt in Google.
Kijk ook naar het aantal woorden. Als de nummer #1 een tekst over datzelfde zoekwoord heeft van 1000 woorden, heeft het weinig zin als je ‘maar’ 300 woorden schrijft over dit onderwerp.
#5 Vermijd ‘thin content’
Het klinkt misschien logisch om een aparte landingspagina te maken voor verschillende zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een pagina voor bruidsjurken, trouwjapon, trouwjurk etc. Je wilt immers dat je website wordt gevonden op alle drie de zoekwoorden. Wat er dan gebeurt, is dat jij drie keer dezelfde content toe gaat voegen aan deze pagina’s.
Deze ‘strategie’ wordt ook vaak gebruikt wanneer een bedrijf meerdere locaties heeft. Denk bijvoorbeeld aan een landingspagina voor ‘voetbalshop Maastricht’ en ‘voetbalshop Arnhem’.
Het resultaat? Meerdere pagina’s met zogeheten ‘thin content’. Deze content is van lage kwaliteit en is allemaal maar bedoeld om aan het juiste aantal woorden te komen voor Google. De content is niet geschreven om de websitebezoeker ook daadwerkelijk van informatie te voorzien.
Google beoordeelt ‘thin content’ minder goed en content van hoge kwaliteit wordt juist gepusht in de rankings. De oplossing? Maak één knallende copy met alle zoekwoorden erin verwerkt zodat je gaat ranken op deze goede pagina met verschillende zoekwoorden. Dit kan door aparte alinea’s te maken met een H2.
Bijvoorbeeld:
Advies over jouw SEO strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Structured Data
#1 Rich snippets met schema markup
Rich snippets zijn zogeheten ‘bijzondere’ zoekresultaten in de SERP van Google. Ze vallen extra op en zijn daarom misschien nog wel waardevoller dan een toppositie. Denk bijvoorbeeld aan een uitgelichte video, een stappenplan, een antwoord op een veelgestelde vraag over jouw focus zoekwoord.
Google haalt deze informatie uit speciale schema markups. Zo heb je onder andere een:
- How-to markup
- Product markup
- Review markup
- Recipe markup
- FAQ markup
- Local business markup
- Book markup
Alle schema markups vind je via Schema.org.
Gebruik je Wordpress? Dan kun je door middel van plugins, zoals Yoast en Rank Math, een schema markup aan je webpagina toevoegen. Je kunt je structured data ook checken via de Structured data testing tool van Google. Hierin kun je eenvoudig zien of de structured data goed is geïmplementeerd.
Meer hierover lees je in ons artikel over Technische SEO.
Page title
#1 Zoekwoord vooraan in page title
Verwerk je focus zoekwoord het liefst vooraan in je page title/title tag. Dit geeft Google een heel duidelijk signaal waar de pagina over gaat. Lukt dit niet omdat je anders in de knoop komt met de rest van de zin? Probeer het focus zoekwoord dan zoveel mogelijk aan het begin van de page title te zetten.
#2 Unieke page titles
Wees origineel en zorg dat je je concurrenten niet kopieert. En zorg ervoor dat elke pagina een unieke page title heeft.
#3 Kies voor een lengte van maximaal 60 karakters
De ideale lengte van een page title is gemiddeld 55 karakters. Maak je een te lange page title? Dan kapt Google hem af.
#4 Question page titles voor een hogere CTR
Backlinko.com heeft onderzocht dat pagina’s met een vraag in de title tag/page title, zorgt voor een hogere CTR (Click Through Rate). Ons advies? Stel een vraag in je titel. Mits het relevant is voor de gebruiker, natuurlijk.
#5 Gebruik powerwoorden
Overtuig de gebruiker om op je link te klikken door powerwoorden te gebruiken zoals: gratis, op = op, nieuw, tips en stappenplan.
Lees hiervoor ook ons artikel over overtuigend schrijven.
Meta description
#1 Title tag modifiers
Voeg in de meta description ook synoniemen toe of termen waar je tekst óók over gaat. Zo wordt je webpagina ook op die termen gevonden.
