Alles over Lokale marketing in 2024
In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over lokale marketing in 2024. Met deze lokale marketing gids bij de hand lukt het jou ook.
Na het lezen van dit artikel weet jij
- Wat lokale marketing is
- Waarom lokale marketing jou kan helpen het beste uit jouw bedrijf te halen
- Welke verschillende lokale marketing kanalen er zijn
- Wat de trends zijn binnen lokale marketing-land
In dit artikel
1. Wat is lokale marketing?
Je denkt bij lokale marketing misschien al gauw aan een familiebedrijf dat bekend is in de buurt, maar waarvan niemand anders buiten het dorp ooit gehoord heeft. Niets is echter minder waar! Lokale marketing is namelijk effectief voor alle bedrijven met een fysieke locatie.
Lokale marketing is een marketingstrategie waarbij jouw ideale klant centraal staat. Voor een succesvolle online strategie is het daarom belangrijk om precies te weten wie jouw ideale klant is. Een onderdeel van het leren kennen van jouw ideale klant is te weten waar die woont. En, verrassing, dat is vaak in de buurt van jouw bedrijfslocatie.
Mensen shoppen graag in de buurt. Wist je dat meer dan 93% van de consumenten hun dagelijkse inkopen doet binnen een radius van 20 minuten van hun huisadres? Dat zijn talloze potentiële klanten die jij misloopt wanneer jouw lokale marketingstrategie niet on point is.
Daarbij is het voor je klanten ook praktisch als jij in de buurt zit. Zo kunnen ze jou makkelijk bezoeken en loopt de levering van jouw producten ook in de buurt.
Daarnaast heb je bij lokale marketing een concurrentievoordeel. Jij bent waarschijnlijk de enige, of in ieder geval een van de weinigen, in jouw branche in de buurt. Dat is een hoop waard! Zeker als je weet dat mensen het liefst in de buurt hun geld uitgeven.
Daarom is het goed om je bij lokale marketing te richten op jouw fysieke bedrijfslocatie en de plekken daaromheen.
Local marketing is dus niet stoffig of enkel relevant voor de internetloze ondernemer die overleeft op mond-tot-mondreclame. Integendeel, local marketing kan de sleutel zijn tot een succesvolle onderneming.
Je moet alleen wel weten hoe je dit het beste aanpakt. Wat onze aanbevolen stappen zijn, lees je in de rest van dit artikel.
Advies nodig over Lokale marketing?
- Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je lokale strategie
- We besteden 4-6 uur aan de analyse
2. Het geheim van lokale marketing
Voor wie?
Elke ondernemer die bezocht kan worden voor hun diensten of producten moet een lokale marketingstrategie hebben. Het maakt daarbij niet uit of je een winkel hebt, een café, een schoonheidssalon of een adviesbureau. Het belangrijkste is dat jouw ideale klant bij je op bezoek kan komen.
Grote bedrijven
Het is een mythe dat enkel kleine en middelgrote bedrijven baat bij hebben bij lokale marketing. Een goede lokale marketingstrategie is ook (en misschien wel juist) interessant voor grote bedrijven en franchises.
Ga maar na bij jezelf en denk eens aan dat ene bedrijf waar je regelmatig langsrijdt. In je hoofd vormt zich waarschijnlijk het plaatje van de vestiging in jouw buurt, en niet van een landelijk reclame programma.
Online bedrijven
Run jij een online business en krijg jij niet dagelijks klanten over de vloer? Ook dan is lokale marketing iets voor jou.
Ja, de wereld ligt aan je voeten als online ondernemer: iedereen kan jouw diensten moeiteloos afnemen. Toch moet je ergens beginnen, jouw bedrijf komt niet zomaar van de grond. Lokale marketing is daarom ook voor online ondernemers de perfecte manier om het balletje aan het rollen te krijgen.
Het feit dat jouw kantoor in de buurt zit van jouw ideale klant, kan al enorme waarde toevoegen. Zo zijn potentiële klanten sneller geneigd een online aankoop bij jou te doen als zij zien dat je in de buurt gevestigd bent.
Waarom lokale marketing werkt
Eerder vertelden we al dat het overgrote deel van de consumenten hun dagelijkse inkopen dicht bij huis doet. Dat is een enorme hoeveelheid potentiële klanten, waar jouw ideale klant zeker ook tussen zit.
Om die locaties in de buurt te vinden, gebruikt het gros van de consumenten een zoekmachine. Wist je dat “in de buurt”-zoekopdrachten zelfs viervoudigd zijn in de afgelopen tijd? Als jouw onderneming via een zoekmachine te vinden is, ben jij dus één van de mogelijkheden die zichtbaar wordt voor jouw ideale klant.
Het wordt nog mooier: zo’n 88% van al deze zoekopdrachten leidt binnen een dag tot een telefoontje of bezoek aan jouw onderneming! Dat percentage wordt zelfs nog hoger als jouw website makkelijk te gebruiken is voor mobiele gebruikers.
Daarbij is mond-tot-mondreclame nog steeds één van de meest effectieve manieren van reclame. Onderzoek wijst uit dat maar liefst 90% van de mensen vertrouwen heeft in een bedrijf of merk dat hen wordt aangeraden, ook als die aanbeveling van vreemden komt.
Mond-tot-mondreclame kan natuurlijk plaatsvinden op de hoek bij de buurtsuper, maar bestaat ook in de vorm van reviews. Daarover later meer.
Voordelen van lokale marketing
Inmiddels wordt het je waarschijnlijk al duidelijk dat lokale marketing draait om het vinden van de juiste klanten, in plaats van het vinden van zo veel mogelijk klanten. Een klant over de vloer krijgen die 70 kilometer verderop woont is leuk, maar de kans dat dit een vaste klant wordt is niet zo groot.
In plaats daarvan helpt lokale marketing jou om de klanten aan te trekken die in de buurt wonen. Dat wil je, want klanten die in de buurt wonen, komen terug.
Jouw onderneming bezoeken is voor hen namelijk super handig: het kost weinig reistijd om bij jou te komen, agenda’s hoeven niet helemaal omgegooid te worden om jouw diensten of producten aan te schaffen, en last-minute of impulsaankopen worden snel gerealiseerd. Soms is zelfs het idee dat je in de buurt zit al genoeg om het vertrouwen van je ideale klant te boosten. Daarvoor hoeven ze niet per se gebruik te maken van jouw diensten of langs te komen in jouw zaak.
Met een goede lokale marketingstrategie haal je ook het meeste uit je marketingbudget. Mond-tot-mondreclame, lokale bedrijfsvermeldingen en online je bedrijf claimen kost je (bijna) niets, en heeft een immens grote invloed op jouw onderneming.
Advies over jouw lokale strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
3. De verschillende lokale marketing mogelijkheden
Lokale marketing draait om twee dingen: lokale vindbaarheid en lokale zichtbaarheid. Dit zijn de twee ingrediënten die essentieel zijn voor een goedlopende business. De twee ingrediënten die samenkomen in een goede lokale marketingstrategie.
Er zijn verschillende manieren om een lokale marketingstrategie op te zetten die werkt. In dit hoofdstuk geven wij jou een aantal lokale marketing voorbeelden die je op weg zullen helpen.
In dit hoofdstuk behandelen we de volgende lokale marketingkanalen:
- Google Ads
- Microsoft Ads
- SEO
- Bedrijfsvermeldingen
- Waze Ads
- Overig
- Offline
Google Ads
Google Ads is een effectieve manier om advertenties te maken die passen bij jouw branche. Google Ads biedt namelijk verschillende advertentietypes, ook wel campagnes genoemd.
Deze campagnes kunnen aangepast worden op de manier waarop jouw klanten interactie met jouw bedrijf aangaan. Dat houdt dus ook in dat je jouw advertenties kunt aanpassen op de doelgroep die bij jouw bedrijfslocatie in de buurt zit.
Een voorbeeld: je hebt een winkel. De Google Ads campagne die voor jou het meest geschikt is, promoot jouw producten met interactieve productadvertenties in de zoekresultaten en op het tabblad Shopping van Google.
Een ander voorbeeld: je hebt een restaurant. Google Ads heeft een campagne ontwikkeld die jouw advertenties weergeeft als mensen naar eetgelegenheden zoeken via de zoekmachine.
Local Campaign
Een lokale campagne in Google Ads is zo ontworpen dat jouw potentiële klanten alle informatie krijgen die ze nodig hebben over hoe en wanneer ze jou een bezoek kunnen brengen. Terwijl jij bezig bent met het reilen en zeilen in jouw onderneming, zorgt deze lokale campagne ervoor dat jouw klantenbestand groeit.
Via zo’n lokale campagne wordt jouw onderneming zichtbaar in Google Search, Google Display, Google Maps, Gmail, en YouTube. Google Ads’ lokale campagne berekent precies bij welke gebruikers jouw onderneming past. Op het moment dat zij in één van de bovenstaande kanalen een signaal vertonen dat ze jou nodig hebben, doet de lokale campagne de rest van het werk.
Local Shopping
In Google Shopping worden advertenties zichtbaar voor producten uit jouw website. Het mooie van de Shopping campagne is dat je producten kunt promoten die je lokaal op voorraad hebt. Een fantastische manier om jouw lokale klanten over te halen jou te bezoeken!
Via deze campagne kun je ook instellen wat jouw potentiële klanten wanneer zien. Bevinden zij zich in de buurt van jouw onderneming? Dan kun jij aangeven welke lokale advertenties ze te zien krijgen. Zijn ze niet in de buurt? Dan kun je instellen dat ze jouw algemene advertenties zien.
Local Search Terms
Lokale zoektermen kunnen jou ook helpen om hoger te scoren in Google. Dat wil je, want daardoor wordt het voor jouw ideale klant makkelijker om jou te vinden in Google Search.
Allereerst wil je onderzoeken welke zoektermen jouw klanten gebruiken om jou te vinden. Vervolgens is het belangrijk om erachter te komen welke zoektermen de klanten bij jou in de buurt gebruiken om jou te vinden.
Google focust zich tegenwoordig namelijk juist op resultaten in de buurt, waardoor jij met de juiste lokale zoektermen in de Local 3-Pack terechtkomt. Dat zijn de drie ondernemingen die door Google Ads aanbevolen worden als je een lokale zoekterm intypt.
Daar wil je instaan! Jouw onderneming is dan namelijk in één oogopslag te zien door iedereen die op zoek is naar een plek die jouw diensten of producten levert. Deze Local 3-Pack wordt echter niet alleen door de juiste zoektermen beheerd, maar ook door Google reviews en radius targeting.
Radius Targeting
Radius targeting is een targeting techniek die advertenties laat zien aan mensen die zich in een bepaalde geografische radius bevinden. Deze advertenties zijn op deze manier precies geoptimaliseerd voor jouw ideale klant, die zich zo dicht in de buurt bevindt dat de stap om jou te bezoeken nog maar heel klein is.
Op deze manier word jij nog beter zichtbaar in Google Search. Jouw ideale klant ziet jouw advertentie wanneer die in de buurt is. Dat is nog eens een win-win situatie!
Radius targeting gaat zelfs nog een stapje verder: restauranthouders kunnen bijvoorbeeld instellen dat potentiële klanten in de buurt hun advertenties om een bepaalde tijd te zien krijgen, bijvoorbeeld rond etenstijd. De combinatie van een korte afstand, een aantrekkelijke advertentie en een bepaald tijdstip is bij jouw ideale klant dan goud waard.
Microsoft Ads
Microsoft Ads is, net als Google Ads, een platform dat jou helpt bij het opzetten van effectieve advertenties. Ook Microsoft Ads maakt gebruikt van kunstmatige intelligentie om jouw plek in de zoekresultaten veilig te stellen.
Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van Microsoft Ads. Waar het lokale marketing betreft, zijn onderstaande de beste opties.
Local Online Advertising
Door de juiste informatie beschikbaar te maken in een lokale online advertentie van Microsoft, krijgt jouw ideale klant een idee van jouw onderneming voordat die jou bezocht heeft. Denk hierbij aan reviews, foto’s en openingstijden.
Bij lokale online advertenties is het belangrijk dat jouw onderneming gemakkelijk vindbaar en laagdrempelig te contacteren is. Up-to-date contactinformatie kan hierbij helpen. Op deze manier scoort jouw onderneming hoog in Microsoft Search en Bing Maps.
Net zoals bij Google Ads is het bij Microsoft Ads’ lokale online advertenties mogelijk om location targeting aan te zetten. Dit houdt in dat jouw ideale klant jouw lokale advertentie ziet wanneer die in de buurt is.
Local Inventory Ads
Microsoft Ads heeft ook een mooie shop-mogelijkheid bedacht: local inventory ads. Dit is een advertentie format van Microsoft Shopping waarin jij jouw producten beschikbaar kunt stellen aan lokale shoppers op Bing.com.
Met local inventory ads kun je jouw producten adverteren en daardoor meer sales in jouw onderneming genereren. Ook kun je, net zoals bij Google’s Local Shopping, producten promoten die alleen lokaal verkrijgbaar zijn.
Microsoft’s local inventory ads bieden ook de mogelijkheid om contactloze pick-up beschikbaar te stellen voor jouw onderneming. Dit houdt in dat jouw ideale klant ervan op de hoogte wordt gesteld dat zij hun product contactloos bij jouw onderneming op kunnen halen.
Pandemic flashbacks, anyone? Als je het ons vraagt is dit een fantastische mogelijkheid om aan een nog grotere verscheidenheid aan klanten tegemoet te komen. Zo kan aan ieders wensen worden voldaan, én jouw potentiële klanten worden er via local inventory ads gemakkelijk van op de hoogte gesteld.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Zoals je inmiddels wel begrijpt is het voor jouw onderneming cruciaal dat je lokaal goed vindbaar bent.
Onze SEO-experts hebben hier eerder een artikel over geschreven: Lokale SEO.
Google Organic
Jouw lokale marketingstrategie wordt ook versterkt door een goede positie in de organische zoekresultaen. Dit kun je op verschillende manieren bereiken.
Eén van de belangrijkste ingrediënten om een organisch zoekresultaat te verkrijgen in Google, is om de juiste lokale zoektermen te gebruiken op jouw website. Ook hierover hebben wij artikelen geschreven: SEO copywriting en AI copywriting.
Natuurlijk ben je er nog niet met het gebruik van slimme zoektermen. Om jouw lokale marketingstrategie te optimaliseren, zijn er meerdere dingen belangrijk.
Je zorgt ervoor dat je bedrijfslocatie een hoge vermelding in Google Search krijgt wanneer jij je focust op de zichtbaarheid van je bedrijf, meningen van klanten verzamelt en aandacht steekt in het optimaliseren van je website.
Ontvang gratis groeitips
- +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.
Bing Organic
Ook een hoge vermelding in Bing Search kun je bereiken op verschillende manieren. Waar je ook in Bing kunt betalen voor advertenties die ervoor zorgen dat jouw onderneming hoog in de zoekresultaten scoort, heb je met Bing ook een organische lokale optie.
In feite werkt dit op dezelfde manier als in Google. Het is ook in Bing belangrijk om je lokale zoektermen te optimaliseren en om waarde te leveren op jouw website.
Ook Bing vindt het belangrijk dat jouw bedrijfslocatie reviews heeft en optimale bedrijfsinstellingen heeft. Zo komt jouw bedrijf ook in Bing hoog naar boven in de zoekresultaten.
We horen je denken: Waarom moeite steken in nóg een zoekmachine, als je met Google al zoveel kanten op kunt? Het antwoord is simpel.
In Bing heb je minder concurrentie dan in Google. Dat komt doordat het gros van de ondernemingen toch gebruik maakt van Google. En dat terwijl Bing de op één na grootste zoekmachine is. Daar vind je dus een hoop potentiële klanten die jij met een goede lokale marketingstrategie kunt bereiken.
Ook is het zo dat Bing een hoger conversieratio heeft van 56% vergeleken met Google. Waarom dat is, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat Bing-gebruikers gemiddeld iets ouder zijn en een hoger inkomen hebben, waardoor zij meer te besteden hebben dan Google-gebruikers.
Bedrijfsvermeldingen
Als ondernemer wil je dat het zo gemakkelijk mogelijk is voor jouw ideale klant om jou te vinden. Daar komen bedrijfsvermeldingen om de hoek kijken!
Zoals we eerder al vermeldden zijn bedrijfsvermeldingen belangrijk om jouw bedrijfsinformatie snel weergegeven te laten worden in zoekmachines. Bedrijfsinformatie die belangrijk is voor jouw potentiële klanten is bijvoorbeeld jouw bedrijfsadres en je openingstijden.
Het is belangrijk om te weten dat het instellen van je bedrijfsinformatie ervoor zorgt dat je bedrijf te vinden is via Google Maps. Dit betekent alleen nog niet dat jouw bedrijf daardoor bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
Het is belangrijk dat je de overige informatie van dit artikel ook toepast. Er zijn verschillende manieren om jouw bedrijf zichtbaar te krijgen.
Google My Business
Google Mijn Bedrijf of Google My Business is een kosteloze manier die ervoor zorgt dat jouw bedrijf via Google Search en Google Maps zichtbaar is. Het beheren van jouw bedrijfsprofiel is makkelijk, en het zorgt voor bekendheid onder potentiële klanten.
Je kunt jouw Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel gemakkelijk personaliseren, zodat potentiële klanten een beeld krijgen van jouw onderneming. Zo voeg je onder andere openingstijden, foto’s en posts toe die jouw potentiële klanten de doorslag kunnen geven om jou een bezoek te brengen.
Een voorbeeld: je hebt een restaurant. Via jouw Google bedrijfsprofiel kun je jouw potentiële klanten direct tonen hoe jouw menu eruit ziet. De klant hoeft niet met omwegen te zoeken naar hun favoriete gerecht op jouw kaart, maar ziet in één oogopslag dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Handig voor online ondernemers: ook als je bedrijf geen fysiek adres heeft, kun je een Google bedrijfsprofiel aanmaken. Zo kan ook jij gebruik maken van de voordelen van bedrijfsvermeldingen.
Apple Places
Google Maps is al een paar keer in dit artikel voorbij gekomen, maar wist je dat Apple ook een eigen ‘Maps’ app heeft? Dit heet in het Nederlands overigens gewoon Apple Kaarten.
In dit artikel hebben we al een paar keer genoemd hoe jouw bedrijf in Google Maps zichtbaar wordt. Onder iOS-gebruikers wordt Apple Maps echter meer gebruikt dan haar Google concurrent.
Sinds 2014 is het mogelijk om de vermelding van je bedrijf zelf te beheren in Apple Places op Apple Maps. Dat werkt in principe hetzelfde als een vermelding in Google Mijn Bedrijf.
Waarom een dubbele vermelding handig is? Omdat 36% van de Nederlanders een iPhone gebruikt.
En wist je dat ongeveer eenderde van die iPhone-gebruikers regelmatig de spraakassistent Siri gebruikt? Dat is waar een bedrijfsvermelding in Apple Places op Apple Maps heel handig wordt. Want wanneer een iPhone-gebruiker aan Siri vraagt naar een bedrijf in jouw branche bij hen in de buurt, zoekt Siri automatisch in Apple Maps.
Ben jij niet zichtbaar in Apple Maps? Dan loop je dus meteen al 2,1 miljoen potentiële klanten mis. En daarbij tellen we nog niet eens alle iPhone-gebruikers die handmatig in Apple Maps naar bedrijven zoals die van jou zoeken.
Bing Places
Net zoals Google Mijn Bedrijf en Apple Maps, heeft ook Bing Maps een tool ontworpen waarmee jouw bedrijf gemakkelijk gevonden wordt: Bing Places. Met deze tool vinden mensen eenvoudig de informatie die zij nodig hebben over jouw bedrijf wanneer ze naar ondernemingen in jouw branche zoeken.
Het voordeel van Bing Places for Business is dat het helemaal gratis is. Het is een kleine moeite die ervoor zorgt dat jouw bedrijf in Bing een geverifieerde status krijgt, waardoor jij en jouw bedrijf betrouwbaar overkomen.
Waarschijnlijk heeft Bing al een listing voor jouw bedrijf, net zoals Google dat waarschijnlijk al heeft. Het is echter aan jou om je bedrijf in Bing te claimen, zodat je aan de slag kunt met Bing Places for Business.
Wist je dat het toevoegen van jouw bedrijf in Bing Places direct invloed heeft op de SEO? Hoe completer jouw bedrijfsgegevens zijn, hoe hoger in de zoekresultaten je bedrijf terechtkomt.
Als ondernemer ben je waarschijnlijk al in het diepe gesprongen van social media-land. Eén van de eerste dingen waar door veel ondernemers aandacht aan wordt besteed, is Facebook.
Facebook biedt meer mogelijkheden dan alleen sociale interactie met (potentiële) klanten. Hieronder beschrijven we hoe jouw lokale marketingstrategie ingezet kan worden op Facebook.
Facebook Pagina
We vallen meteen maar met de deur in huis: het aanmaken van een Facebookpagina voor jouw bedrijf is helemaal gratis en het is een goede manier om je lokale marketingstrategie te verbreden. Daarom vinden wij dat dit de eerste stap zou moeten zijn in het bekendmaken van je bedrijf op Facebook.
Door in contact te raken met mensen in de buurt kun jij je lokale omzet verhogen. Dit doe je door je lokale bedrijf op de juiste manier op Facebook te promoten.
Op Facebook stel je gemakkelijk jouw openingstijden, adres en contactgegevens in. Zo kunnen mensen makkelijk met je in contact komen en weten ze waar ze je winkel kunnen bezoeken.
Door jouw bedrijf op die manier op de kaart te zetten, weten je potentiële klanten dat jouw bedrijf in de buurt gevestigd is.
Facebook Ads
Het promoten van je berichten op Facebook zorgt ervoor dat je bereik enorm vergroot wordt. Datzelfde geldt voor het plaatsen van een lokale Facebook advertentie.
Een lokale Facebook advertentie plaats je eenvoudig via de knop Promoten bovenaan je pagina. Kies vervolgens het doel Je bedrijf lokaal promoten om een lokale Facebook advertentie te starten.
Vervolgens stel jij precies in in welke radius vanuit jouw bedrijfslocatie mensen deze advertentie kunnen bekijken. Je stelt ook in welke leeftijdscategorie, gender en speciale interesses jouw doelgroep heeft. Het is dus enorm belangrijk dat jij jouw ideale klant door en door kent.
Als je voor het eerst een Facebook advertentie maakt, heb je misschien het gevoel dat je niet precies weet of je het juiste doet. Gelukkig geeft Facebook jou na (en tijdens) het runnen van je advertentie ook precieze informatie over hoe jouw advertentie scoort en hoe vaak deze bekeken wordt.
Lees hierover meer in ons artikel over Facebook adverteren.
Facebook Posts
Je kunt ook organisch op Facebook je lokale marketingstrategie verbeteren door je te richten op lokale activiteiten en actualiteiten. Door deze regelmatig aan te kaarten, blijf je verbonden met je lokale doelgroep.
Instagram is één van de meestgebruikte social media platforms, met bijna 500 miljoen dagelijkse gebruikers. Net zoals op Facebook, kan jouw bedrijf op Instagram ook niet meer ontbreken.
Het maakt voor Instagram helemaal niet uit of je fotogenieke producten verkoopt, taallessen geeft of tweedehands spullen in de etalage hebt staan. Ook bij Instagram geldt: jouw ideale klant moet jouw Instagrampagina interessant vinden.
Onderzoek wijst uit dat 90% van de Instagramgebruikers merken en bedrijven volgt. Maar liefst 81% van de Instagramgebruikers gebruikt het platform om een product of dienst te onderzoeken.
Hier ligt dus een enorme mogelijkheid om jouw bedrijf lokaal op de kaart te krijgen via Instagram. Hoe dat precies zit, vertellen we je hieronder.
Instagram Pagina
Instagram biedt, net zoals Facebook, de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken. Ook dat is helemaal gratis.
Op jouw Instagram pagina stel je, net als bij Facebook, in wat jouw adres, contactgegevens en openingstijden zijn. Zo ben jij makkelijk vindbaar voor je lokale doelgroep.
Het is ook belangrijk om een herkenbare gebruikersnaam te kiezen en om in jouw bio te vermelden wie je bent en wat je doet. Jouw bio is een goede manier om je lokale doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf: hier zien ze in één oogopslag waarom ze lokaal, bij jou, moeten kopen in plaats van bij een ander.
Instagram Ads
Door het plaatsen van een lokale Instagram advertentie wordt jouw bereik vergroot onder jouw potentiële klanten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Net zoals bij Facebook kun je ervoor kiezen om (één van) je berichten te delen als advertentie. Je kunt ook bij Instagram instellen binnen welke radius van jouw bedrijfslocatie jouw advertentie te zien is. Daardoor kun je ook binnen Instagram een advertentie maken die goed binnen jouw lokale marketingstrategie past.
Een andere manier om lokaal op Instagram te adverteren, is via Instagram Stories. Dit doe je door een geo hashtag (dat is dus de locatie van je bedrijf) aan je Instagram Story toe te voegen. Zo verschijnt jouw advertentie in de lokale zoekresultaten van Instagram.
Deze tactiek kun je overigens ook toepassen bij je andere Instagram Posts. Op deze manier zien ook de mensen die jou niet volgen jouw berichten.
Twijfel je of je advertentie een schot in de roos was? Ook Instagram vertelt je hoe je advertentie gepresteerd heeft. Zo weet je precies wat je de volgende keer moet behouden, en wat je beter anders kunt aanpakken.
Lees hierover meer in ons artikel over Instagram adverteren.
Instagram Posts
Instagram heeft verschillende mogelijkheden om berichten te plaatsen. De meest bekende is toch wel het plaatsen van berichten op jouw Instagrampagina.
Een bericht op je pagina blijft daar staan totdat jij het verwijdert. Je kunt deze berichten op zo’n manier inrichten dat je de ene keer inspeelt op lokale actualiteiten, een andere keer jouw bedrijfslocatie uitlicht en weer een andere keer behind the scenes content post.
Op deze manier krijgen jouw (lokale) klanten het gevoel dat ze jou goed kennen en zullen ze sneller geneigd zijn bij jou te kopen. Door hashtags te gebruiken in jouw posts, bereik jij jouw ideale klanten ook wanneer ze jou nog niet volgen.
Waze Ads
Heb jij er al van gehoord? In Nederland kent dit platform ongeveer 600.000 gebruikers.
Waze Ads is een platform dat geschikt is voor bedrijven met een fysieke locatie. Het is een perfecte lokale marketingtool, omdat mensen die een locatie opzoeken via de app jouw bedrijf zien staan.
Je kunt het zien als een soort digitaal billboard dat zichtbaar wordt wanneer iemand in de buurt is. Stel je voor dat iemand een bepaalde locatie opzoekt in de app, en onderweg daar naartoe in de buurt van jouw bedrijf komt. Zonder dat jij er verder iets voor hoeft te doen, kan de Waze Ads gebruiker direct naar jouw locatie toe navigeren of jouw bedrijf opslaan voor later.
Het voordeel van Waze Ads is dat de app nog niet enorm groot is in Nederland. Dat betekent ook weinig concurrentie.
Overig
We hebben de meest gebruikte manieren van lokale marketing hierboven besproken. Toch is er meer! Hieronder bespreken we de opties van Foursquare en Yelp met je.
Foursquare
Foursquare is een social media platform waarin mensen in kunnen checken op bepaalde locaties. Zo kunnen anderen zien waar zij zich bevinden. Gebruikers van het platform verdienen op die manier punten en badges.
Foursquare wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het verkennen van steden. Door te zien welke Foursquaregebruiker waar incheckt, zien anderen welke restaurants en winkels goed bezocht worden.
Doordat Foursquare en location based platform is, is het een goudmijn wanneer het aankomt op lokale marketing. Door jouw bedrijf te claimen in Foursquare, vergroot je je naamsbekendheid onder de gebruikers.
Yelp
Yelp is een platform waarop gebruikers bedrijven kunnen reviewen. Wanneer jij een bedrijfspagina hebt op het platform, kunnen jouw klanten een beoordeling achterlaten.
Een (Yelp-)beoordeling is belangrijk, omdat het de betrouwbaarheid van jouw bedrijf vergroot. Je potentiële klanten kennen jou (nog) niet. Wanneer ze zien wat anderen van jouw bedrijf vinden, verdwijnt de scepsis vaak.
Er zijn verschillende platforms beschikbaar waarop je reviews kunt verzamelen, waarvan Yelp één van de bekendste is. Hoe meer reviews jij verzamelt, hoe beter het is voor jouw (lokale) marketingstrategie.
Offline
In dit artikel hebben we je veel informatie gegeven over hoe je online jouw lokale marketingstrategie kunt optimaliseren. Je zou bijna vergeten dat er ook nog een offline wereld bestaat!
Bijna… want wij zouden geen marketing specialisten zijn als we jou niet zouden uitleggen hoe je jouw lokale marketingstrategie ook buiten de geneugten van het internet op peil houdt.
DOH
DOH staat voor Digital Out of Home. Hiermee wordt bedoeld: een digitale manier van marketing op publieke plekken (en het liefst, in dit geval, lokaal!).
Bij DOH kun je denken aan digitale billboards, maar er is meer. Zo kun je ook een goede lokale marketingstrategie offline bouwen door reclame te maken in bushokjes, op lokale advertentieplekken en in lokale winkels.
Het voordeel van DOH is dat deze vorm van marketing naadloos aan kan sluiten op jouw online presence. Ziet jouw ideale klant jouw advertentie in Google, op Facebook, op YouTube en ook nog eens wanneer die voor een pak suiker naar de buurtsuper gaat? Dan is de kans groot dat deze klant jou niet vergeet en uiteindelijk ervoor kiest om jouw product of dienst af te nemen.
Abri’s
Een effectieve offline manier om je lokale marketingstrategie uit te breiden is door middel van adverteren in abri’s. Abri’s zijn half afgesloten ruimtes in publieke ruimtes, zoals bij bus- of tramhaltes.
Abri’s worden door maar liefst 86% van de passanten gezien! Tel daarbij op dat die passanten waarschijnlijk meerdere keren per dag, meerdere keren per week langs abri’s lopen en niemand kan meer om jouw advertentie heen.
Abri’s zijn het perfecte voorbeeld van lokale marketing. Je kunt met je advertentie inspelen op de lokale bevolking en zo de aandacht van jouw ideale klant trekken.
Lokale kranten
Een andere mogelijkheid van offline lokale marketing zijn lokale kranten. Met behulp van lokale kranten bereik je ook jouw ideale klant die in de buurt woont.
Bijna elke buurt heeft wel een eigen variant van een buurtkrant. Wil je je bereik toch iets vergroten? Denk dan aan een stads- of provinciale krant.
Tegenwoordig worden veel kranten online gelezen. Ook dat is natuurlijk een optie. Onderschat de kracht van een ouderwetse papieren krant echter niet, wie weet valt ‘ie bij jouw ideale klant nog steeds op de mat.
4. Lokale marketing trends
Elke marketingstrategie kent zijn eigen trends. Dat is ook het geval bij lokale marketing. Een veelgebruikte trend in lokale marketing is tegenwoordig het gebruik van micro-influencers.
Micro-influencers hebben invloed op een bepaalde niche waarin zij een specifieke doelgroep bereiken. Er bestaan natuurlijk ook micro-influencers die lokaal veel invloed hebben. Dit soort influencers worden tegenwoordig gebruikt in succesvolle lokale marketingstrategieën.
Micro-influencers hebben doorgaans een kleinere fanbase, waardoor zij een hogere engagement hebben met hun volgers. Meestal betekent dit ook dat de vertrouwensband tussen dit soort micro-influencers en hun volgers groot is.
Dat is gunstig voor jou! Hoe authentieker de micro-influencer, hoe betrouwbaarder deze overkomt. Geen wonder dat ze in worden gezet bij lokale marketingstrategieën!
5. Conclusie
Je weet nu alles over lokale marketing. We vatten voor jou de belangrijkste punten nog even samen.
In dit artikel leerde je:
- Wat lokale marketing is
- Waarom lokale marketing jouw bedrijf naar het volgende level kan tillen
- Welke online lokale marketingstrategieën er bestaan
- Welke offline lokale marketingstrategieën er zijn
Met deze kennis kun jij aan de slag om een killer lokale marketingstrategie in elkaar te zetten.
Wij zijn heel benieuwd naar jouw mening. Welke strategie uit dit artikel ga je als eerste proberen? Misschien hebben we jouw favoriete lokale marketingstrategie niet genoemd. Laat het ons weten door onder dit bericht te reageren. En heb je juist meer hulp nodig van een online marketingbureau Amterdam? Neem dan gerust contact met ons op of vraag een analyse aan.
Advies over jouw Lokale strategie?
- Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
- Heldere lokale strategie op maat
- 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis