Brandfirm logo
NL EN

Alles wat je wilt weten in 2024 over Consent Mode V2

Laat je niet verrassen door Consent Mode V2. Strengere regels voor adverteren en opbouwen van doelgroepen. Vanaf maart 2024 is het zo ver. Ben jij er klaar voor?


Leestijd: 2 minuten
Laatste update: 8 februari 2024

Consent Mode is een oplossing van Google die dieper ingaat op de cookievoorkeuren van de gebruiker. Als een gebruiker bepaalde cookies niet accepteert, wordt er geen of beperkte data verzameld over deze gebruiker. En zoals je waarschijnlijk weet: meten is weten! Met Google Consent Mode kun je het aantal geweigerde bezoekers modelleren met behulp van Machine Learning.

Het stuurt als het ware een signaal naar zowel Google Analytics, Google Ads als andere Google-diensten en zegt: “Deze gebruiker wil niet worden gemeten, onthoud dat, maar we zijn wel benieuwd naar zijn of haar activiteiten.” Op basis van deze gegevens kan een nauwkeurige schatting worden gemaakt van het aantal conversies dat deze gebruikers genereerde. Deze geschatte conversies worden vervolgens doorgestuurd naar GA4, Google Ads, Floodlight en andere platforms van Google.

En nu is er Consent Mode V2. Dat is een uitgebreidere versie die ervoor zorgt dat je geen conversiemetingen misloopt.


2. Wat staat er te veranderen?

In maart 2024 wordt de Digital Markets Act (DMA) actief gehandhaafd. Deze wetgeving legt verschillende verplichtingen op aan grote bedrijven zoals Google, die als ‘gatekeepers’ worden aangeduid. Een van de belangrijkste veranderingen is dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming (Cookie Consent) – die nodig is voor het gebruik van hun advertentiediensten – nu bij de ‘gatekeepers’ ligt. Kortom, deze wet geeft aan dat grote bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming voordat ze hun belangrijkste advertentiediensten kunnen aanbieden. De verantwoordelijkheid voor deze gegevens ligt nu meer bij Google dan bij de eigenaar van de website.

Met de introductie van de DMA breidt Google daarom hun bestaande Consent Mode-applicatie verder uit naar Consent Mode V2.


Nu introduceert Consent Mode V2 twee extra parameters om de juiste toestemming door te geven:

  • “ad_user_data” wordt gebruikt om te bepalen of de gebruiker toestemming geeft voor de advertentiedoeleinden van Google. Dit wordt ingesteld op ‘granted’ wanneer de gebruiker actief instemt met het delen van zijn gegevens met Google via een interactie met de cookiebanner.

  • “ad_personalization” regelt of gegevens kunnen worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie (bijvoorbeeld voor remarketing). Het kan alleen worden ingesteld op ‘granted’ wanneer gebruikers specifiek akkoord gaan (via het cookiebanner) dat ze hun gegevens delen met Google voor het doel van advertentiepersonalisatie.

Door de DMA-wetgeving en de voortdurende ontwikkelingen in de privacywetgeving wordt het door Google vrijwel verplicht om Consent Mode V2 te implementeren. Als je afwacht, loop je een hoog risico dat je vanaf maart 2024 geen doelgroepen meer kunt opbouwen en conversies niet of minder goed kunt registreren. Hierdoor verlies je het inzicht in het rendement van je campagnes! Daarom staan onze specialisten klaar om jou te ondersteunen met het implementeren van Consent Mode V2. Zo mis jij geen data in 2024.