#2 Een volledige meta description
Verwerk in je meta description het focus zoekwoord én synoniemen of varianten van je zoekwoord. Waarom? Omdat Google deze woorden dikgedrukt maakt in de zoekresultaten, waardoor jouw zoekresultaat opvalt tussen de rest.
#3 Lengte tussen de 120 en 157 karakters
Op desktop kunnen de meta descriptions zelfs 164 karakters lang zijn, maar op mobiel worden ze maar tot 120 karakters getoond. Zorg dan ook dat de belangrijkste informatie tussen de 110 en 120 karakters staat!
#4 Gebruik emoji’s
Wil je extra opvallen? Maak dan gebruik van symbolen of emoji’s. Het oog van de gebruiker zal hier eerder op blijven rusten.
#5 Eindig met een duidelijk CTA
Wat wil je dat de gebruiker doet met de informatie die je geeft? Op je link klikken natuurlijk! Moedig de gebruiker aan door te eindigen met een hele duidelijke CTA zoals ‘klik hier’, ‘lees meer’ etc.
Links
#1 External outbound links
Externe links geven Google een seintje waar je webpagina over gaat en bevestigt dat jouw webpagina van hoge kwaliteit is. Wanneer jij naar externe websites linkt, toont dit aan dat jij een soort kennisbank bent voor de informatie over een bepaald onderwerp. Pagina’s met externe links worden over het algemeen ook hoger in de zoekresultaten getoond.
#2 Interne links
Voor SEO is het enorm belangrijk om pagina’s ook intern met elkaar te verbinden (ook om interne concurrentie te voorkomen). Dit kan aan de hand van interne links. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt, link je op de pagina van het product naar de overkoepelende categorie en vervolgens ook naar de homepage.
Dit is waarom je interne links nodig hebt:
- Interne links dragen bij aan de structuur en gebruiksvriendelijkheid van je website.
- Mede door de interne links snapt Google de hiërarchie van een website.
- De interne links zorgen er voor dat de link equity (de autoriteit waarde van je website) verspreid wordt over de gehele website.
- Door deze interne links kunnen de robots van Google nieuwe pagina’s crawlen (ontdekken). Als de zoekmachine niet bij je nieuwe pagina’s kan komen, dan worden ze ook niet zichtbaar in de zoekresultaten.
Zo maak je goede interne links:
- Link naar relevante pagina’s. Bijvoorbeeld van de pagina over voetballen naar de pagina over voetbalschoenen.
- Gebruik bij een interne link een ankertekst (ook wel anchor tekst genoemd) met het zoekwoord van de pagina waar je naartoe linkt. Wanneer je linkt naar de pagina over voetbalschoenen is je ankertekst ook ‘voetbalschoenen’. Let wel: doe dit niet te vaak. Dit komt spammy over bij Google.
- Link terug naar de categorie waar de pagina onder valt (eventueel ook de subcategorie).
#3 De juiste hoeveelheid links
Nu je weet waarom het zo goed is om gebruik te maken van links op je website, snappen we dat je daar enthousiast mee aan de slag gaat. Maar toch is het belangrijk om hier een balans in te vinden. Te veel links komt voor de gebruiker een beetje spammy over en ook Google wordt dan wantrouwig. Daarnaast verdeel je de linkwaarde (autoriteit) over alle uitgaande links. Wanneer je maar één link in je webpagina hebt staan, krijgt deze dus 100% van de autoriteit: de link equity. Heb je 100 links op een pagina staan? Dan krijgt elke link een stukje van deze link equity. Waardoor de links als minder waardevol worden gezien door de zoekmachine.
Image ALT-tekst
#1 Geef je afbeeldingen een duidelijke naam
In plaats van afbeeldingen te uploaden met de bestandsnaam IMG_1234.jpg, geef je de afbeelding een goede naam. Een aantal tips:
- Beschrijf wat je op de foto ziet
- Gebruik als het kan je focus zoekwoord
- Gebruik – of _ tussen de woorden in
#2 Geef je afbeeldingen een ALT-tekst
ALT-tekst staat voor Alternative Text. Deze woorden worden getoond wanneer de afbeelding niet goed kan laden, maar wordt ook gebruikt om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Wanneer slechtzienden op jouw website komen, wordt de alternatieve tekst aan ze voorgelezen. Het is dus belangrijk dat de ALT-tekst beschrijft wat je op de afbeelding ziet en dus NIET wat je op de pagina kunt lezen. In een ideale wereld kun je daar je focus zoekwoord in verwerken, maar dit kan dus niet in alle gevallen.
Tegenwoordig wordt de ALT-tekst vaker gebruikt om je afbeeldingen zichtbaar te maken in Google Images; ter ondersteuning van je content. Het is hier juíst belangrijk dat je in de ALT-tekst het focus zoekwoord noemt.
Ter indicatie:
#3 Comprimeer je afbeeldingen
Dit heeft alles te maken met de laadtijd van je website. Als mensen zijn we hartstikke ongeduldig. Wanneer een website veel te langzaam laadt, klikken we weg. Gebruik tools zoals TinyPNG, ImageOptim of WP Smush om je afbeeldingen te comprimeren.
Header tags
Op een website kun je kiezen uit een H1 tot H6. Hoe hoger het getal hoe minder belangrijk de kopjes worden gezien door de gebruiker en door Google. Over het algemeen bevat één pagina een H1, een paar H2’s en eventueel een H3.
Bijvoorbeeld:
Header tags geven (1) structuur aan je tekst, (2) maken een tekst toegankelijk en makkelijker te scannen en (3) werken bevorderlijk voor SEO.
#1 Gebruik een duidelijke H1
Zeker nu Google aan het rommelen is met meta titles en descriptions, is het verstandig om een H1 te hebben die de lading van de webpagina dekt. Zorg voor een aantrekkelijke copy waarin het zoekwoord verwerkt is. Hiermee help je Google (maar ook de gebruiker) om beter en sneller te begrijpen waar de tekst over gaat.
Belangrijke dingen die je moet weten over de H1:
- De H1 staat gelijk aan de titel van de pagina
- H1 bevat het focus zoekwoord
- H1 moet altijd uniek zijn
- Elke webpagina bevat maar één H1
- In HTML ziet de H1 er zo uit: <h1>Titel pagina</h1>
#2 Verwerk de extra zoekwoorden in H2
Je hebt bij je zoekwoordenonderzoek meerdere relevante zoektermen gevonden. Deze kun je verwerken in je subkoppen (H2). Doe dit wel op een zo natuurlijk mogelijke manier, waardoor de tekst nog lekker leesbaar blijft.
Belangrijke dingen die je moet weten over de H2:
- Een pagina kan meerdere H2’s hebben
- Elke H2 moet uniek zijn
- Een H2 komt altijd pas na de H1
- Zie ze als hoofdstukken van een boek en deel hier je content mee in logische en behapbare stukken tekst
- Bevat (sub) zoekwoorden of long tail zoekwoorden
SEO vriendelijke URL’s
#1 SEO vriendelijke URL’s:
- zijn zo kort mogelijk (hoe minder woorden, hoe meer waarde Google hecht aan elk afzonderlijk woord. Vermijd dus overbodige woorden en gebruik alleen het focus zoekwoord)
- bevatten het focus zoekwoord
- hebben een duidelijke structuur
- laten zien hoe de hiërarchie van de website is opgebouwd
- Zet het focus zoekwoord zoveel mogelijk links in de URL
- Gebruik geen speciale tekens (#, ?, hoofdletters etc.) Google kan dit minder goed lezen en de URL wordt minder leesbaar voor de gebruiker
Voorbeeld:
Hier is het duidelijk dat het gaat om de aangeboden dienst: zoekmachine optimalisatie.
Dit is niet alleen handig voor de gebruiker, ook Google profiteert van een georganiseerde URL. Deze informatie gebruikt de zoekmachine om de relevantie van een webpagina te bepalen. Door deze informatie kan Google de pagina tonen bij het juiste zoekwoord - en dat nog zonder dat er naar de content gekeken moet worden.
Goed om te weten: als de ankertekst past bij de URL die eraan gekoppeld zit, zijn er meer gebruikers geneigd om op de link te klikken.
#2 301-redirects
Pas je de URL van een pagina aan? Zorg dan dat een redirect aanmaakt. Deze 301 begeleid je de gebruiker naar de nieuwe en juiste URL vanaf de oude URL. Zo geef je de opgebouwde waarde van de oude URL door naar de nieuwe URL.
6. On-page optimalisatie voor gevorderden
#1 Optimaliseer voor featured snippet
Je kunt je webpagina optimaliseren voor een featured snippet. Dit kan door de leesbaarheid te vergroten.
Een paar tips om je webpagina aantrekkelijker te maken voor een featured snippet:
- breek je content op met H2’s en H3’s
- werk met bulletpoints
- schrijf in korte alinea’s
- gebruik afbeeldingen, video en illustraties die je content ondersteunen
- gebruik dikgedrukte en schuine woorden om de tekst scanbaar te maken
- werk met een stappenplan
Lees hierover meer in ons SEO artikel.
#2 Breid je content uit over één onderwerp
Schrijf je een groot artikel (bijvoorbeeld deze skyscraper over on-page SEO)? Zorg dan dat je ook schrijft over subonderwerpen die hier relevant bij zijn. Wanneer je een artikel schrijft over het brouwen van bier, dan ga je het ook hebben over hop, gisten en speciaal bier.
Wil je erachter komen welke relevante termen er bij jouw focus zoekwoord passen? De meeste SEO tools hebben daar een optie voor. Bij Ahrefs kun je bijvoorbeeld makkelijk filteren in de sidebalk.
7. Tools voor on-page SEO
Gelukkig zijn er meerdere tools die on-page SEO voor jou makkelijker maken. We zetten er drie op een rij: Ahrefs Content Gap, Yoast SEO en Screaming Frog.
Ahrefs Content Gap
Ahrefs heeft een hele handige tool om te ontdekken welke informatie je nog mist over je focus keyword: The Content Gap. Hoe het werkt: je vult relevante URL’s in van concurrenten over hetzelfde onderwerp. Daarna krijg je een rij met interessante zoekwoorden te zien. Naast deze zoekwoorden staat welke concurrent ze al wel gebruikt en welke niet. Sorteer bijvoorbeeld op zoekvolume of concurrentie zodat je kunt zien waar er nog winst te behalen valt op je eigen website.
Yoast SEO
Yoast SEO zit ingebouwd bij de meeste Wordpress websites. Het is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je aan de hand van een aantal groene of rode bolletjes kunt zien of je webpagina aan de SEO eisen van Google voldoet. Je kunt ook eenvoudig je meta title en meta description invullen. Je ziet aan de smiley direct of je op de goede weg bent. Wel zo makkelijk!
SEOquake
Deze gratis extensie van Google Chrome maakt inzichtelijk hoe je webpagina er nu voor staat. Wanneer je klikt op ‘diagnosis’ krijg je te zien wat je huidige meta title en meta description is en of je ALT-teksten op je website hebt staan. Ook kun je zien hoeveel tekst je op je pagina hebt staan en of je al gebruikmaakt van headings (H1, H2, etc.).
Wil je zien hoe de keyword density is op een pagina? Klik dan op de optie ‘density’ en vul onderaan je focus zoekwoord in. Je kunt direct zien hoe vaak je deze term gebruikt en waar je deze term gebruikt. In je headings bijvoorbeeld.
Je kunt deze tool connecten met SEMrush voor optimaal gebruik.
8. Google update!
Sinds augustus 2021 past Google meta titles aan. Dit deden ze al met de meta descriptions, maar nu wordt er dus ook geëxperimenteerd met het aanpassen van de meta title.
De reden? Google wil de gebruiker zo goed mogelijk dienen. Dit kan door de meta title te kiezen die het beste past bij de zoekopdracht van de gebruiker. De meta title die Google gebruikt is in de meeste gevallen de H1 of de eerste H2. Dit deden ze al met de meta description. Deze plukten ze van de webpagina om de gebruiker zo goed mogelijk antwoord te geven op zijn vraag.
Maar wat gebeurt er dan met de zoekwoorden die je zo zorgvuldig in je meta title en meta description hebt verwerkt? Aangezien Google nog aan het testen is, gaat de waarde van deze zoekwoorden niet verloren. Het heeft dus gewoon nut om je meta title en meta description volgens de tips & tricks van hierboven uit te werken. Ondanks dat Google de title tags door elkaar husselt, blijf je alsnog ranken op jouw focus zoekwoorden.
De kans is groot dat Google dit blijft doen. De gebruiker staat in 2024 namelijk steeds meer op plek #1. Wil je Google voor blijven? Zorg er dus altijd voor dat je H1 geoptimaliseerd is voor je focus zoekwoord. Wanneer Google deze dan overneemt, heb je daar toch enigszins controle op gehad.
9. Extra tip: investeer in een mobile friendly website
Staar je niet blind op de desktop! Het gros van de mens scrollt op een website met hun mobiele telefoon. Wees hier dan ook op voorbereid. Google gebruikt tegenwoordig de mobiele versie van je website voor de indexering en ranking van je website. Dit wordt ook wel mobile-first index genoemd. Dit is waar je onder andere rekening mee moet houden voor een mobiele on-site optimalisatie:
- korte alinea’s
- gecomprimeerde afbeeldingen
- snelle laadtijd
- leesbaar font in de juiste grootte
- breek de content op met afbeeldingen en video’s
10. Conclusie
Tijd om alles wat je geleerd hebt over on-page SEO in een kort overzicht te zetten.
In dit artikel heb je geleerd:
- wat on-page SEO is.
- dat on-page SEO bedoeld is om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten én tegelijk Google te vriend te houden.
- dat on-page SEO noodzakelijk is voor Google om je website beter te snappen (en zo ook beter te ranken in de SERP).
- hoe je een zoekwoordenonderzoek moet doen voordat je aan de slag gaat met on-page SEO.
- wat de rankingsfactoren van on-page SEO zijn: content, structured data, title tags, links, image ALT-tekst, headings en SEO vriendelijke URL’s.
- over SEO vriendelijke content:
- zoekwoord in eerste 100 woorden
- keyword density van 3%
- content die aansluit bij de zoekintentie
- content die past bij de huidige SERP
- het vermijden van thin content
- over on-page SEO & structured data:
- optimaliseer voor rich snippets met een scheme markup
- over een goede meta title:
- zoekwoord vooraan
- lengte maximaal 60 karakters
- gebruik (unieke) vragen voor een hogere CTR
- verwerk powerwoorden in de title
- over een goede meta description:
- bevat focus zoekwoord + synoniemen en sub-zoekwoorden
- lengte 120-157 karakters
- belangrijkste informatie staat tussen 110 en 120 karakters
- eindigt met een CTA
- bevat emoji’s
- dat interne links onmisbaar zijn voor Google. Het maakt je website immers beter te navigeren en makkelijker te crawlen door Google. Tevens verdeelt het de link equity over je website.
- dat je afbeeldingen een bestandsnaam en ALT-tekst moet geven die het focus zoekwoord bevat.
- dat je afbeeldingen moet comprimeren (ook voor de mobielvriendelijkheid van je website).
- dat je pagina een H1, H2 en eventueel ook een H3, H4, etc. kan bevatten.
- dat SEO vriendelijke URL’s kort zijn, het zoekwoord bevatten en een duidelijke structuur hebben die de hiërarchie van een website aantoont.
- dat je je content ook kunt optimaliseren voor featured snippets. Onder andere door te werken met bullet points en dikgedrukte woorden.
- dat je met behulp van de Ahrefs Content Gap, Yoast SEO tool en Screaming Frog extensie on-page SEO eenvoudiger kunt maken.
- dat Google nu ook meta titles handmatig aanpast (en dat je dat kunt oplossen door ook een goede H1 te schrijven).
Met deze kennis op zak kun jij je website aan de voorkant optimaliseren voor betere rankings in Google.
Welke on-page optimalisatie ga je als eerste doorvoeren? Laat het ons weten in de reacties!
En heb je hulp nodig van doorgewinterde marketeers? Vraag dan onze analyse aan en schakel ons dan in als online marketing bureau.
Advies over jouw SEO-strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere SEO-strategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis